name | autoweek.cz

Nissan potvrdil plán výroby nízkonákladových aut

Nissan potvrdil plán výroby nízkonákladových aut

12.03.2012 | Peter Homola | Aktuality

Nissan potvrdil, že na několika rozvíjejících se trzích bude vyrábět nízkonákladové vozy. Představitelé automobilky uvádějí, že šance nízkonákladových automobilů na rozvíjejících se trzích jsou obrovské.

„Není žádným tajemstvím, že máme v úmyslu nabízet vozy na nejnižší cenové úrovni,“ sdělil novinářům při diskuzi u kulatého stolu v Ženevě výkonný vícepresident Nissanu pro globální plánování výrobků Andy Palmer. Neupřesnil ale podrobnosti, načasování ani rozsah investic. „Oznámení o těchto skutečnostech vydáme za několik týdnů,“ slíbil.

Média už nějaký čas naznačují, že Nissan pro nízkonákladová auta oživí značku Datsun. Nissan používal značku Datsun až do roku 1986, kdy auta s touto značkou přestal vyrábět. „Je to zajímavý nápad, že?“ říká manažer a dodává: „Pokud jde o značku, vyčkejte a uvidíte.“ Říká, že v rozvojovém světě existuje velká tržní příležitost. Lidé, kteří přecházejí z motocyklů, mají dnes velmi málo možností.

„Domnívám se, že nejočividnější možností je něco jako Tata Nano (v ceně 3000-4000 dolarů), ale jsou i další úrovně.“

Palmer říká, že se vyhýbá slovu „levný“, protože zákazníci nevyhledávají levné automobily. „Chtějí za své peníze dobrou hodnotu, dobrý styl, kvalitu, ale mohou si ji dovolit jen do určité úrovně. Naším záměrem je samozřejmě mít automobily v tomto segmentu. Naším cílem je demokratizovat kvalitu.“

Projekt možná bude zahrnovat řadu vozidel z mnoha segmentů v závislosti na zemi, kde se budou vyrábět. Mezi místa, kde by se tyto vozy mohly vyrábět, budou nejspíš patřit Rusko, Indie a Indonésie.

„V některých případech by Rusko bylo zajímavou zemí pro tento typ vozidel, ale velkou příležitost pro vozy této úrovně tam má modelová řada Lady,“ říká Palmer. Kolují zvěsti o možném vstupním automobilu pro Rusko, který by vycházel z platformy modelu Lada Granta, jenž vyrábí partner Renaultu-Nissanu automobilka AvtoVAZ.

„Se vstupními modely Nissanu se nepočítá jako s globálním vozem,“ říká Palmer, "Taková vozidla si vynutí kompromisy," říká, "neboť vkus zákazníků se trh od trhu liší. Když tedy chcete optimalizovat náklady, musíte se přizpůsobit danému typu trhu.“ Dodává však, že to neznamená, že by nebylo možné prodávat indický vůz v Indonésii. „Přesto byste však potřebovali určité množství odlišností. „Avšak indický automobil v Rusku? To si nemyslím. Indický automobil v Číně? To by také nešlo. Náš přístup spočívá v tendenci odlišovat se trh od trhu.“

Objemy výroby nejsou jasné. „Uvědomte si však množství lidí, kteří si automobil dnes nemohou dovolit, ale mohli by si jej dovolit, pokud stanovíte správnou výchozí cenu. Je to prostě ohromné množství zákazníků,“ říká Palmer.