name | autoweek.cz

Ještě lepší premiant

Ještě lepší premiant

03.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový Nissan Qashqai by měl upevnit vedoucí pozici značky Nissan v segmentu crossoverů. Představení nové generace v chorvatské Rovinji nám ukázalo, že k tomu má všechny předpoklady. Dostala pozměněný design ve stylu vozů vyšších tříd zdůrazňující technickouúroveň a dynamičnost.

Od roku 2007 se Nissanu Qashqai po celém světě prodalo více než 2 miliony kusů, z čehož více než 1,5 milionu bylo dodáno kupujícím v Evropě. V Evropě tento model představuje okolo poloviny prodeje značky Nissan. Samozřejmě mu k tomu dopomohla skutečnost, že byl prvním kompaktním crossoverem na trhu.

Qashqai se v Evropě zařadil do první desítky nejprodávanějších vozů v Evropě. Toto postavení si udržel i v loňském roce, tedy po sedmi letech prodeje. Jeho prodej rostl po celou délku jeho výrobního cyklu, což je zcela unikátní. Přitom se v průběhu tohoto období na trhu objevovali stále noví konkurenti. Zatímco v roce 2007 byl Qashqai v Evropě ve svém segmentu jediným vozem a prodalo se jej 156 458 kusů, v roce 2009 už měl devět konkurentů, přičemž jeho prodej vzrostl na 209 602 vozů, a do roku 2011 přibylo dalších pět konkurentů a prodej Qashqaie dosáhl 256 129 kusů.

Qashqai oslovuje kupující hledající vůz typu SUV se špičkovou technikou i výbavou, tak i zájemce o kompaktní hatchbacky oceňující vyšší polohu při řízení. To vše si chce uchovat i Qashqai druhé generace. Je ale jasné, že náhrada tak mimořádně úspěšného vozu je skutečně tvrdým oříškem. Cíl je přitom pro Nissan jasný: stanovit v tomto segmentu nová měřítka, vytvořit nový referenční model, který bude konkurence muset opět dohánět.

Přes vnější podobnost, vycházející ze zachování osvědčeného konceptu, proto vznikl zcela nový vůz, který se od první generace značně odlišuje použitím nové platformy, nových technických řešení i nových asistenčních a komfortních systémů.

 

Evropské kořeny

Nový Nissan Qashqai byl navržen a zkonstruován v Evropě a především pro Evropu je také určen. Navržen byl v divizi Nissan Design Europe v Londýně a technických střediscích Nissan Technical Centre Europe v Cranfieldu a Barceloně. Významnou měrou se však na vývoji podíleli i návrháři a konstruktéři v japonském Atsugi.

Nový Qashqai je postaven na modulární platformě CMF (Common Module Family), která je společným projektem aliance Renaultu a Nissanu. Díky ní se podařilo ušetřit 90 kg, takže i při použití nových systémů, zvyšujících hmotnost o 50 kg, jsou srovnatelné verze i s lepší výbavou o 40 kg lehčí.

Nový Qashqai je o 47 mm delší než současný model. Je současně nižší a širší, takže se trochu víc přibližuje hatchbackům. Díky tomu přináší více místa pro cestující a větší zavazadlový prostor vylepšený o systém zdvojené variabilní podlahy umožňující celkem 16 možných uspořádání. Zavazadlový prostor má ve verzi pro český trh, která je standardně vybavována dojezdovou rezervou, objem 369 l, což je o 20 l více než u první generace. Zavazadelník je navíc lépe a pohodlněji využitelný, mj. i proto, že se výklopné víko zvedá o 150 mm výše.

 

Pohonné jednotky

Nabídka v ČR zahrnuje tři alianční motory: jeden zážehový a dva vznětové. Všechny jsou standardně vybaveny systémem Start/Stop. Zážehový motor přeplňovaný turbodmychadlem 1,2 DIG-T, který společnost Nissan vyvinula v rámci partnerské spolupráce s Renaultem, ale byl vyladěn speciálně pro nový Qashqai.

Nejúspornějším motorem je se spotřebou 3,8 l/100 km nová verze osvědčeného turbodieselu 1,5 dCi. Oproti stávajícímu modelu má plynulejší chod, vyšší účinnost a vyšší točivý moment . Výsledkem úprav vnitřních součástí motoru je také tišší chod a snížení vibrací.

