name | autoweek.cz

Nastal bod obratu?

Nastal bod obratu?

05.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej osobních aut v ČR letos začal nadějně, ale březnová statistika už přináší jiný obraz. Česká republika se začíná vydávat směrem k jiným evropským zemím. Optimismus dodávají prodejní výsledky z Německa a velké Británie.

V prvním čtvrtletí 2012 bylo v ČR registrováno celkem 43 529 nových osobních automobilů a 2833 lehkých užitkových vozidel. Za stejné období minulého roku to bylo 42 026 osobních automobilů a 2683 lehkých užitkových vozidel. Celkově tedy registrace nových osobních automobilů za čtvrtletí vzrostly oproti loňsku o 3,58 % (ze 42 026 ks na 43 529 ks, tj. o 1503 ks) a lehkých užitkových automobilů o 5,59 %. V březnu 2012 však došlo k poklesu o 2,5 % u osobních aut a lehkých užitkových aut o 4,99 %. Potvrzuje se tedy, že růst prodeje především v lednu byl důsledkem odložené spotřeby, tedy, že se prodávala auta, kteří si většinou firemní zákazníci z různých důvodů nekoupili v prosinci 2011.

První mezi značkami je samozřejmě Škoda se 13 300 osobními automobily s podílem na trhu 30,55 %. Na druhé místo ale poprvé s pomocí agresivních reklamních kampaní postoupil Hyundai se 3900 registrovanými vozy a podílem na trhu 8,95 % před tradičními uchazeči o druhou příčku Volkswagenem (3658 ks a 8,40 %), Fordem (3157 ks a 7,25 %) a Renaultem (2909 ks a 6,68 %) za nimiž je Kia (1993 ks a 4,57 %).

 

Značky s největším nárůstem registrací v 1. čtvrtletí 2012

poř.

značka

1.Q 2012

1.Q 2011

rozdíl

nárůst

9.

Nissan

1187

499

688

+137,88 %

27.

Mini

93

40

53

+132,50 %

28.

Jeep

89

39

50

+128,21 %

32.

Lancia

29

13

16

+123,08 %

25.

Land Rover

182

97

85

+87,63 %

26.

Porsche

100

68

32

+47,06 %

 

Značky s největším poklesem registrací v 1. čtvrtletí 2012

poř.

značka

1.Q 2012

1.Q 2011

rozdíl

pokles

49. - 54.

Chrysler

2

18

-16

-88,89 %

22.

Honda

313

444

-131

-29,50 %

24.

Subaru

201

284

-83

-29,23 %

17.

Suzuki

563

737

-174

-23,61 %

5.

Renault

2909

3728

-819

-21,97 %

13.

Opel

897

1055

-158

-14,98 %

 

Situace v Evropě

Na největším evropském trhu v Německu lze březnové navýšení o 3,4 % na 339 123 vozů pokládat za potvrzení trendu mírného zvyšování prodeje. Za celé čtvrtletí bylo dodáno 773 636 nových aut, což je o 1,3 % více než před rokem.

Ve Velké Británii je březen tradičně nejdůležitějším měsícem z hlediska prodeje nových aut, protože v březnu bývá v průměru registrováno 18 % z celoročního počtu. Proto je letošní mírný růst o 1,8 % na 372 835 aut důležitým náznakem zlepšení. Navíc tento výsledek napomohl ke čtvrtletnímu růstu o 0,9 % v porovnání s loňským prvním čtvrtletím. Celkem už bylo letos ve Velké Británii zaregistrováno 563 556 nových osobních aut.

Naopak dramatický pokles prodeje i nadále hlásí další velké evropské trhy ve Francii, Itálii a Španělsku. V Itálii zaznamenali v březnu opět pokles, tentokrát o 26,7 % na 138 137 vozů, přičemž za první čtvrtletí registrace proti roku 2011 poklesly o 20,9 %. Podobně ve Francii za březen vykazují meziroční pokles o 22 % na 233 526 vozů, což znamená snížení dodávek za celé čtvrtletí o 20 % na 610 161 vozů. Zdánlivě nejmenší pokles nastal ve Španělsku - o 4,5 % v porovnání s loňským rokem, ale jde o pokračování loňského dramatického propadu, takže se prodalo jen 84 427 vozů. Podobně za první čtvrtletí prodej klesl o 1,9 % na 204 119 vozů.