name | autoweek.cz

Málo využívaná příležitost

Málo využívaná příležitost

17.03.2012 | Ivana Rybecká | Aktuality

CNG je více než dvakrát levnější než klasické pohonné hmoty. Jeho využívání v dopravě ale u nás není dostatečné.

Česká plynárenská unie spolupracuje na rozvoji využití stlačeného zemního plynu (CNG) v České republice s již více než 90 partnery, mezi které v současnosti patří ministerstva, dopravní podniky, města a obce, dodavatelé vozidel, investoři a provozovatelé plnicích stanic, zájmová sdružení a další.

Zástupci některých z nich sešli v Praze u Kulatého stolu, aby po uplynutí šesti let od uzavření Dobrovolné dohody plynárenských společností se státem vyhodnotili postupný rozvoj tohoto alternativního paliva. Shodli se na tom, že v závislosti na stále se zvyšující ceně tradičních paliv, zaznamenává CNG v ČR v poslední době nebývalý rozmach. Důvodem je stále stoupající cena tradičních paliv a důkladně připravená několikaletá podpora CNG.

Auta na CNG jsou bezpečnější, ekologičtější, mají větší dojezd, nádrže nezabírají zavazadlový prostor a mají mnoho dalších předností. "Nepochybně existuje i jiná nabídka alternativních paliv než je CNG, ale už jen pokud vezmeme v úvahu, že usnesení vlády, které dalo zelenou rozvoji tomuto palivu, se datuje k roku 2005, je zřejmé, že ostatní alternativní paliva musí urazit ještě dlouhou cestu," říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

"CNG má hodně vyřešených problémů dávno za sebou, jako je cena vozidel, rychlé tankování, vhodná legislativní opatření, dojezdová vzdálenost, garážování, úlevy na spotřební i silniční dani. Ve světě jen za poslední rok přibylo více než 2,5 milionu CNG vozidel," dodává.

"Největší výhodou CNG je ale jednoznačně cena, podle posledních předpovědí by cena ropy měla letos být kolem 123 dolarů za barel Brentu a to znamená, že benzin, nafta ani LPG nebudou určitě levnější. Cena uhlí, ze kterého se u nás vyrábí elektřina pro elektromobily, také stoupá. Zemního plynu jsou navíc stále větší a větší zásoby, nejnověji třeba i z břidlic, a i díky dostatku zásob plynu bude cena CNG stále nejméně poloviční," říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Dnes je v ČR už asi 3600 vozidel na zemní plyn. Z toho je přes 3000 osobních a užitkových aut. Každý rok stoupá počet vozidel i spotřeba resp. prodej CNG. Za rok 2011 se prodalo o více než 20 procent více CNG než v roce 2010. Celkový počet CNG vozidel pak za rok 2011 vzrostl o 30 %.

Prodejci jako Volkswagen uvádějí meziročně u nás až 2,5x vyšší prodej CNG vozů. V letošním roce rozvoj zemního plynu podpoří i Škoda Auto, která uvede na trh svůj model Citigo na CNG a v příštím roce i Škodu Octavii na CNG.

"Letos čekáme opět vyšší nárůst jak prodeje stlačeného zemního plynu, tak i počtu CNG vozidel. Za letošní první dva měsíce jsme v Praze prodali o 45 procent CNG více než za stejné období minulého roku," říká Jan Žákovec z Pražské plynárenské.

Motoristům je k dispozici 50 plnicích stanic, z toho 37 veřejných a nejméně 100 dalších je domácích. "I plnicí stanice rychle přibývají. V lednu a únoru se otevřely čtyři a v nejbližší době se otevřou další stanice v Žebráku, Olomouci, Opavě, Písku, Humpolci a také další dvě stanice v Praze," říká Markéta Schauhuberová.

Veřejné CNG stanice se dnes staví přednostně u klasických čerpacích stanic, které jsou podél hlavních tras. Takové stanice jsou třeba v Táboře, Praze, Brně a již i v Ostravě. "V lednu jsme ve spolupráci se společností Gascontrol otevřeli CNG stanici v Ostravě - Muglinově, která je součástí čerpací stanice Lukoil a motoristé zde mohou využít přidaných služeb jako na běžných stanicích," říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti Vemex.

