name | autoweek.cz

Kuga - další globální Ford

Kuga - další globální Ford

04.02.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford novou generaci SUV Kuga představil neobvykle - přímo v tvárně ve Valencii, kde se tento vůz nově začal vyrábět.

První generace Fordu Kuga se od uvedení na trh v roce 2008 prodalo více než 300 000 kusů. Pro Ford bylo ještě důležitější to, že většina kupujících si Kugu pořídila jako první vůz se značkou Ford.

Nová generace Fordu Kuga přichází se zásadní proměnou. V souladu se strategií One Ford se i toto SUV stává globálním vozem nabízeným po celém světě ve více než 100 zemích. V Severní Americe tedy nahrazuje model Escape, byť se tam bude i nadále nabízet pod tímto jménem a vyrábět se bude v Luisville v Kentucky. Třetím výrobním místem se stane Chongqing v Číně.

Konstrukce a design nové generace Kugy jsou dílem vývojářů z Kolína n. R., kteří ovšem pracovali pod dohledem ústředí z Detroitu, kde se také rozhodovalo o základní koncepci a platformách. Motory byly vyvíjeny ve Velké Británii v Dagenhamu a Duntonu.

V čele vývojového programu Fordu Kuga stál Michael Nentwig. Vůz vznikl na základě nové globální platformy Fordu pro segment C stejně jako nová generace (taktéž globálního) modelu Focus. Zůstal ale zachován rozvor náprav 2690 mm.

Významnou technickou inovací je použití systému pohonu všech kol Intelligent AWD, vycházející z podobného principu jako dříve používaný Haldex, ale který je po stránce hardware i software dílem vývojářů Fordu. Tento systém bude použit i v dalších vozech značky Ford. Zajímavým doplňkem tohoto systému je názorné zobrazení rozdělení točivého momentu mezi jednotlivými koly, které se může řidič navolit na hlavním displeji.

K výrazným vylepšením došlo ve spolupráci se subdodavateli i na podvozku. To se projevilo zlepšenou ovladatelností a přesnější i rychlejší reakcí řízení. Tato zlepšení se naplno projevují i při jízdě mimo silnici.

Především jsme zaznamenali významný pokrok po stránce tlumení hluku a vibrací. V tomto ohledu se Kuga stala jedním z vůbec nejlepších vozů tohoto segmentu překonávající i prémiové vozy. Kuga například patří mezi vůbec nejlepší v tzv. Articulation Indexu, tedy v tom, jak je rozumět mluvě při různých jízdních režimech.

Kuga využívá mnohé elektronické asistenční systémy. Důležitou roli mezi nimi hraje Torque Vectoring Control TVC, systém kontrolující rozdělování točivého momentu podobně jako diferenciál s omezenou svorností aniž by ale zvyšoval hmotnost. Pracuje s přibrzďováním kol namísto omezování výkonu motoru využívaným ESP. Dalším systémem, který u nové Kugy stojí za vyzdvižení, je Curve Control. Jeho snímač rozpozná příliš rychlý nájezd do zatáčky a snaží se předejít problémům agresivním brzděním a snížením točivého momentu motoru.

Ford pro Kugu připravil i nové resp.modernizované motory. Základní pohonnou jednotkou je turbodiesel 2,0 Duratorq TDCi o výkonu 103 kW nebo ve výkonnější verzi o 120 kW.

Zcela nový úsporný zážehový motor s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu 1,6 EcoBoost o výkonu 110 kW nebo 134 kW zatím v nabídce v ČR není.

Design je dílem Claudia Messaleho. Jeho úkol nebyl snadný, protože musel navrhnout nástupce dvou značně odlišných vozů - na jedné straně elegantního evropského crossoveru Kuga a na druhé straně mnohem drsnějšího a hranatějšího severoamerického Escape, který působil tak trochu jako zmenšený Explorer. Současně bylo potřeba reagovat na nový trend crossoverů uvedený především korejskými značkami. Koncepce designu vychází z evropské Kugy, ale je mnohem dynamičtější a mužnější, ale také prémiověji působící než dříve. S obavami se očekával více poevropštěný styl, ale Escape se v této nové podobě setkal u kupujících s obrovským úspěchem (jeho prodej začal už v létě 2012).

Významnou inovací po stránce komfortu je možnost nastavení sklonu opěradla zadních sedadel do tří poloh a možnost nastavení čtyř poloh sklonu opěrky hlavy na sedadle řidiče. Jako první automobil ve svém segmentu má Kuga bezdotykové ovládání pátých dveří - k jejich otevření či zavření není zapotřebí nic víc než prosté mávnutí nohou pod zadním nárazníkem.

Stejně jako u dalších nových modelů Fordu je i Kuga nabízena s komunikačním systémem SYNC s automatickým tísňovým voláním.

Kuga je prvním krokem ve velké ofensivě, kterou Ford připravuje mezi vozy SUV, jejichž obliba navzdory krizi roste. Ford se chce zařadit mezi vedoucí značky nabízející SUV na evropských trzích. Kuga přichází do segmentu kompaktních SUV, který v Evropě od roku 2008 vzrostl o 40 %. Do rychle se rozvíjejícího segmentu malých SUV, který od roku 2008 vzrostl o téměř 50 %, přijde počátkem roku 2014 model EcoSport. Ten už se prodává v Brazílii a na dalších trzích. Pokud bude v Evropě úspěšný, mohl by se začít vyrábět v nové továrně Fordu v rumunské Craiově. Ještě rychleji, o plných 260 % za čtyři roky, v Evropě roste prodej velkých SUV. Proto sem Ford už brzy vyšle novou generaci luxusního modelu Edge, dosud prodávaného jen v Severní Americe. V následujících šesti letech Ford v Evropě plánuje prodat více než milion SUV, přičemž již v roce 2016 by měly představovat 10 % celkového prodeje značky.

Základní verze Fordu Kuga Trend 2,0 Duratorq TDCi je v akční nabídce Champions Edition za 479 150 Kč vč. DPH. Výbava Trend zahrnuje mj. ESP s ochranou proti převrácení ARM, 6 airbagů, klimatizaci, bezklíčkové spouštění motoru, rádio se šesti reproduktory, elektricky ovládaná vnější zrcátka i okna vpředu i vzadu.