name | autoweek.cz

Lada XRAY – rentgenové paprsky do budoucnosti AvtoVAZu

Lada XRAY – rentgenové paprsky do budoucnosti AvtoVAZu

31.08.2012 | Peter Homola | Aktuality

Koncept Lada XRAY a restylingová verze modelu Lada Kalina jsou hlavními novinkami v expozici firmy AvtoVAZ, největšího ruského výrobce automobilů a jedničky ruského trhu na Mezinárodním autosalonu v Moskvě. Nechybí ani elektromobil EL Lada a sportovní Lada Granta Sport.

 

Crossover Lada XRAY je prvním automobilem této značky, který vznikl pod vedením nového séfdesignéra AvtoVAZu Steva Mattina.

Mattin nastoupil jako šéfdesignér ruského gigantu v říjnu 2011. V letech 2005 až 2009 byl tento Brit viceprezidenten a ředitelem designu společnosti Volvo Car. Předtím pracoval 18 let pro koncern Daimler, kde svoji pečeť vtiskl modelům jako jsou Mercedes-Benz tříd A, S a SL, ale také modelu SLR, kupé třídy C nebo značce Maybach.

Mattinovo první dílo pro AvtoVAZ má ukázat, jakým směrem se bude ubírat design značky Lada. Podle AvtoVAZu je XRAY “základem DNA nového stylu Lada”.

XRAY samozřejmě nikdy do výroby nepůjde, ale první vozy Lada, které by měly obsahovat některé stylistické prvky tohoto konceptu, by měly být představeny v roce 2015.

Slovo X-ray znamená v angličtině rentgen či rentgenový paprsek, takže by se název konceptu dal chápat jako rentgenový paprsek do budoucnosti značky Lada. Steve Mattin však říká, že písmeno X v názvu konceptu zastupuje slovo crossover, zatímco RAY je zkratka pro slova recreation, activity a youth.

Samotný koncept XRAY vznikl v italské firmě Vercarmodel Saro se sídlem v Orbassanu nedaleko Turína pod dohledem Steva Mattina a ruských designéru Jevgenije Tkačeva (exteriér) a Nikolaje Suslova (interiér). Firma Vercarmodel Saro se mimo jiné specializuje na stavbu prototypů pro různé výrobce automobilu.

Lada XRAY momentálně není plnohodnotným vozem. Pod kapotou konceptu se ukrývá elektromotor, díky kterému se vůz může pohybovat rychlostí 8 km/h.

Hlavní novinkou AvtoVAZu mezi “normálními” automobily je restylingová verze modelu Kalina. Tato modelová rada se již dostala do let. Kalina byla poprvé představena na moskevském autosalonu v srpnu 1999, sériová výroba vsak začala až v listopadu 2004.

I presto, že AvtoVAZ od loňského roku vyrábí nový model Granta, který byl postaven na bázi modernizované platformy Kaliny, bude výroba tohoto staršího sourozence Granty pokračovat.

V Moskvě jsou k vidění restylingové verze Kaliny hatchback a kombi. Opticky nejvýraznější je nová přední část, ale v Kalině byla provedena i řada dalších změn v interiéru i v technice vozu, takže AvtoVAZ označuje restylingovanou verzi jako druhou generaci Kaliny. Tak jako Granta, i Kalina bude v budoucnu k mání s japonskou automatickou převodovkou Jatco. Náběh sériové výroby nové Kaliny je plánován na druhé čtvrtletí 2013.

Třetí novinkou automobilky z Togliatti je elektromobil EL LADA na bázi současné Kaliny kombi. AvtoVAZ experimentoval s elektromobily již v době SSSR. Poprvé se vsak v Togliatti rozhodli pro malosériovou výrobu elektromobilu. Během dvou let má být vyrobeno 100 vozů EL LADA, které budou nasazeny jako taxíky v jihoruské oblasti Stavropol.

Pro příznivce sportovní jízdy AvtoVAZ ukazuje civilní verzi závodního vozu Lada Granta Sport, se kterým se v Rusku jezdí závody na okruzích.

Velký zájem diváku na stánku AvtoVAZu samozřejmě vyvolávají dvě aktuální sériové novinky: kombi Lada Largus, což je ruská verze vozu Dacia Logan MCV a zároveň první Lada na platformě Renault, který je na trhu několik týdnů, a Lada Granta s automatickou převodovkou Jatco, jejíž prodej zanedlouho začne.