name | autoweek.cz

Mazda Minagi - výkladní skříň pro SkyActiv

Mazda Minagi - výkladní skříň pro SkyActiv

20.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mazda na konceptu Minagi, což je předobraz připravovaného kompaktního SUV CX-5, v Ženevě předvede nové technologie SkyActiv a design Kodo.

Mazda Motor na autosalonu v Ženevě nový koncept uvede světovou premiéru kompaktního crossoveru Mazda Minagi. V tomto konceptu Mazda poprvé reálně předvede použití nové technologie SkyActiv. Současně s tím se představí nový styl designu značky označovaný jako Kodo - Soul of Motion (duše v pohybu).

Mazda uvádí, že koncept Minagi je plně vybaveno technologiemi SkyActiv - má SkyActiv motor i převodovku aplikované do SkyActiv karoserie a podvozku tak, aby bylo auto odlehčené a zároveň bezpečné.

Pod společným názvem SkyActiv se Mazda zpočátku soustřeďuje na snižování hmotnosti spolu s průběžnou optimalizací pohonných jednotek. V dalších fázích budou postupně zavedeny úsporné technologie jako jsou rekuperační brzdění nebo hybridní pohon. První vůz Mazda s hybridním pohonem by se měl objevit v roce 2013 a bude používat technologii získanou od Toyoty. Cílem Mazdy je snížit spotřebu svých modelů do roku 2015 o 30 % oproti stavu z roku 2008.

Technologie SkyActiv budou na autosalonu předvedeny i samostatně: zážehový motor s přímým vstřikováním Mazda SkyActiv-G, hospodárný turbodiesel Mazda SkyActiv-D (oba motory s rekordními hodnotami kompresního poměru), samočinná převodovka SkyActiv-Drive a přímo řazená převodovka SkyActiv-MT. Nové motory, převodovky, karoserie i platformy SkyActiv budou do výroby uváděny od začátku roku 2011 a přinesou významné snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Mazda Minagi je současně předobrazem připravovaného kompaktního SUV CX-5, které se v sériové podobě představí na podzim ve Frankfurtu.

V evropské premiéře Mazda v Ženevě předvede i koncept Shinari. Tento koncept čtyřdveřového sedanu, který byl představen na podzim 2010 v Los Angeles, je jen stylistickým cvičením. Proto dosud nebyl prezentován s pohonnou jednotkou. Nicméně je pravděpodobné, že nese mnohé prvky designu, které se objeví i na zcela nové generaci vozu Mazda6, který by se měl objevit na jaře 2012. Právě agresivní design Shinari, navržený Ikuou Maedou jako nový styl Kodo.

Prodej Mazdy v Evropě v roce 2010 poklesl v roce 2010 na 182 684 vozů, zatímco v USA se zvýšil o 11 % na 229 566 aut.

 

Použití technologií souhrnně označovaných jako SkyActiv by mělo odstartovat novou éru značky Mazda, nyní opět zcela samostatné po definitivním rozchodu s Fordem.

Zážehový motor Mazda SkyActiv-G slibuje dosažení mimořádně příznivé spotřeby paliva i bez použití elektronických doplňků, jaká se zatím objevuje jen ve spojení s hybridním pohonem. Tento motor s přímým vstřikováním paliva pracuje s kompresním poměrem 14,0:1, což je nejvyšší hodnota ze všech sériově vyráběných zážehových motorů na světě. Díky tomu spotřebuje o 15 % méně paliva a přitom má o 15 % vyšší točivý moment, přičemž zvýšení bylo dosaženo zejména v nízkých a středních otáčkách.

Také vznětový motor SkyActiv-D nastavuje kompresním poměrem 14,0:1 nový rekord, tentokrát ale opačný. Jedná se totiž o nejnižší hodnotu mezi všemi turbodiesely. Výsledkem je pokles spotřeby o 20 % a současně snížení obsahu emisí ve výfukových plynech. I bez nákladného systému dodatečného rozkládání NOx tento nový motor Mazda SkyActiv-D plní požadavky emisní normy Euro 6. Přeplňování dvoustupňovým turbodmychadlem přináší lineární odezvu motoru a vyšší točivý moment v celém rozsahu otáček až do 5200/min.

V rámci technologií SkyActiv Mazda vyvinula rovněž samočinnou převodovku SkyActiv-Drive, která v sobě spojuje přednosti konvenčních samočinných převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem a převodovek dvouspojkových. Zvýšení rozsahu uzamknutí hydrodynamického měniče zvyšuje jeho účinnost a zefektivňuje přenos točivého momentu. Oproti stávajícím samočinným převodovkám přináší nová SkyActiv-Drive snížení spotřeby paliva až o 7 %.

Přímo řazená převodovka SkyActiv-MT má kompaktní lehkou konstrukcí se sníženým vnitřním třením, což se opět pozitivně odráží ve spotřebě paliva.

Mazda je přesvědčena, že klíčem ke snižování spotřeby paliva a emisí CO2 je snižování hmotnosti vozů. Ústřední roli v její vývojové strategii proto sehrají nové karoserie SkyActiv-Body a podlahové plošiny SkyActiv-Chassis. Nově vyvinutá nosná struktura karoserie je 8 % lehčí, ale přitom o 30 % pevnější. Proto poskytuje vynikající ochranu posádky při nehodě a zároveň vytváří předpoklad pro dokonalé jízdní vlastnosti. Nižší hmotnosti bylo dosaženo zejména navýšením podílu vysokopevnostních ocelí v konstrukci karoserie a optimalizací spojovacích materiálů. Také podvozek SkyActiv-Chassis je o 14 % lehčí.