name | autoweek.cz

Namlouvá si Marchionne PSA?

Namlouvá si Marchionne PSA?

12.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sergio Marchionne už několikrát naznačil, že jím vedená aliance Fiatu a Chrysleru ještě není dost velká a potřebovala by ještě třetího partnera. Z toho si některá média vyvodila, že vyjednává o spojení s PSA. Je tomu skutečně tak?

Sergio Marchionne byl vždy zastáncem teorie, že na světě je místo pouze pro šest velkých globálních automobilek. Spojení Fiatu s Chryslerem ale nekombinuje dva globálně působící velikány a ani v součtu nevytváří dostatečně velkého producenta. Zejména na asijských trzích jsou oba partneři slabí. Pro dosažení potřebné velikosti se proto nabízí spojení ještě se třetím partnerem.
Fiat by mohl do představenstva spojené společnosti přivést třetí stranu ještě předtím, než opět uvede akcie Chrysleru na burzu. Společnost totiž podle výkonného předsedy Fiatu Sergia Marchionneho činí kroky k dosažení svého cíle, což je prodat v roce 2014 6 milionů vozidel. \"Je možné, že k alianci dojde před počáteční veřejnou nabídkou,\" uvedl Marchionne na detroitském autosalonu. Marchionne, jenž dokázal Fiat přivést k největšímu vzestupu v Evropě, v prosinci sdělil, že v roce 2013 by se akcie Chrysleru mohly začít prodávat. Šéf Fiatu, jenž je rovněž nejvyšším výkonným ředitelem Chrysleru, řekl, že by se chtěl stát součástí konsolidace, při které v Evropě vznikne další automobilka, která by svou velikostí konkurovala Volkswagenu.
Většina analytiků pochybuje o tom, že Fiat dokáže splnit svůj cíl v roce 2014 v době ekonomického zpomalení a úspor. Především ale uvažují o tom, kdo by mohl být pro Fiat a Chrysler vhodným partnerem pro to, aby se tyto tři automobilky společně svou velikostí mohly rovnat Volkswagenu.
Podle italských novin Corriere Della Sera Marchionne oživil řadu lét trvající flirtování s francouzskou skupinou PSA Peugeot Citroen. Marchionne ovšem tyto úvahy odmítl s tím, že uvažovaná aliance s Peugeotem byla jen novinářská spekulace. S výkonným ředitelem francouzské skupiny Philippem Varinem sice v Detroitu povečeřel, ale o alianci se prý nehovořilo.
Přitom za původce této fámy lze označit právě Marchionneho. Ten v Detroitu, jako obvykle ve svetru, na dotaz týkající se onoho třetího partnera, řekl: \"Jestliže vezmete dva evropské výrobce a dáte je dohromady, dostanete správnou odpověď.\" Volkswagen kontroluje 23 % evropského trhu. Následuje jej PSA s 13 %. Právě z toho se zrodily zmíněné zvěsti nebo se jednalo o dobře Marchionnem nastraženou léčku. Tržní podíl Fiatu je Evropě 7 %. Když se oba podíly spojí ocitáme se na úrovni velikosti Volkswagenu.

Žádné jiné seskupení takovouto alternativu nenabízí. Renault má vlastní alianci s Nissanem a Carlos Ghosn nemá o Marchionnem valné mínění. GM se bude po zkušenostech z minulosti držet od Fiatu co nejdále a navíc má dost svých starostí co s Opelem, jehož modelová nabídka se s Fiatem takřka úplně překrývá. Krajně nepravděpodobné spojení Fordu a Fiatu by vytvořilo jen 15% podíl na trhu, takže by se Volkswagenu nepřiblížilo.
Jediným uchazečem, který dokonale zapadá do Marchionneho rovnice, je tedy PSA. Zvěsti o náklonnosti mezi PSA a Fiatem jsou stejně staré jako logické. Vazby mezi Fiatem a Peugeotem mají původ už v 70. letech, kdy továrny Peugeotu ve Francii vyráběly pro italskou skupinu malé dodávky a komponenty a obě společnosti už řadu let úspěšně spolupracují v oblasti užitkových vozidel. K pokusu o námluvy došlo už v roce 2008, ale pak Marchionneho zaujal Chrysler. S postupnou stabilizací Chrysleru se otevírá prostor pro nové spojení. Z globálního hlediska by PSA bylo pro Fiat a Chrysler ideální partií. Nepůsobí v USA a v Číně, kde Fiat ani Chrysler nemají silné zastoupení, má dva společné podniky s významnými partnery, kterými jsou společnosti Chang An a Dongfeng.
Vedení společnosti PSA Peugeot Citroen je podle dobře informovaných zdrojů údajně připraveno o alianci s Fiatem jednat, ale zatím se k úvahám médií odmítá vyjadřovat. Aliance s PSA by skutečně mohla pomoci na obou stranách snížit výrobní náklady, ovšem v obou zemích by to znamenalo uzavírání továren, a to by v Itálii i Francii vyvolalo vážný politický problém.
Existuje ještě jiná alternativa? Možná trochu překvapující. Stranou zájmu médií totiž zůstalo jiné prohlášení o hledání partnerů, vydané také na počátku autosalonu v Detroitu. Podle svého výkonného předsedy Stefana Jacobyho hledá i Volvo Cars partnera, který by mu svou velikostí pomohl dosáhnout dostatečný objem prodeje aby se zaplatily náklady na vývoj nové generace kompaktních vozů. Ty bude Volvo potřebovat poté, co v roce 2017 ukončí životní cyklus modelová řada V40, jejíž vývoj byl ještě financován Fordem. Volvo vyvíjí vlastní vůz a motory pro vyšší segment a SUV, avšak pro vozidla nižší třídy potřebuje partnera.
Volvo Cars samozřejmě objemem výroby nemůže posunout Fiat a Chrysler k velikosti Volkswagenu. Ale nezapomínejme, že Volvo Cars je v majetku čínské společnosti Geely. Ta, ač svou roční produkcí okolo půl milionu aut nepatří mezi velké výrobce, by mohla pomoci otevřít Fiatu cestu na čínský trh. Naopak Fiat by jí mohl pomoci konečně expandovat do světa, což se jí dlouhodobě nedaří.