E.on jako jediný od minulého roku dodává do svých CNG plnicích stanic plyn s dvacetiprocentní příměsí biomethanu. "Šlo nám především o to, abychom ještě více podpořili ekologické výhody využívání CNG v dopravě," říká Jiří Šimek, místopředseda představenstva E.on Energie.

V poslední době registruje vysoký zájem o domácí plničky tuzemský výrobce Motor Jikov. Na rok 2012 plánuje výrobu několika stovek kusů mobilních plniček.

Auta a autobusy na CNG nemusí platit silniční daň. Spotřební daň již od letošního roku sice není nulová - v současné době je ve výši 0,36 Kč za metr krychlový plynu - ale stejná bude až do roku 2015. Poté bude pozvolně narůstat do roku 2020 na 2,36 Kč. Stále se ale jedná o částku oproti spotřebním daním na benzin či naftu ve výši 13 Kč, resp. 11 Kč za litr, nebo 4 Kč za kg LPG, zcela zanedbatelnou.

 

"Cena CNG je dlouhodobě stabilní, za posledních 3,5 roku se zvýšila pouze o 1,40 Kč za kubík," říká Schauhuberová. "Průměrná cena CNG je dnes kolem 17 Kč za kubík, zatímco benzin i nafta se dnes pohybují už přes 37 Kč za litr a jejich cena stále roste," dodává.

Každý rok se vyhlašuje cena pro automobily přinášející hospodárnější alternativu ke stávajícím spalovacím motorům. Podle pravidel ankety je vyžadován významný měřitelný přínos pro snižování zátěže životního prostředí.

Dopravci začali více šetřit a CNG je tak vynikající variantou pro městskou dopravu. "Skupina RWE do konce minulého roku podpořila 195 CNG autobusů celkovou částkou 39 milionů korun," říká Lubomír Kolman, RWE Plynoprojekt. "Také jsme podpořili již 16 CNG autobusů," dodává Jiří Šimek ze společnosti E.on Energie. "Pražská plynárenská podpořila 19 svozových vozidel, 1 čistící vůz a 1 autobus na CNG v Praze," říká Jan Žákovec, Pražská plynárenská.

CNG vozidel narůstá i mezi vozy státní správy. 412 CNG vozů právě kupuje Česká pošta a uvažuje o celkovém počtu až 2 900 CNG vozů, Státní úřad inspekce práce připravuje nájem 180 vozidel a 46 mobilních plnicích stanic atd. Existuje totiž Program obměny vozového parku veřejné správy za "čistá" vozidla, na základě kterého musí orgány státní správy mít do konce příštího roku 25 procent svých vozidel "ekologicky čistých".

 

Zpráva Česká plynárenská unie sice působí optimisticky, ale průběh jednání Kulatého stolu ukázal poněkud jiný obraz o rozšiřování CNG u nás. Dobrovolná dohoda plynárenských společností se státem se ze strany státní správy nedodržuje. Příslib nákupu 1000 vozidel na CNG ročně jako náhrady za vyřazovaná se neplní. Ministerstvo dopravy program pozastavilo ač pro něj mohlo získat dotace z EÚ.

Ani nákup autobusů na CNG, který by mohl znamenat pro městské aglomerace výrazné zlepšení ovzduší se nerealizuje. Přitom CNG by významnou měrou snížilo i provozní náklady. Výsledkem je, že jeden ze tří domácích výrobců autobusů program CNG ukončil.

Plynárenské společnosti udělaly maximum, ale výsledky jejich úsilí neodpovídají. Přitom možnosti využívání i výrobků domácích firem je zde řada.

Ostatně i prodej osobních aut neroste takovým tempem, jaké by se při výhodnosti CNG dalo očekávat. V přepočtu na procenta se sice vykazují pozoruhodné hodnoty, ale absolutní čísla jsou stále velmi malá. V případě lehkých užitkových aut, u nichž jsou přednosti ještě významnější, počet registrací nových vozidel na CNG dokonce klesá:

rok

OA

LUV

r. 2007

28

84

r. 2008

67

129

r. 2009

103

75

r. 2010

150

35

r. 2011

194

52