name | autoweek.cz

Motory pro Škodu Octavia

Motory pro Škodu Octavia

28.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nabídka osmi motorů od 1,2 TSI o 63 kW po 1,8 TSI o 132 kW zahrnuje i verzi GreenLine s motorem 1,6 TDI o 81 kW se spotřebou jen 3,4 l/100 km. Systém Start-Stop a rekuperace budou k dispozici u většiny motorů.

 

Pro třetí generaci modelu Škoda Octavia bude postupně k dispozici osm motorů: čtyři zážehové TSI a čtyři vznětové TDI s vysokotlakým vstřikováním Common Rail. Hodnoty spotřeby a emisí těchto nově vyvinutých motorů jsou až o 23 % nižší než u doposud používaných jednotek.

S výjimkou základních motorizací jsou všechny ostatní určené pro země EU vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie (modely s označením Green tec resp. GreenLine).

V budoucnu se nabídka motorizací rozšíří také o variantu na zemní plyn (mělo by jít o motor 1,4 TSI CNG o 81 kW) a agregát pro sportovní verzi Octavia RS.

Zážehové motory

Nová Škoda Octavia je nabízena se zážehovými motory TSI. Jsou to čtyřválce s přímým vstřikováním, čtyřmi ventily na válec a přeplňováním turbodmychadlem.

Základní benzinovou motorizací je 1,2 TSI o výkonu 63 kW (86 k). Motor dosahuje kombinované spotřeby 5,2 l/100 km, emise CO2 činí 119 g/km. Díky přeplňování je dosaženo maximálního točivého momentu 160 N.m v rozsahu 1400 až 3500/min. Základní motor je kombinován s přímo řazenou pětirychlostní převodovkou.

Silnější varianta 1,2 TSI Green tec dosahuje výkonu 77 kW (105 k) a disponuje úsporným paketem se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Je proto ještě hospodárnější než základní verze: kombinovaná spotřeba činí 4,9 l/100 km a emise CO2 114 g/km. Maximálního točivého momentu 175 N.m dosahuje motor v rozsahu 1400 až 4000/min. Alternativou k přímo řazené šestirychlostní převodovce je samočinná sedmirychlostní převodovka DSG.

Také motor 1,4 TSI Green tec o výkonu 103 kW (140 k) je možno kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým ústrojím DSG. Spotřeba motoru 1,4 TSI v kombinaci s manuální převodovkou a systémem Start-Stop činí 5,3 l/100 km a emise CO2 121 g/km. Maximálního točivého momentu 250 N.m dosahuje motor mezi 1500 a 3500/min.

Špičkovou benzinovou motorizací pro novinku je agregát 1,8 TSI Green tec o výkonu 132 kW (180 k). Maximální točivý moment 250 N.m může řidič využít v pásmu mezi 1250 a 5000/min. V kombinaci se sedmirychlostní dvouspojkovou převodovkou DSG má motor kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km a na 1 km jízdy vyprodukuje 131 g CO2.

Vznětové motory

Také vznětové motory jsou čtyřválce s přímým vstřikováním paliva, čtyřmi ventily na válec a přeplňováním turbodmychadlem.

Základní naftovou motorizací pro novou generaci modelu Octavia je 1,6 TDI o výkonu 66 kW (90 k). Její kombinovaná spotřeba je 4,1 l/100 km a emise CO2 109 g/km.

Spotřeba verze 1,6 TDI Green tec o výkonu 77 kW (105 k) se systémem Start-Stop a pětirychlostní převodovkou činí 3,8 l/100 km. Nízké jsou také emise CO2: 99 g/km. Maximálního točivého momentu 250 N.m dosahuje tento agregát v rozmezí 1500 a 2750/min. Vedle přímo řazené převodovky lze tento motor objednat také se sedmirychlostní samočinnou DSG.

Nejúspornějším modelem je verze GreenLine s naftovým motorem 1,6 TDI o výkonu 81 kW (110 k) a šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Dosahuje hodnoty emisí jen 89 g CO2/km, což odpovídá spotřebě pouhých 3,4 l/100 km.

Nejvýkonnějším naftovým motorem pod kapotou třetí generace modelu Octavia 2,0 TDI Green tec o výkonu 110 kW (150 k). Ve spojení s šestirychlostní dvouspojkovou převodovkou DSG dosahuje spotřeby pouhých 4,5 l/100 km a emisí CO2 119 g/km. Vedle úspornosti a ohleduplnosti k životnímu prostředí tento agregát vyniká také kultivovaným chodem, silou a pružností: nejvyšší točivý moment 320 N.m poskytuje mezi 1750 a 3000/min. Kromě šestistupňového DSG je tento motor dodáván také s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou.

Technická řešení nové generace motorů

Zážehové motory koncernové řady EA211 mají odlehčenou konstrukci, snížené vnitřní tření a optimalizovaný termomanagement. Motory EA211 jsou zcela nově vyvinuté. V porovnání se svými předchůdci řady EA111 je jejich konstrukce podstatně kompaktnější. Zástavbová délka se zkrátila o 50 mm. Výhodou je více místa v interiéru. Uložení motorů bylo sjednoceno a stejně jako vznětové motory jsou teď i zážehové instalovány tak, že jsou skloněny výfukovou stranou směrem dozadu v úhlu 12 º.

Hmotnost zážehových motorů s blokem z tlakově odlitého hliníku činí pouze 97 kg u motoru 1,2 TSI, resp. 106 kg u motoru 1,4 TSI. To v porovnání s dosud používanými motory EA111 představuje snížení až o 22 kg. Samotný klikový hřídel je o 20 % lehčí, ojnice byly odlehčeny o 30 %. Snížena byla také hmotnost dutých ojničních čepů a pístů s plochým dnem.

Zážehové motory EA211 jsou vybaveny moderním dvouokruhovým chladicím systémem. To znamená, že agregát je chlazen vysokoteplotním chladicím okruhem s mechanicky poháněným vodním čerpadlem. Nízkoteplotní chladící okruh současně prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. V hlavě válců je integrován svod výfukového potrubí, ale taky okruh chladicí kapaliny používaný pro vytápění interiéru. Díky tomu se motor po nastartování dříve zahřeje a je také rychleji k dispozici dostatek tepla pro vytápění interiéru. Při vysokém zatížení jsou chladicí kapalinou chlazeny také výfukové plyny, což nepřímo snižuje spotřebu paliva.

Mimořádně úsporné nové turbodiesely pocházejí z konstrukční řady EA288. Vylepšeny byly díly důležité pro dosahování nízkých hodnot emisí, jako jsou vstřikovací systém, přeplňování a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty pro úpravu zplodin, jako oxidační katalyzátor a filtr pevných částic, jsou nyní umístěny blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením.

Také nové vznětové motory fungují s moderním termomanagementem. Během zahřívání motoru jsou blok motoru a hlava motoru chlazeny různými chladícími okruhy. Motory tak dosahují podstatně rychleji provozní teploty a interiér se v zimě rychleji vytopí.