name | autoweek.cz

Megacity přijede v roce 2013

Megacity přijede v roce 2013

21.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Městský elektromobil automobilky BMW Megacity (MCV) se představí v roce 2013. Zatím nebylo rozhodnuto pod jakou značkou se bude prodávat. Jednou z možností je Isetta.

Megacity bude vycházet z nejnovějších technologií používaných u BMW. Jeho základ bude tvořit skořepina pro cestující vyrobená z uhlíkového kompozitu CFRP (Carbon fiber-reinforced Plastic) uložená v hliníkovém chassis, do něhož bude integrována deformační struktura vozu. Chassis tvoří dva hliníkové odlitky se dvěma podélnými výlisky umožňujícími vytvářet různé délky rozvoru. Díky tomu lze získat až sedmimístnou variantu na stejném konstrukčním základě. Vpředu je pomocný rám nesoucí závěsy a řízení, zatímco na zádi je skříň odlitá z hliníku, v níž je elektromotor s převody. Poháněna budou zadní kola. Elektromotor má výkon 100 kW, ale největší rychlost vozidla bude elektronicky omezena na 150 km/h.

Předpokládá se, že bude k dispozici i varianty vybavená litrovým dvouválcem v přídi. Ten bude sloužit jen jako pohon generátoru pro prodloužení dojezdu. Megacity má mít i bez prodloužení dojezd 260 km, přičemž 20 % z této hodnoty má být získáno pomocí dosud nevídaně agresivního využívání rekuperace energie při brzdění. Lithio-ionové akumulátory jsou umístěny pod podlahou prostoru pro cestující. Konstrukce vozu neumožňuje jejich výměnu, protože u BMW tvrdí, že i po skončení životnosti celého vozidla budou mít akumulátory stále ještě 85 % své původní kapacity.

Vůz nebude mít středový sloupek, protože dveře budou mít panty vzadu jako u Mini Clubmanu. Problém s tuhostí zde řeší už zmíněná skořepina tvořící prostor pro cestující. Zajímavostí bude i barevné řešení vozu. Protože kompozitní materiály se obtížně barví, bude barevnost zabezpečena jen nátěrem hliníkových panelů, například u dveří.

Megacity by se neměl prodávat pod značkou BMW ani Mini, ale pod zcela novou. Jednou z možností je znovuoživení značky Isetta, což byla licenčně vyráběná malá vozítka, jež v 50. letech zachránila BMW před zánikem. Nasvědčovalo by tomu i to, že se vozidlo vyvíjí jako Project i.