name | autoweek.cz

Kompaktní Jeep Renegade se bude vyrábět v Itálii

Kompaktní Jeep Renegade se bude vyrábět v Itálii

28.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vezměte maličký italský Fiat 500, přidejte džínsy a kovbojské boty a dostanete jednu z nejdůležitějších novinek letošního ženevského autosalonu - Jeep Renegade, crossover na bázi módního městského Fiatu.

Kompaktní SUV, které mělo premiéru na ženevském autosalonu, zásadním způsobem prověří novou společnost Fiat Chrysler Automobiles (FCA), která vzniká spojením Fiatu a Chrysleru. Tento základní model legendární americké značky se bude vyrábět v Itálii a bude sdílet platformu s připravovaným crossoverem 500X.

 

Dokonalá syntéza

Jeep může v mnoha ohledech Fiatu poděkovat za něco, co je v podstatě Panda 4x4 s americky drsnou karoserií. Fiat poskytl platformu, pohonné jednotky, montážní továrnu a pochopení toho, co znamená soutěžit na světových trzích. Avšak pouze Jeep může Renegade učinit žádoucím díky správným proporcím, designovým prvkům ve stylu Wrangleru a především gloriole obklopující legendární americkou značku.

Zdá se tedy, že Renegade je vzácnou syntézou toho nejlepšího z partnerství Fiat-Chrysler. Renegade a 500X jsou dokonalými příklady něčeho, co by Fiat a Chrysler nikdy samostatně nemohli dokázat. Využívají zkušenosti Fiatu v oblasti levné výroby malých automobilů, aby byl ve správnou chvíli na trh uveden zcela nový model Jeep do segmentu, jenž právě zažívá celosvětový vzestup. Je to ten správný produkt přicházející v době, kdy se automobilový trh nemůže nasytit dostatkem malých crossoverů.

 

Globální model

Renegade je klíčový pro plán automobilky FCA přeměnit Jeep v „globální značku“. Jeho odhalení v Ženevě je jen vrcholkem ledovce, neboť tento vůz je výslovně určen pro potřeby světových trhů.

Mimo USA bude v nabídce s výběrem ze dvou vznětových pohonných jednotek, motorem 1,6 l o výkonu 87 kW (118 k) a točivým momentem 320 N.m nebo motorem 2,0 l o výkonu 103 kW (140 k) nebo 125 kW (170 k) a točivým momentem 350 N.m. Oba vznětové motory 1,4 l MultiAir a nepřeplňovaný motor 1,6 l budou vybaveny systémem start-stop. U některých verzí bude v nabídce šestirychlostní převodovka DCT.

V USA dostane speciálně odladěný čtyřválec 2,4 l.

Široký výběr pohonných jednotek pomůže, aby model Renegade byl konkurenceschopný v Evropě, Asii i na dalších trzích s vysokými cenami pohonných hmot, zdaněním podle objemu motoru a emisí CO2. Ostatní věci, jako monitorování mrtvého úhlu, varování před čelní kolizí nebo při vyjetí z jízdního pruhu, stejně jako UConnect poskytují vyspělé prvky aktivní bezpečnosti.

„Renegade je automobil, který můžete prodat kdekoli,“ řekl hlavní analytik Cars.com Jesse Toprak. „To je na tomto segmentu krásné. Je po něm univerzální poptávka.“

 

Trumfem je značka Jeep

Renegade vychází z terénní tradice Jeepu v podobě pohonu všech kol a krabicovitého designu, jenž odkazuje na legendární model Jeep Wrangler. Pocit terénního charakteru dotvářejí dva odnímatelné střešní panely, které je možné uložit do zavazadlového prostoru.

Jeep Renegade je crossover se samonosnou karoserií vycházející z platformy automobilů Fiat. Pro uspokojení příznivců Jeepu může mít pohon všech kol. V kombinaci se světlou výškou 221 mm je vybaven i režimem pro jízdu po skalách. Navíc utáhne vlek o hmotnosti až 1500 kg.

Nic z toho není ale tak důležité, jako skutečnost, že s tímto modelem Jeep vstupuje do nejrychleji se rozvíjejícího automobilového segmentu. Renegade, jenž je o 178 mm kratší než Jeep Patriot, takže bude soupeřit s Nissanem Juke o rozrůstající se řady městských spotřebitelů, kteří vyhledávají terénní stylizaci.

Další konkurenti, jako Dacia Duster a Ford EcoSport, jsou ve výbavě více strohé a snaží se útočit především cenou. Další, jako Opel Mokka nebo Renault Captur, nabízejí větší prostornost, ale s nevýrazným "amorfním"designem, který je pro většinu modelů v tomto segmentu tak typický.  

Renegade se na rozdíl od konkurentů ničemu jinému nepodobá. Bez ohledu na praktičnost, zákazníci od malých crossoverů očekávají spíše výraz, než aby volili stejné konvenční hatchbacky, a to zejména v zemích s rozvíjejícími se trhy.

 

Výroba v Itálii

Renegade se bude montovat v továrně Fiatu v Melfi na jihu Itálie a stane se jediným Jeepem, jenž se bude vyrábět mimo území Severní Ameriky. Fiat plánuje výrobu Renegade počínaje tímto rokem a v roce 2016 zahájí výrobu na stejné platformě v Číně. Ještě před tím, během roku 2015, se začne poněkud pozměněný vůz vyrábět i v Brazílii.

V Evropě se Renegade začne dodávat v září a koncem roku se začne dovážet do USA. Kompaktní model, jenž je první novou modelovou řadou Jeepu po středně velkém vozu Compass z roku 2007, bude nejspíše levnější než Patriot, aby oslovil větší počet zákazníků. Uvedení sesterského (ale značně odlišného) modelu Fiat 500X se očekává do konce letošního roku.

Volba italské továrny je součástí Marchionneho strategie zaplnit málo využívané továrny v domovině Fiatu výrobou vozidel, které se mohou vyvážet do celého světa. Cílem je dosáhnout opět ziskovosti v Evropě, kde se poptávka blíží minimu za dvě desetiletí a v roce 2013 zde Fiat utrpěl ztrátu 710 milionů dolarů.

Podle informací získaných u dodavatelů se v Melfi plánuje výroba 280 000 vozů ročně - 150 000 se značkou Jeep a 130 000 se značkou Fiat. Pro Jeep to tedy bude klíčový model v jeho snaze prodávat milion vozů ročně - vloni jich dodal rekordních 731 565 kusů.

 „Renegade spolu s modelem 500X mohou situaci Fiatu v Evropě změnit,“ uvedl Ian Fletcher z IHS Automotive v Londýně. „Je to poprvé za několik let, kdy se automobilce podařilo dostat na trh správné výrobky ve správnou dobu.“