name | autoweek.cz

Mercedes-Benz Vito E-Cell - přehlédnutý průkopník

Mercedes-Benz Vito E-Cell - přehlédnutý průkopník

11.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V sousedství luxusních superaut a elegantních konceptů zůstal na autosalonu v Ženevě tento vůz stranou zájmu návštěvníků i médií. Navenek nepůsobí moc atraktivně, nicméně je ukázkou možné dopravy osob minimálně zatěžující životní prostředí.

Mercedes-Benz Vito E-Cell crewbus je velkým MPV, které může přepravovat až sedm osob a přitom jde o první vůz tohoto typu provozovaný s nulovými emisemi.

Mercedes-Benz vyrábí užitkové Vito s elektrickým pohonem a nosností 900 kg ve městě Vitoria-Gasteiz v továrně na výrobu vozidel s elektrickým pohonem, která byla vybudována v rámci projektu podporovaném německou a baskickou vládou. Vyrobeno zde už bylo 230 užitkových vozů Vito E-Cell, které už najezdily 650 000 testovacích kilometrů především v německých městech, ale také ve službách baskické sítě supermarketů Eroski. Od května se tyto vozy začnou prodávat v 15 evropských zemích včetně České republiky, přičemž Daimler počítá, že do konce roku 2012 dodá 2000 těchto vozů.

U Mercedesu přestavěli tuto dodávku na minibus resp. minivan Vito E-Cell crewbus. Jde o luxusní dopravní prostředek pro obchodní jízdy po městech, stejně jako o ideální vozidlo pro jízdy v přírodních národních parcích, prostě všude tam, kde je nezbytné jezdit pokud možno bez emisí na relativně krátké vzdálenosti, pro něž postačuje dojezd okolo 130 km a rychlost do 90 km/h.

Vůz má lithio-ionový akumulátor složený ze 16 modulů s celkovou kapacitou 36 kWh. Dodává jej Magna International a jsou umístěny pod podlahou vozu. Akumulátor přes měnič AC/DC napájí vpředu umístěný trakční elektromotor o 60 kW s krátkodobým maximem 70 kW a točivým momentem 280 N.m. Akumulátor lze dobíjet během pěti hodin ze třífázového zdroje 380 V. Délku dobíjení z běžné sítě 230 V Mercedes neuvádí. K dobíjení akumulátoru se využívá i regenerativní brzdění.

Sériově vyráběný crewbus by měl být k dispozici během několika měsíců.