name | autoweek.cz

Jaguar XF - po modernizaci jako nový

Jaguar XF - po modernizaci jako nový

20.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení automobilky Jaguar Land Rover říká, že cílem pro nejbližší období není dosažení objemu prodeje srovnatelného s trojicí německých exkluzivních automobilek, ale lépe využívat potenciál růstu a zvýšit ziskovost svých modelů.

Po převzetí Jaguaru a Land Roveru novým indickým majitelem se značky, které do té doby byla jen jedněmi z mnoha v rámci koncernu Ford, stala prominentním reprezentantem společností Tata Motors. Díky tomuto spojení byly v roce 2008 zahájeny nové velkorysé projekty, které v neomezeném rozsahu pokračovaly i v době hospodářské krize.

Jejich cílem jsou samozřejmě zcela nové modely. Ještě před jejich uvedením ale Jaguar chce významnou měrou zlepšit využití potenciálu těch stávajících cestou rozšiřování počtu variant karoserií a pohonných jednotek ve spojení s použitím moderních technologií a nabídky luxusnějších výbav aby vozy lépe vycházely vstříc požadavkům konkrétních trhů.

První ukázkou tohoto přístupu se stává model XF. Tento sportovní sedan se představil relativně nedávno - v roce 2008 se zážehovým motorem V8 4,2 l a turbodieselem V6 2,7 l. O rok do nabídky přišly V8 5,0 l a turbodiesel V6 3,0 l, které doplnila ještě špičková verze XFR s přeplňovaným motorem V8 5,0 l a řadou úprav vnějšího designu.

Pro modelový rok 2012 se nyní představuje v radikálně pozměněné podobě a celou řadou technických novinek v míře, že by to pro mnohé jiné značky stačilo na prezentaci faceliftu jako nové generace.

Nový design nepřináší jen úpravy detailů, ale zcela nové tvary přídě a zádě vozu - od předních i zadních sloupků mají jiný profil. Agresivnější vzhled si klade za cíl oslovit větší okruh možných zájemců o exkluzivní model vyšší střední třídy. Větší chladič napomáhá snadnější identifikaci značky Jaguar. Významnou změnou, dodávající vozu nový výraz, je použití adaptivních světlometů s technologií LED, které jsou díky tomu nižší. Změny designu přinesly i významné zlepšení aerodynamických vlastností vozu. K optimalizaci aerodynamiky bylo ve velké míře využito počítačové modelování proudění CFD (Computational Fluid Dynamics). To se týkalo jak vnějších detailů, jako například vnějších zpětných zrcátek, tak i podlahy vozu. Zajímavostí je označení značky výrobce na karoserii. Na přídi je hlava jaguára jako u závodních vozů, na zádi tradiční jaguár v běhu a označení Jaguar se objevuje jen na boku, kde je nejčastěji vidět.

Ta největší novinka se ale ukrývá pod kapotou. Nabídku XF od modelového roku 2012 rozšiřuje především zcela nový čtyřválcový turbodiesel 2,2 l AJ-i4D. V nabídce modelu XF dosud chyběl čtyřválcový turbodiesel, protože se nezdál dost vhodný pro tuto značku. Jenže statistiky ukazují, že v tomto segmentu se v Evropě prodává 53 % vozů právě s touto pohonnou jednotkou a trojice německých exkluzivních značek z toho patřičně těží. Jeho uvedení se tedy otevírá obrovský prostor pro zvýšení podílu na trhu.

Samozřejmě vychází z motoru DW12C, vzešlého ze spolupráce Fordu a PSA a poprvé uvedeného ve Fordu Mondeo a Jaguar jej už používal v modelu X-Type, jehož výroba už skončila. Pro XF ale byl zcela zásadním způsobem po všech stránkách přepracován počínaje změnou uložení z příčného na podélné až po naplnění snahy dosáhnout výkonových parametrů odpovídajících tomu, co se očekává od pohonné jednotky vozu Jaguar. Tyto úpravy přinesly zvýšení jeho účinnosti, snížení spotřeby a emisí, stejně jako snížení hluku i vibrací. Musel se změnit i kryt pohonu vačkových hřídelů aby bylo možné dosáhnout nízký profil kapoty při nezbytné instalaci tepelné ochrany. Zakrytování motoru bylo totiž zdvojeno kvůli snížení přenosu hluku od vstřikovačů, které jsou rovněž nové a produkují menší hluk.

Výkon motoru je motoru 140 kW (190 k) při otáčkách 3500/min a největší točivý moment 450 N.m při 2000/min.

Těchto parametrů bylo dosaženo především zásadním vylehčením celé konstrukce, použitím pístů resp. pístních kroužků s menšími třecími ztrátami. Ke zvýšení termální účinnosti pomohlo použití turbodmychadla s vodním chlazením, použitím výfukového potrubí z legované oceli, zlepšením recirkulace spalin (EGR) s lepší tepelnou ochranou a tím i větší kapacitou a integrovaným obtokem (bypassem) pro redukci emisí NOx.

