name | autoweek.cz

Nissan e-NV200 - dodávka s elektrickým pohonem

Nissan e-NV200 - dodávka s elektrickým pohonem

13.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nissan e-NV200 v sobě spojuje přednosti modelů Leaf a NV200. Nissan e-NV200 využívá plně elektrický pohon s akumulátory převzatý z Nissanu Leaf s velikostí nákladového prostoru modelu NV200.

S elektrickým pohonem je Nissan e-NV200 praktickým rozvážkovým vozem do měst - s nulovými emisemi, ideálními parametry pro časté rozjezdy a nízkými provozními náklady.

 

Pohonná jednotka modelu e-NV200, která vychází z prověřeného systému nejprodávanějšího elektromobilu světa Nissanu Leaf, je zde spojena s velkým objemem nákladového prostoru modelu NV200. Tím vznikl praktický a univerzální vůz schopný dopravovat osoby i zboží aniž by produkoval výfukové plyny nebo obtěžoval hlukem.

 

I když se e-NV200 zaměřuje v prvé řadě na podnikatele, bude od zahájení prodeje v květnu k dispozici nejen jako dodávka, ale i jako pětimístný osobní vůz ve verzi Combi či luxusnější verzi Evalia.

 

Hnací ústrojí bylo proti modelu Leaf v mnoha klíčových oblastech přepracováno, aby vyhovělo nové roli vozu. Změnami prošla i konstrukce karosérie aby zůstal zachován původní objem nákladového prostoru modelu NV200. Oproti stávající verzi NV200 je 30 % dílů nových.

 

Dojezd 170 km je vyšší než průměrná vzdálenost ujetá za den ve 49 % vozových parků, které tuto třídu městských dodávek užívají. Užitečné zatížení i nákladový prostor jsou přitom stejné jako u vozu NV200.

 

Při použití 16 A jednofázového zdroje s výkonem 3,3 kW lze akumulátor nabít přes noc, při použití 32 A zdroje s výkonem 6,6 kW se tato doba zkracuje na čtyři hodiny. Využití osvědčeného stejnosměrného rychlodobíjecího systému CHAdeMO s výkonem 50 kW umožňuje dobití zcela vybitého akumulátoru na 80 % za 30 minut.

 

U e-NV200 je lithio-ionový akumulátor upravený tak, aby se vešel do prostoru pod podlahu vozu a nezabírala místo v nákladovém prostoru. Nový blok akumulátoru, jenž se vyrábí v závodě společnosti Nissan v britském Sunderlandu a montuje v Barceloně, má stejný počet modulů (48) i stejnou kapacitu (24 kWh) jako u Nissanu Leaf, liší se však uspořádáním prvků.

 

Díky nízkému těžišti vykazuje e-NV200 výjimečnou ovladatelnost i jízdní vlastnosti. Okamžité dostupný maximální točivý moment, typický pro elektromobily, nabízí rychlejší akceleraci.

 

Nový brzdový systém má vyšší rekuperační kapacitu. Využívá častého zastavování a rozjíždění vozu při jízdě ve městě. Ve standardní výbavě vozu je i asistent pro rozjezd do kopce.

 

Změny zahrnují i úpravy vzhledu, přepracovaný podvozek a revizi interiéru. Nový je blok akumulátorů a vysoce kapacitní systém rekuperačního brzdění. Centrální kryt dobíjecího portu a unikátní, modře tónované světlomety LED, dodávají modelu moderní vzezření a jasně jej odlišují od verze se spalovacím motorem. Zadní světlomety jsou u všech verzí osazeny světelnými zdroji LED. Osobní modely stejnou technologii využívají i vpředu.

 

Motiv "elektrické" modré se objevuje i v interiéru, kde je nová přístrojová deska s digitálním displejem. Volicí páka má jednoduchý vzhled i ovládání. Namísto joystickového stylu u modelu Leaf je řešena jako u běžné automatické převodovky.

 

Manažer divize Nissan Europe pro elektromobily Jean-Pierre Diernaz vyjádřil své nadšení pro přínos modelu e-NV200 následujícími slovy: „Osvědčené a vysoce účinné hnací ústrojí modelu e-NV200 je jako stvořené pro jízdu s mnoha rozjezdy a zastávkami, která je pro každodenní práci užitkových vozů typická. Díky nulovým emisím a bezhlučnému provozu je model e-NV200 šetrný k životnímu prostředí i řidičům. Tiché hnací ústrojí a absence vibrací nepůsobí únavu a převodovku s jedním rychlostním stupněm určitě ocení každý velmi zaměstnaný rozvážkový řidič či taxikář. Provozovatelům vozových parků se vůz určitě zavděčí nízkými provozními náklady."