name | autoweek.cz

Koncern VW se dohodl s bosenskou společností Prevent

Koncern VW se dohodl s bosenskou společností Prevent

24.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen oznámil, že dva jeho dodavatelé souhlasí s obnovením dodávek komponent, jejichž nedostatek způsobil zastavení výroby v německých výrobních závodech VW Group. Vzpoura společnosti z Bosny a Hercegoviny, která se postavila největší automobilce světa, tedy skončila.
Dohoda je výsledkem více než 20 hodin dlouhého jednání vedení Volkswagenu s představiteli firem CarTrim a ES Automobilguss, obou patřících do skupiny Prevent DEV. Volkswagen bez upřesnění detailů uvedl, že se podařilo vyřešit spory a vedení obou dodavatelských firem potvrdili dosažení dohody. Oba dodavatelé začnou Volkswagenu znovu dodávat díly co nejdříve, takže se výroba v závodech Volkswagenu opět postupně rozeběhne naplno.
 
Politici SPD na straně VW
Firmy CarTrim, dodávající čalounění sedadel, a ES Automobilguss, vyrábějící odlitky pro převodovky, požadovaly po Volkswagenu odškodnění ve výši 58 milionů eur za to, že automobilka bez vysvětlení náhle odstoupila z už uzavřených smluv o dodávkách dílů v hodnotě okolo půl miliardy eur. V důsledku tohoto sporu obě firmy přestaly Volkswagenu dodávat své výrobky, což vedlo k zastavení výroby modelů Golf a Passat, takže od pondělí 28 000 dělníků v šesti německých závodech VW, především ve Wolfsburgu a Emdenu, zůstalo doma nebo mělo zkrácenou pracovní dobu.
 
Zastavení výroby u Volkswagenu navíc hrozilo, že budou muset omezit výrobu i desítky dalších firem, dodávajících Volkswagenu jiné komponenty - jen na Golf to je více než 500 německých firem.
 
Zastavení výroby Golfu ovšem není pro Volkswagen příliš velkým problémem, protože vzhledem k poklesu poptávky po tomto modelu bylo už před časem oznámeno rušení směn na jeho výrobu pro dny 4. až 7. října a 19. až 22. prosince. Současné zastavení výroby se tedy časem snadno dožene.
 
Obě dodavatelské firmy se ocitly pod velkým tlakem, protože je vedoucí politici v Německu a odboroví předáci začali obviňovat z toho, že připravují o práci desítky tisíc zaměstnanců Volkswagenu (tedy samozřejmě potenciálních voličů nejhlasitěji vystupujících politiků). Sociálnědemokratický premiér Dolního Saska a člen dozorčí rady společnosti Volkswagen Stephan Weil prohlásil, že je spokojen s dohodou, která je dobrá pro zaměstnance, aby mohli opět dělat svou práci: „Stali se v posledních dnech obětí konfliktu, který začal zcela zbytečně a bez jejich zavinění. Po akcích Prevent Group jsem zneklidněn, protože přikročila ke kroku, pro jaký není v našem právním státě místo a bude se muset za něj zodpovídat u soudu.“
 
První, kdo si troufnul postavit se proti VW
Volkswagen je dlouhodobě velmi tvrdý vůči svým dodavatelům. V souvislosti s nutností uhradit mnohamiliardové náklady, spojené s aférou podvádění při měření emisí vznětových motorů, Volkswagen vyhlásil další úsporná opatření, která se významnou měrou dotýkají i jeho dodavatelů.  
 
Představitelé společnosti Prevent DEV, která nedávnou koupila obě německé firmy (ES Automobilguss v prosinci 2015 a CarTrim dokonce teprve v červnu 2016) tvrdí, že se VW Group snaží přenášet náklady spojené s aférou Dieselgate na své dodavatele, ačkoliv ti už nyní bojují o holé přežití.
 
Ač dodavatelé Volkswagenu mají problémy, v obavách z možné ztráty rozsáhlých zakázek se nikdy žádný nahlas neozval. DEV Prevent je první, kdo si troufnul postavit se Volkswagenu, i když to může způsobit existenční problémy pro mnohé z jeho 13 000 zaměstnanců po celém světě (z toho 6500 je v Bosně a Hercegovině).
 
Za vším je rodinná firma z Bosny a Hercegoviny
Prevent Group je pod kontrolou rodiny bosenského obchodníka Nijaze Hastora. Prevent Group je ze Sarajeva, ovšem ústředí její německé dcery Prevent DEV je od roku 1988 ve Wolfsburgu. Firmy skupiny Prevent dodávají nejen Volkswagenu, ale i mnoha dalším německým automobilkám. Prevent Group vyrábí mnoho jiných věcí, včetně oblečení či interiérů luxusních jachet.
 
Podle zjištění Automotive News Europe různé rodinné firmy Nijaze Hastora s Volkswagenem spolupracují už více než 40 let - jako první to byla Tvornica Automobila Sarajevo v 70. letech. K obratu došlo poté, co Nijaz Hastor předal vedení společnosti svým synům Kenanovi a Damirovi, kteří vyrůstali v Německu. Ti v poslední době hodně rozšířili aktivity společnosti v rámci německého automobilového průmyslu. Nyní se rozhodli zareagovat, protože už vloni vzhledem ke snižování cen ziskovost jejich firem v automobilovém průmyslu poklesla na historicky nejnižší úroveň. Marže z dodávek automobilkám poklesla natolik, že firmy už nejsou schopny investovat do modernizace výroby.
 
Čin bratří Hastorových označuje ředitel Centra pro automotive management University v Bergisch Gladbachu Stefan Bratzel jako harakiri nebo rituální sebevraždu, protože po sporu s Volkswagenem budou jen těžko konkurenceschopní při vyjednávání o budoucích zakázkách. Osud několika stovek zaměstnanců malých firem, jako jsou ES Automobilguss nebo CarTrim, a kteří velmi pravděpodobně přijdou o práci, ale viditelně německé politiky ani odborové šéfy z Wolfsburgu nezajímá. CarTrim má výrobní závody i v České republice v Kraslicích a Nymburku.