name | autoweek.cz

Jde o mnohem víc, než jen o rychlost

Jde o mnohem víc, než jen o rychlost

16.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V testovacím areálu britského automobilového průmyslu v Milbrooku nám společnost Castrol přiblížila projekt Bloodhound SSC. Toto vozidlo chce dokázat mnohem víc, než jen vytvořit nový rychlostní rekord. Chce probudit zájem britské mládeže o studium techniky.
Společnost Castrol si klade náročný cíl: nabídnout motoristům ten nejlepší motorový olej na světě. Proto se snaží své produkty vyzkoušet tím, že je vystavuje limitnímu namáhání. Proto musejí její oleje podstupovat tvrdým nekompromisním testům. Tím nejnáročnějším pro olej Castrol Edge je jeho použití v nejrychlejším vozidle světa. Z poznatků, získaných při tak extrémním namáhání, nakonec budou těžit i běžní řidiči, protože to, co je dobré pro jízdu nadzvukovou rychlostí to samozřejmě bude dobré i pro jejich automobil.
 
Posouvání hranic
V souladu s heslem „Posouvat hranice výkonnosti a rychlosti“ se nejvýkonnější olej Castrol Edge s technologií Titanium FSTdodává pro ty nejvýkonnější superautomobily světa včetně toho nejrychlejšího z nich - švédského vozu Koenigsegg One:1. Je tu ale ještě mnohem rychlejší vozidlo, pohybující se rychleji než zvuk – Bloodhound Supersonic Car.
 
Bloodhound SSC se vyvíjí a vyrábí proto, aby vytvořil nový světový rekord na zemi s cílem překonat hranici 1000 mph (1609 km/h). Toto vozidlo vystaví techniku nejextrémnějšímu namáhání a podrobí olej největšímu tlaku a kritickému zatížení. Ale to je jen polovina úkolu, který na olej Castrol Edge s technologií Titanium FST čeká.
 
Jedním z největších nepřátel rychlosti je tření. Také v tomto ohledu představuje Castrol Edge s technologií Titanium FST to nejlepší. Snížení tření všech pohyblivých částí ve vozidle vyžaduje mnohem víc, než jen olej, musí jít o špičkovou techniku kapalin.
 
Castrol kromě oleje dodá pro Bloodhound SSC i další provozní kapaliny, které budou rovněž vystaveny extrémnímu namáhání: vysocevýkonná maziva Castrol Alphasyn T32 pro ložiska kol a Castrol Inertox 240-2 pro potrubní spoje, brzdová kapalina Castrol React SRF a hydraulická kapalina pro ovládání aerodynamické brzdy Castrol Hyspin. Také maziva v kolech musejí být ta nejlepší na světě, protože žádná jiná kola se neotáčejí tak rychle.
 
Řidič rekordního vozidla a jeden z iniciátorů projektu Andy Green k tomu říká: „Kdyby tento olej nebyl tím nejlepším, tak bychom jej nepoužili.“ Green je držitelem stávajícího světového rychlostního rekordu, když jako dosud jediný člověk jel po zemském povrchu rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku.
 
Nadzvukovou rychlostí kpodpoře technického vzdělávání
Projekt Bloodhound SSC ale není jen technickým cvičením sloužícím k překonání vlastního rychlostního rekordu Andyho Greena, který v roce 1997 dosáhl rychlosti 1228 km/h. Motivace pro tento projekt je úplně jiná.
 
„Jedním z největších problémů našeho světa je nedostatek inženýrů a techniků. Technika se úžasným způsobem vyvíjí, ale se stávajícím počtem technicky vzdělaných lidí nemůžeme zvládnout další vývoj. Dnes máme mnohem víc studentů psychologie než strojařiny. Proto jsme se rozhodli probudit zájem mladých lidí o techniku tím, že je zapojíme do projektu usilujícího o splnění mimořádně náročného úkolu. Chtěli jsme jim stanovit konkrétní hranici ke splnění. Už jsme dosáhli rychlosti M1 (Mach 1, tedy rychlosti zvuku). Jenže hranice M1,5 nikomu moc neřekne a navíc se ukazuje, že je technicky prakticky nemožné ji dosáhnout na povrchu země. Hranice M1,4 je reálná, a proto jsme si stanovili cíl 1000 mph, tedy 1609 km/h,“ vysvětlil nám Andy Green.
 
Na projektu se podílí více než 250 britských firem, ale do řešení dílčích úkolů se zapojily i britské školy v rámci svých vzdělávacích programů. Více než 5500 britských základních a středních škol a dalších 200 škol v JAR bude při výuce zdarma využívat výukové materiály z realizace projektu k inspirování mladých lidí ke studiu matematiky a věd.
 
„Půjde o mimořádné globální technické dobrodružství, při kterém bude poprvé v historii možné analyzovat data hned při rekordních pokusech – studenti tak mohou činit dokonce ještě dřív, než samotný rekordní tým,“ konstatoval Green.
 
Extrémní hybridní pohon
Bloodhound SSC je vozidlo se zcela unikátním systémem hybridního pohonu, kombinujícího proudový motor a raketový pohon. Proudový motor Rolls-Royce EJ200 ze stíhačky Eurofighter Typhoon udělí vozidlu rychlost 560 km/h. Poté Andy Green spustí raketový motor NAMMO. Raketový motor potřebuje dodávku 40 l peroxidu vodíku za sekundu. Pro tak zajištění tak obrovského množství je čerpadlo poháněno motorem Jaguar V8 o výkonu 405 kW (550 k).
 
Motor bude během rekordní jízdy pracovat za mimořádně vysoké teploty. Práce v tak extrémních podmínkách vyžaduje ten nejkvalitnější motorový olej. To je důvodem, proč byl zvolen Castrol Edge s technologií Titanium FST. V té je titan vázaný na polymerovou kostru, což jej činí rozpustným v oleji. Díky tomu působí ve shodě s technologií FST (Fluid Strength Technology), uvedenou poprvé v oleji Castrol Edge. Tím se zdvojnásobuje síla olejového filmu. Proto se olejový film nemůže narušit, takže se minimalizuje tření, což motorům umožňuje dosahovat nejvyšší výkonnost.
 
Testovací jízdy vozidla Bloodhound SSC začnou v listopadu 2015 na 20 km dlouhém a 1,1 km širokém pásu v jihoafrickém Hakskeen Pan na poušti Kalahari s cílem dosáhnout rychlosti 1287 km/h. Pak se vrátí do Velké Británie k vyhodnocení dat. V roce 2016 se vrátí do Jižní Afriky s cílem dosáhnout rychlosti 1000 mph (1609 km/h).

Do Milbrooku se brzy vrátíme - k rozhovoru s mužem, který bude sedět za volantem nadzvukového vozidla  s úkolem opačným, než mají běžní řidiči: volant nebude používat k zatáčení, ale k tomu, aby Bloodhound SSC udržel v přímém směru. Rozhovor s Wing Commanderem RAF Andym Greenem přineseme v pondělí.