name | autoweek.cz

Nejrychlejší elektromobil světa

Nejrychlejší elektromobil světa

26.09.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na Solné pláni Bonneville ve státě Utah dosáhlo vozidlo Venturi VBB-3 v souladu s předpisy FIA rychlost 549,43 km/h a vytvořilo tak nový světový rekord v rychlosti dosažené pomocí elektrického pohonu.
Vozidlo Venturi Buckeye Bullet 3. generace, vytvořené ve spolupráci firmy Venturi a střediska pro automobilový výzkum university Ohio State (OSU), vytvořilo už pátý rychlostní rekord vozidel s elektrickým pohonem v souladu s pravidly FIA.
 
Řidič Roger Schroer z OSU s vozidlem Venturi VBB-3 dosáhl průměrnou rychlost 549,43 km/h při průjezdu oběma směry jednomílovým měřeným úsekem, přičemž jeho největší rychlost byla 576 km/h. Obojí je ale stále mnohem méně, než plánovaný cíl 400 mph (643 km/h).
 
V roce 2009 dosáhlo vozidlo s pohonnou jednotkou monacké firmy světový rekord pro vozidla poháněná palivovými články rychlostí 487 km/h. V roce 2010 vozidlo Venturi VBB-2,5 vytvořilo světový rekord s čistě elektrickým pohonem výkonem 495 km/h. V letech 2014 a 2015 přidalo další dva rekordy pro tuto kategorii.
 
„Jízda s tímto vozidlem a dosahovat takové výkony se mi vždycky líbí, ale v takovéto rychlosti se musíte plně soustředit a není prostor na emoce. Vím, že můžeme dosáhnout ještě víc. Tento týden byla trať dobrá. Neprojevila se žádná nestabilita vozidla. Bylo to mnohem lepší než v předchozích dnech při ladění a testování. Vždy musíme být trpěliví a čekat až bude připravena trať“ řekl Roger Schroer.
 
Na letošní rekord tým musel dlouho čekat. Toto vozidlo Venturi VBB 3. generace totiž bylo postaveno už v první polovině roku 2013 a v Bonneville se poprvé objevilo v září 2013. Jenže následující tři roky nepříznivé počasí se silnými dešti vedlo ke zrušení rekordních pokusů během tradičního týdne rekordů na solné pláni na dně vyschlého jezera. Ty se naplno znovu rozeběhly až letos, i když ani tentokrát počasí nebylo pro rekordní jízdy velkými rychlostmi ideální (v srpnu byl povrch velmi nekvalitní a zářiové rekordní jízdy opět na pár dní přerušil déšť) a k dispozici byla trať dlouhá jen 17,7 km. Proto nakonec musely být odvolány i pokusy o rychlostní rekord motocyklů.
 
„Je to velká úleva, protože jsme na tento výsledek čekali tři roky. VBB-3 je s výkonem 2200 kW (3000 k) nejvýkonnější elektrické auto na světě. Museli jsme ale dokázat, že je také nejrychlejší. To jsme prokázali tím, že jsme překonali vlastní rekord, dosažený s VBB-2,5 v roce 2010. Ukazuje se tím také, že naše partnerství mezi studenty a výrobcem může být v tomto novém odvětví automobilového průmyslu velkým přínosem pokud jde o výzkum a vývoj,“ uvedl majitel Venturi Gildo Pallanca Pastor.
 
Vozidlo Venturi Buckeye Bullet pohánějí dva elektromotory o celkovém výkonu 2200 kW. Napájejí je lithio-ionové akumulátory sestavené z článků firmy A123 Systems.