S novým motorem ale novinky pod kapotou XF nekončí. Nový turbodiesel přichází ve spojení s osmirychlostní samočinnou převodovkou dodávanou německou firmou ZF. Ta ji ve spolupráci s techniky Jaguaru speciálně odladila pro nový motor s cílem snížit spotřebu paliva a současně zlepšit dynamické vlastnosti vozu zkrácením intervalů řazení. Převodovka má zjednodušená ozubená soukolí, což výrazně zmenšuje rotující hmotu a snižuje třecí ztráty. Přitom její vnější rozměry a hmotnost jsou obdobné jako u dosavadní šestirychlostní skříně. Převodovka pracuje novým hydraulickým měničem umožňujícím samočinné přeřazení na neutrál při zastavení vozu.

Zmenšení rozdílů mezi rychlostními stupni přináší rychlejší akceleraci a umožňuje plynulou jízdu vekou rychlostí. Změna rychlostních stupňů je pouhých 200 milisekund. Alternativní řazení páčkami pod volantem umožňuje vícenásobné podřazení najednou, v extrémním případě až rovnou z osmého na druhý rychlostní stupeň.

Součástí převodovky je hydraulický akumulátor HIS (Hydraulic Impulse Storage) umožňující aby Jaguar u XF poprvé použil zcela nový tzv. inteligentní systém Stop/Start. Ten se poprvé objevuje u sportovního sedanu vybaveným vznětovým motorem a samočinnou převodovkou. Převodovka díky kombinaci HIS s tandemového solenoidního spouštěče TSS umožňuje znovu nastartovat motor v intervalu 350 milisekund od vypnutí motoru. Motor totiž lze znovu spustit už ve fázi, kdy se otáčky motoru ještě zcela nezastavily, což jiné systémy neumožňují. To významnou měrou zvyšuje efektivitu celého systému, protože je o 40 % rychlejší než dosud používané systémy. Další výhodou tohoto systému je, že spouštění motoru může řidič sám ovládat polohou brzdového pedálu. Systém je navíc vybaven pomocným akumulátorem, který po dobu vypnutí motoru zásobuje všechny systémy vozu, především klimatizaci, elektrickou energií.

Nový XF s motorem 2,2 l AJ-i4D zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,5 s a dosahuje největší rychlost 225 km/h. Přitom s kombinovanou spotřebou 5,4 l/100 km (tj. emisemi CO2 149 g/km) se jedná o nejhospodárnější vůz značky v celé její historii.

Zlepšením aerodynamiky a použitím osmirychlostní samočinné převodovky se podařilo snížit spotřebu i u vozu s vylepšeným turbodieselem 3,0 l AJ- V6D na 6,3 l/100 km. Tento motor bude připraven ve dvou verzích - 176 kW (240 k)/500 N. a 202 kW (275 k)/600 N.m.

Technickou inovací nové podoby XF je adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control) kombinovaný s inteligentním systémem brzdění v kritických situacích. Systém při zjištění jízdy v nebezpečné blízkosti za jiným vozidlem nejprve řidiče opticky varuje a posléze i při sešlápnutém pedálu plynu začne brzdit, v extrémním případě až do úplného zastavení.

Výrazná modernizace se týkala i interiéru. Tam se mj. objevují zcela nová sedadla. Vylepšena byla i nabídka zábavných a informačních systémů. Nový audio modul má kapacitu 30 GB a jeho rozhraní umožňuje komunikaci přes USB, Bluetooth a iPod. Standardně dodávaný Jaguar premium sound system má výkon 400 W a deset reproduktorů. Na přání je k dispozici verze 600 W se 12 reproduktory. Pro nejnáročnější je připravena aparatura Bowers&Wilkins 1200 W se 17 reproduktory a Dolby ProLogic II Surround Soundem. Jeho subwoofer je stejně velký, jako nádrž ve Fordu Fiesta!

Nový Jaguar XF bude nabízen se třemi sadami pro personifikaci - aerodynamický (Aerodynamic park), černý (Black pack) a rychlostní (Speed Pack).

Další potenciál růstu a tudíž i odhad toho, co lze od Jaguaru očekávat v nejbližších měsících, lze odhalit z dalších analýz trhu. Zatímco hlavní trh Jaguaru, kterým je britský, dává přednost sedanům se zážehovými motory, v Evropě v tomto segmentu kralují kombi poháněná turbodiesely. V USA je velký zájem o motory V6, ale také o pohon všech kol a hybridní pohony. Mnohé z toho Jaguar XF dosud nemohl nabídnout. To by se ale mělo během několika měsíců změnit.

Už nyní se ale vedle nejúspornější podoby XF představí i jeho nejvýkonnější varianta XF-R. S řadou dalších úprav pro zatraktivnění vzhledu. Spoiler na zádi není ale jen na ozdobu, ale o jeho tvaru rozhodly studie v aerodynamickém tunelu, stejně jako u difuzoru pod zádí. \"Miluji tohle auto, které chce ukázat, že má velkou výkonnost,\" říká šéfdesignér Wayne Burgess.