name | autoweek.cz

Nejvýkonnější vznětový šestiválec světa

Nejvýkonnější vznětový šestiválec světa

18.05.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vozy BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive dostaly nejvýkonnější vznětový šestiválec na světě použitý v osobním automobilu. Jeho techniku BMW TwinPower Turbo pracuje se stupňovitým přeplňováním se čtyřmi turbodmychadly. Motor vozů má nejvyšší výkon 294 kW (400 k).
Nový řadový šestiválec s objemem 3,0 l má základ v nejnovější generaci tohoto typu pohonné jednotky. Součástí technologií BMW TwinPower Turbo je systém vícestupňového přeplňování se čtveřicí turbodmychadel a nejnovější generací přímého vstřikování Common Rail jehož piezoelektrické vstřikovače používají maximální plnící tlak zvětšený na 250 MPa (2500 bar).
 
Motor používá čtveřici turbodmychadel. Vysokotlakou část systému přeplňování tvoří dvojice turbodmychadel s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Nízkotlaká část je řešena nově nahrazením jednoho velkého turbodmychadla dvojicí menších, rychleji reagujících turbodmychadel. V činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká plus jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení otáček 2500/min.
 
Stejně jako u předchůdce jsou hlava i blok motoru vyrobené speciálním vysokotlakým procesem. Technologie izostatického lisování za tepla (HIP) dodává hliníkové slitině mimořádnou pevnost. Dalšími speciálními vlastnostmi nového motoru je pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochrannou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.
 
Novinkou, která nebyla přítomna u předchozí generace, je recirkulace výfukových plynů (EGR), a to jak u nízkotlaké, tak u vysokotlaké části přeplňování. Součástí výfukového systému BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive je kromě filtru pevných částic a oxidačního katalyzátoru také systém katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction) se vstřikováním tekutiny AdBlue pro zachytávání NOx.
 
Šestiválec BMW 750d disponuje největším výkonem 294 kW/400 k při 4400/min. Již od 1000/min je k dispozici 450 N.m a točivý moment vrcholí hodnotou 760 N.m v rozmezí otáček 2000 až 3000/min. Točivý moment se přenáší přes osmirychlostní samočinnou převodovku Steptronic.
 
Nové BMW 750d xDrive zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,6 s (BMW 750Ld xDrive: 4,7 s), což je ve srovnání s předchůdcem zlepšení o 0,3 s. BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive mají nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h. Nové BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive mají kombinovanou spotřebou v rozmezí 5,9 až 5,7 l/100 km (emise CO2 od 154 do 149 g/km).
 
BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive budou v prodeji od července 2016