name | autoweek.cz

Land Rover Discovery Sport se představuje

Land Rover Discovery Sport se představuje

19.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Land Rover nedávno modernizoval kompletní luxusní modelovou řadu Range Rover. Nyní přichází řada na Land Rovery. Jako první mezi nimi to je zcela nový Discovery Sport, který přichází na trh jako vysoce praktická náhrada modelu Freelander. Je ale mnohem víc než jen jeho nástupcem.

Už změna označení ukazuje na zcela zásadní proměnu. Discovery Sport, označované jako kompaktní SUV, skutečně do nabídky značky Land Rover přináší mnoho nového. Výhledově by mělo jít o jeden ze základních pilířů značky.

 

U Land Roveru při konstrukci tohoto vozu vycházeli z dostupných komponent, především z převážně ocelové platformy použité u Range Roveru Evoque. Přední část Discovery Sport až k předním sloupkům je kompletně převzata z Evoque. Vše ostatní včetně zadní víceprvkové nápravy je ale zcela nové. Na přání lze mít i systém adaptivní dynamiky s tlumiči MagneRide z modelu Evoque.

 

Nosná struktura je nejen prostornější, ale také dostala několik ocelových výztuh. Pro snížení hmotnosti jsou kromě vysokopevnostní a boronové oceli použity i komponenty z hliníku (na kapotu a střechu) a nosník přístrojové desky je z hořčíku.

 

Nová zadní náprava IRS (Integral Rear Suspension) byla navržena rozměrově velmi kompaktní, aby umožnila poprvé nabídnout i sedmimístnou verzi aniž by bylo třeba uchylovat se ke kompromisům s ohledem na prostor ve třetí řadě a potřebě použít alespoň dojezdové náhradní kolo (u sedmimístné verze je pod podlahou vozu). Po sklopení sedadel ve třetí řadě (děje se tak elektricky po stisknutí tlačítka) samozřejmě vzniká zcela rovná podlaha zavazadlového prostoru jako u pětimístného vozu.

 

Objemem zavazadlového prostoru se Discovery Sport řadí mezi nejlepší ve své třídě - podle polohy podélně posuvných zadních sedadel ve druhé řadě to je 479-689 l, po jejich sklopení až 1698 l. To vůbec není špatné na auto dlouhé jen 4590 mm (rozvor náprav 2741 mm), které je kratší než konkurenční Audi Q5 nebo BMW X3 a dokonce o plných 239 mm než současný Land Rover Discovery. Karoserie má velmi krátké převisy pro dosažení maximálních nájezdových úhlů.

 

Na výběr je ze tří motorů - dvou turbodieselů a jednoho přeplňovaného zážehového. Ještě do konce roku se k nim přidá dosud u Land Roveru nepředstavitelná verze - turbodiesel ED4 se 110 kW a 380 N.m pohánějícím jen přední kola! Všechny verze se nabízejí též s devítirychlostní samočinnou převodovkou ZF, zaručující hladkou jízdu i v terénu.

 

Pohon je samozřejmě stálý všech čtyř kol ve spojení se systémem Terrain Response 2. generace, optimalizujícím činnost všech systémů vozu, který nabízí volbu z pěti nastavení. Na výběr je ze dvou variant - standardní a Active Driveline. První, v zásadě převzatý z Range Roveru Evoque, využívá mezinápravovou elektronicky řízenou spojku Haldex všemi jejími přednostmi.

 

Pokročilejší a technicky zajímavější je druhá varianta Active Driveline, která má tři elektronicky řízené spojky. První spojka může zcela odpojit pohon zadních kol a šetřit tak pohonné hmoty pokud situace nevyžaduje pohon 4x4. Další dvě spojky jsou na každé straně zadního diferenciálu a simulují funkci uzávěrky diferenciálu. Tento systém může na první pohled působit neobvykle, ale funguje skutečně skvěle s velmi rychlou reakcí, aniž by ji řidič zaznamenal. Především je tento systém vysoce efektivní.

 

Elektronika podvozku pracuje perfektně, nicméně Land Rover pro ty řidiče, kteří si chtějí do sytosti užít zážitků z řízení, umožňuje zcela vypnout ESP i systém Terrain Response. Vše pak zůstává jen na jeho schopnostech užívat si perfektně ovladatelné vozidlo. V tom mu napomáhá i skvěle reagující řízení s elektrickým posilovačem EPAS.

 

Interiér se drží tradičního uspořádání vozů značky Land Rover. Udržuje si prémiovost a jednoduchost nové generace Range Roverů, ale ovládací prvky jsou o poznání robustnější v souladu s jiným zaměřením vozu. Je zřejmé, že při návrhu vnitřních prostor se hodně myslelo i na potřebnou údržbu po jízdách v terénu.

 

Zcela nový infotainment zahrnuje displej ve formě touchpadu. Ve spolupráci se společností Bosch SoftTec vyvinutá služba InControl Apps, zvolená za držitele SmartBest 2014, umožňuje zobrazení a ovládání aplikací prostřednictvím chytrých telefonů. Původní vzhled a rozhraní telefonu se zobrazí na 8" dotykovém displeji multimediálního systému ve voze. V interiéru je k dispozici USB pro každého z cestujících.

 

Land Rover Discovery Sport se společně s modelem Evoque vyrábí v závodě v Halewoodu u Liverpoolu. Ceny na českém trhu začínají od 907 500 Kč.