name | autoweek.cz

Kdo ochrání auta před hackery?

Kdo ochrání auta před hackery?

28.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Není žádným tajemstvím, že automobily jsou stále více závislé na počítačích a tento trend se rozhodně bude urychlovat. Jsou proto počítačoví hackeři hrozbou pro dnešní řidiče? Americký národní úřad pro bezpečnost na dálnicích NHTSA se už na ně připravuje.

Plně autonomní automobily jsou stále ještě dlouhé roky vzdáleny od vyjetí na silnice. Motoristé o jejich nevyhnutelném příchodu zatím jen diskutují, zatímco odborníci zvažují důsledky jejich používání. Americký národní úřad pro bezpečnost na dálnicích NHTSA už ale přemýšlí o jiných souvislostech.

Podle Detroit News NHTSA vyžaduje dva miliony dolarů pro vytvoření nové divize, která zajistí bezpečnost automobilů ve stále větší míře ovládaných počítači a propojených s okolím sítěmi s výhledem na autonomní automobily. NHTSA novou divizi pověřilo obranou před případnými hackery.

NHTSA pracuje na přístupu, který by „poskytl hlubokou ochranu a zvládl ohrožení, aby se zajistilo, že řidič neztratí kontrolu nad svým vozem a že celkový systém nemůže být narušen, aby posílal falešné údaje.“

Zdají se vám tyto kroky předčasné? Ano i ne.

Na jedné straně jsme zatím nedosáhli bodu, kdy by hackeři mohli způsobit pohromu u velkého počtu automobilů. Aby k tomu mohlo dojít, musely by naše automobily daleko více spoléhat na počítačové vybavení a musela by se více rozšířit komunikace mezi vozidly.

Na druhé straně přicházejí systémy V2V, tedy právě komunikace mezi vozidly. Jakmile budou vybaveny systémy V2V (resp. C2C, tedy Vehicle-to-Vehicle nebo Car-to-Car), budou naše automobily plně propojeny sítěmi navzájem a všichni dobře víme, co se děje na počítačových sítích.

Loni v srpnu začal úřad NHTSA testovat téměř 3000 „chytrých automobilů“, které by jednou mohly způsobit revoluci v bezpečnosti silniční dopravy. Studie ukáže, zda by řidiči zabránili nehodám proto, že spolu jejich vozidla navzájem komunikovala. Americké ministerstvo dopravy financuje 80 % tohoto projektu za 25 milionů dolarů. Partnery je osm velkých automobilek: GM, Ford, Toyota, Honda, Volkswagen, Daimler, Hyundai a Nissan. NHTSA získané údaje prověřuje a rozhodne, zda koncem roku přistoupí k regulacím.

Guvernér Michiganu Rick Snyder loni řekl, že vzájemně propojená vozidla by mohla daňovým poplatníkům ušetřit peníze. V dlouhodobém měřítku by stát Michigan mohl stavět méně nových pruhů na dálnicích. V rámci testu osobní i nákladní automobily a autobusy „hovoří“ mezi sebou, stejně jako se semafory a další silniční signalizací v severovýchodním Ann Arboru.

Systémy V2V už delší dobu testuje i několik automobilek a jejich dodavatelů.

Ještě předtím, než dojde k zavedení V2V do praktického provozu, někteří škodolibí lidé si neodpustí možnost pohrát si s jednotlivými automobily. Myslíte, že je těžké v softwaru najít způsob, jak odemknout vůz, který si vyberou? Ani náhodou. Řada současných automobilů se dá otevřít pomocí aplikací chytrého telefonu. 

Jsou zde také otázky ochrany soukromí. Automobilky agresivně vyvíjejí vestavěné aplikace, které pracují s využitím osobních údajů řidiče. Při nainstalování nesprávné aplikace ale může být vaše soukromí ohroženo.

Stále více automobilek současně zavádí do svých vozů připojení k internetu a přímé využití aplikací dostupných přes chytré telefony. To je další cesta, jak je možné dostat se do klíčových systémů auta.

Pro zloděje aut je lákavé vozidla na dálku otevřít, ovládnout imobilizér a zároveň zlikvidovat potenciálně existující sledování vozidel pomocí GPS. Podle specialisty na automobilové polovodiče společnosti NXP Larse Regera jsou jako brána zneužitelné následující datové kanály: telematika, mobilní připojení k internetu, analogový nebo digitální příjem rádia a do budoucna i V2V komunikace přes WLAN. Tyto kanály je nutné chránit. NXP proto nabízí šifrovací technologii používanou už k ochraně před zneužitím u bankovních karet.

Automobily se rychle mění. Zákony mnohým těmto změnám nestačí, ale různí vykukové  ano. Při současném všeobecném nárůstu kyberkriminality je dobré, že americký NHTSA i některé specializované firmy berou tato rizika vážně.

Také výrobce antivirových programů MacAfee se domnívá, že nebezpečí pro auta ze strany hackerů je zcela reálné. Společnost totiž MacAfee vydala zprávu, ve které tvrdí, že řada softwarových systémů používaných v dnešních automobilech je snadno přístupná útoku hackerů. Zpráva nabízí několik možných scénářů, ve kterých hackeři pomocí špičkového vybavení dokáží odemknout dveře a vytvořit falešné signály. Problém pro hackery je v tom, že tyto útoky fungují pouze „pokud je možný fyzický přístup k elektronickým komponentám uvnitř kabiny pro cestující“.

Jenže ani sofistikované šifrovací techniky neposkytují absolutní bezpečnost. Podle Regera ale náklady na jejich překonání mohou být tak vysoké, že se útoky hackerů stanou neatraktivními.