Turbodiesel 1,6 dCi s 96 kW (130 k) je nejvýkonnějším motorem pro nový Qashqai. Tento lehký a kompaktní motor byl vyvinut ve spolupráci se společností Renault a je jedním z nejvyspělejších vznětových motorů na trhu.  

Zákazníci si mohou vybírat mezi šestirychlostní přímo řazenou převodovkou a pro motor 1,6 dCi i zcela novou převodovkou Xtronic, která byla vyvinuta speciálně pro druhou generaci modelu Qashqai. Využívá princip plynule měnitelného převodu CVT, byla však navržena tak, aby poskytovala rychlejší odezvu i plynulejší a přirozenější pocit z jízdy.

Přestože většina zákazníků volí hlavně verze s pohonem přední nápravy (v ČR je to okolo 80 % kupujících), k dispozici samozřejmě je i verze se systémem All-Mode 4×4-i.

 

Nissan Safety Shield

Bezpečnostní ochrana Nissan Safety Shield je soustavou systémů navržených pro větší bezpečnost. Safety Shield tvoří u Nissanu Qashqai následujících šest systémů:

- automatické nouzové brzdění, které pomocí vestavěného radarového systému poskytuje podporu na třech úrovních: zvukové varování, automatická částečná aktivace brzd a pokud se vzdálenost i nadále zmenšuje, začne vůz brzdit důrazněji

- rozpoznání únavy řidiče během jízdy analyzující způsob řízení řidiče

- rozpoznání dopravních značek, které rozpozná i případy, kdy se v závislosti na počasí předepisují nižší limity rychlosti za deště

- upozornění na vybočení z jízdního pruhu

- sledování mrtvého úhlu pomocí zadní kamera panoramatického kamerového parkovacího systému Nissan AVM

- monitorování pohybujících se objektů využívající panoramatický kamerový parkovací systém AVM, který při parkování poskytuje pohled z ptačí perspektivy na obrazovku systému NissanConnect, kde vyznačí oblast, ve které byl pohybující se objekt detekován

- automatické přepínání dálkových světel.


Nový navigační systém NissanConnect

Nový Qashqai je prvním modelem uvedeným na trh s novým systémem NissanConnect se 7" dotykovým displejem a možností propojení s chytrými telefony. NissanConnect staví na vyhledávací službě Google a funkci Send To Car, která umožňují řidičům naplánovat si jízdu z domova. Systém zahrnuje možnost streamování hudby prostřednictvím rozhraní Bluetooth a integraci s mobilními telefony. Je vybaven konektory Aux-in a USB a přijímačem pro digitální radiové vysílání DAB.

Kromě hlavního displeje může řidič využít i přídavného  5" TFT displeje, který se nachází na přístrojovém panelu a nabízí celkem 12 střídajících se grafických zobrazení. Displej zobrazuje zprávy a upozornění, která zahrnují průměrnou a okamžitou rychlost, navigační pokyny krok za krokem, audio obsah, rozpoznané dopravní značky, funkce systému Nissan Safety Shield, systém řízení podvozku, doporučení ohledně ekologické jízdy, tlak v pneumatikách a nastavení rozdělení točivého momentu v režimu pohonu všech kola.

 

Už v prodeji

Nový Qashqai se vyrábí v anglickém Sunderlandu. Výroba modelu Qashqai v tomto závodě společnosti Nissan běží již od roku 2010 v nepřetržitém třísměnném provozu, aby bylo možno uspokojit poptávku.

Nový Nissan Qashqai se dodává ve třech úrovních výbavy: Visia, Acenta a Tekna. Standardní součástí výbavy Visia je klimatizace, hands-free systém s technologií Bluetooth, asistent rozjezdu do kopce a 5“ displej s HD rozlišením. Dále zahrnuje šest airbagů, systém řízení podvozku, systém monitorování tlaku v pneumatikách TPMS a tempomat. Všechny tyto prvky se dodávají standardně. Všechny verze mají světla pro denní svícení využívající technologii LED. Vyšší úrovně nabízejí LED i pro dálková a potkávací světla.

Kupující první generace Qashqaie Nissan v ČR oslovil se speciální nabídkou. Cena Nissanu Qashqai ve verzi DIG-T 115 Visia začíná na 444 900 Kč, nejlevnější turbodiesel dCi 110 Visia začíná na 517 400 Kč a verze s pohonem všech kol dCi 130 All Mode 4x4-i Visia na 589 900 Kč.