name | autoweek.cz

Land Rover DC100 a DC100 Sport

Land Rover DC100 a DC100 Sport

24.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šedesátka už je solidní věk. Pro auto, které se stále vyrábí, je to něco neuvěřitelného. Land Rover Defender se vyrábí od roku 1949. Nejvyšší čas začít přemýšlet o náhradě.

Land Rover Defender sice prošel mnoha inovacemi, ale všechny verze se vždy vyráběly jen na dvou základních platformách. Uživatelé tento vůz milují pro jeho robustnost, jednoduchost a doslova nezničitelnost. Odhaduje se, že z dosud vyrobených takřka dvou milionů Defenderů jsou nejméně tři čtvrtiny stále v provozu. Přísná účelovost tohoto vozu se odráží i v jeho jednoduchém designu. Jenže čas se nedá zastavit. Tento tolik obdivovaný automobil už na většině trhů nevyhovuje moderní legislativě a také zájem kupujících v poslední době klesl i tam, kde se ještě prodává.

Těžkým, ale současně skvělým úkolem vytvořit nástupce této legendy byl pověřen šéfdesignér Land Roveru Gerry McGovern. \"Nový Defender musí nést všechny poznávací znaky, které jsou s tímto vozem spojeny už více než půl století, ale současně musí jít o auto odpovídající požadavkům 21. století,\" říká.

Podle neoficiálních informací už byly v Gaydonu připraveny čtyři verze. Jak na připravovanou změnu zareaguje veřejnost Land Rover poprvé ověřoval na autosalonu ve Frankfurtu, kde předvedl jeden z návrhů ve formě konceptu DC100. Land Rover přitom překvapil tím, že k očekávané konzervativní uzavřené třídveřové verzi přidal ještě neortodoxní sportovní pick-up DC100 Sport se stahovací střechou. Oba koncepty vycházejí z krátkého podvozku s rozvorem náprav 2,54 m. Jako pohonné jednotky byly uvedeny dvoulitrové čtyřválce - zážehový (v DC Sport) a turbodiesel (v DC100), tedy motory z nového modelu Evoque. K tomu osmirychlostní samočinná převodovka a samozřejmě stálý pohon všech kol, ovšem doplněný o systém Driveline Disconnect, umožňující odpojení pohonu zadních kol pro dosažení lepší hospodárnosti. Land Rover uvádí, že obě pohonné jednotky by měly být k dispozici také jako součást hybridního pohonu s možností dobíjení ze zásuvky.

Koncept vypadá, jakoby jeho strohé tvary byly nakresleny tlustým fixem, což vůbec není u takovéhoto vozu na škodu. Přesto je možné, že jeho design ortodoxní fanoušky Defenderu tak moc nenadchne, ale ani to není chybou. Cílem Land Roveru totiž je získat tímto vozem nové zákazníky. Pro nové i staré příznivce nebude rozhodující vzhled. To, co dělá Defender tak unikátním autem, je totiž jeho schopnost překonávat i ty nejtěžší překážky a dostat se tam, kam nedojede žádné jiné auto.

Koncepty jsou vybaveny novými systémy pro zvýšení schopností překonávat těžké terénní překážky, což bude pro nástupce Defenderu mnohem důležitější než jeho design. K tomu by tomu novému měla dopomoci technika takřka na kosmické úrovni. V DC100 jsou scanovací zařízení Terrain-i, varující před překážkami v cestě, sonar Wade Aid, pomáhající sledovat stav dna při hlubokém brodění, samozřejmě nejnovější generace systému Land Rover Terrain Response System, samočinně uzpůsobující podvozek okamžitým podmínkám jízdy, a dokonce také pneumatiky, z nichž se po stisknutí tlačítka vysunou hroty pro zlepšení záběru.

Zahájení sériové výroby nástupce Defenderu se plánuje až na rok 2015, takže je čas potenciální zákazníky na změnu připravit.