name | autoweek.cz

Nissan TeRRA přináší nové technologie

Nissan TeRRA přináší nové technologie

01.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nissan hledá nové cesty pro využití obnovitelných zdrojů energie. Dokládá to unikátní koncept vozidla poháněného palivovými články. Koncept Nissan TeRRA byl představen na pařížském autosalonu.

 

Ekologické auto jezdící bez emisí už zdaleka nemusí být jen nevzhledným městským vozítkem. Nissan připravuje  čtyřmístným SUV s pohonem všech kol vybavené pohonem elektromotory. Vůz získává elektrickou energii z palivových článků vyvinutých společností Nissan. Vozidlo spolehlivě zvládne jízdu v terénu stejně dobře, jako pohyb v městském provozu v sobě spojuje dvě silné stránky Nissanu - vozy SUV a elektromobily.

TeRRA má vzhled SUV - velká kola, masivní sloupky a úzká okna. Oproti tomu interiér působí přívětivě. Kabinu ve výšce ramen vyztužuje kovový rám, který dodává pocit bezpečí. Kontrast dřeva a kovu je zejména na přístrojové desce.

Před řidičem se nachází jedinečný přístrojový panel. Jde o tablet stejný jako dnešní známá přenosná zařízení, který zde současně slouží i jako inteligentní klíč. Řidič jej při nastoupení do vozu jenom vloží do dokovacího konektoru a při odchodu si jej zase vezme s sebou. Při vložení do stojánku tablet ve vozu TeRRA standardně zobrazuje rychlost a další důležité provozní ukazatele. Avšak řidič jej může snadno přepnout a využít jej jako skutečný tablet pro zábavu, komunikaci nebo jako navigaci.

Přední kola vozu jsou poháněná elektrickým systémem, který je odvozen z vozu Nissan Leaf. V obou zadních kolech jsou zabudované elektromotory vycházející z funkčních prototypů použitých ve třech úspěšných verzích postupně vyvíjeného koncepčního vozu PIVO. Protože pohon zadních kol nevyžaduje žádné hnací hřídele, není v podlaze kabiny ani ve spodní části vozu žádná vyvýšenina. Proto jsou podlaha kabiny i spodek vozu zcela ploché.

Pod kapotou je dostatek prostoru pro blok vodíkových palivových článků vyvinutých společností Nissan. Jde o plochou, vysoce kompaktní jednotku se špičkovou hustotou výkonu o hodnotě 2,5 kW/l. Blok vybavený nejnovější verzí palivových článků Nissan, vyvíjených už od roku 1996, stojí jen šestinu toho, co jeho předchůdci z roku 2005, protože potřeba drahých kovů byla snížena na čtvrtinu původních nároků.

„Naší představou bylo přenést výkonnost vozů SUV a crossoverů do světa nulových emisí, v němž představují náš nejnovější trumf v oblasti mobility s nulovými emisemi palivové články," uvedl Francois Bancon, generální ředitel divize produktové strategie a produktového plánování společnosti Nissan. „Pro jízdu po poušti není TeRRA dost velký ani odolný, ale naším cílem byl nový přístup k vozu SUV, který by byl dobře použitelný pro život ve městě. Jedinečné diagonální uspořádání sedadel nabízí vzrušující zážitky z jízdy díky mimořádnému výhledu, díky němuž cítíte, že máte za každých podmínek vše pod kontrolou."

„Inspirovali jsme se životním stylem našich mladě uvažujících zákazníků v severní Evropě," uvedl Shiro Nakamura, senior viceprezident a kreativní ředitel společnosti Nissan. „Vyslyšeli jsme jejich volání po udržitelné mobilitě, která je dopraví všude tam, kam potřebují. Při rozvíjení našich představ o exteriéru pro tento přirozený prostor jsme předefinovali odkaz vozů SUV do mnohem sportovnější formy, která vyjadřuje naši vizi budoucnosti s nulovými emisemi. Téměř středová poloha řidiče namísto pozice zcela na kraji poskytuje svěží perspektivu s vynikajícím výhledem. Diagonální uspořádání umožňuje všem cestujícím sdílet pohled na dobrodružství před nimi."