name | autoweek.cz

Nová šance pro Opel

Nová šance pro Opel

10.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový nejvyšší šéf automobilky Opel/Vauxhall Nick Reilly zveřejnil plán střednědobého rozvoje této evropské pobočky General Motors. Vše zní dobře, ale má to zatím háček – kde na vše vzít peníze.

Většinu loňského roku Opel žil usilovnou proměnou v samostatnou firmu nezávislou na GM. Jenže nakonec vedení GM zastavilo německou vládou podporovaný prodej Opelu rusko-kanadskému konsorciu pod hlavičkou společnosti Magna International.

Namísto toho v listopadu do Rüsselsheimu vyslalo Brita Nicka Reillyho aby připravil přijatelný postup pro zastavení prodeje a zahájení restrukturalizace automobilky. Vedení GM tím notně rozčílilo jak německou vládu, tak německé odboráře, pro něž byl projekt Magny velmi přitažlivý. O nereálnosti minimálního propouštění a minimální potřeby investic v rámci tohoto projektu nechtěl nikdo slyšet.

Nick Reilly při představení svého plánu na restrukturalizaci Opelu nic nemaloval na růžovo. V rámci připravovaného pětiletého plánu bude výrobní kapacita snížena o pětinu, což bude znamenat ztrátu práce pro 8370 lidí. Tento počet ale nezahrnuje už dříve ohlášené snížení počtu zaměstnanců o 1500 lidí prostřednictvím odchodů do důchodu. Z uvedeného počtu bude 1300 lidí v administrativě a prodeji a 7000 ve výrobě.

Současně s tím má do roku 2012 dojít k obměně 80 % výrobního programu. Přitom bude kladen důraz na využívání alternativních způsobů pohonu. Dokladem toho se má stát uvedení na trh automobilu s elektrickým pohonem Ampera, vycházející z konceptu Chevroletu Volt.

V souvislosti s úvahami německého tisku o kritické situaci automobilky Reilly prohlásil, že má dostatek likvidních prostředků i pro druhé čtvrtletí. To GM zabezpečilo zasláním 600 milionů eur na restrukturalizační program a dalších 659 milionů jako předběžné platby v lednu.

Pětiletý plán restrukturalizace Opelu bude vyžadovat investice ve výši 11 miliard eur. Podle Reillyho potřebuje GM na provoz Opelu v průběhu restrukturalizace 3,3 miliardy eur. Vedle už poslaných 600 milionů požaduje od dotčených zemí 2,7 miliardy eur ve formě státní pomoci formou půjček nebo garancí.

Podle Reillyho označila externí auditorská firma Warth & Klein plán za reálný. Na základě tohoto se vedení GM začalo shánět peníze prostřednictvím půjček a státních garancí na tyto půjčky. Po spolkové a zemských vládách v Německu Reilly chce 1,5 miliardy eur. Dalších 1,2 miliardy hledá ve Velké Británii, Španělsku, Polsku, Maďarsku a Rakousku. Opel/Vauxhall zaměstnává okolo 48 000 lidí, přičemž polovinu z toho v Německu. Z uvedeného počtu 8370 má být právě v Německu propuštěno 4000 lidí.

 

Mezi připravovanými osmi letošními novinkami budou nová generace Merivy a Movana, modernizace Corsy a nové Astra Sports Tourer a GTI. Další čtyři, včetně nové Zafiry a Ampery, se představí v roce 2011.

Opel hodlá investovat miliardu eur do vývoje hospodárnějších pohonných jednotek, malých vozidel s akumulátory a elektromotory, systému start/stop, zmenšování motorů a rozšiřování nabídky vozů na LPG a CNG. Opel také připraví miniauto menší než Corsa a hodlá se více věnovat prodeji užitkových vozidel, která se zatím vyrábějí jen v anglickém Lutonu. Nové vozy se budou vyvíjet ve vývojovém středisku v Rüsselsheimu i v případě, že jejich základem budou platformy vyvíjené v rámci koncernu GM jinde.

 

Reillyho cílem je dosažení využívání výrobní kapacity na 112 % při dvousměnném provozu a na 87 % při třísměnném (ze současných 59 %). Pro lepší využití výrobních kapacit v Evropě vedení Opelu dále zvažuje možnosti vývozu do asijsko-pacifického regionu a na Střední východ. To samozřejmě vítají odboráři, jenže by to znamenalo stát se přímým konkurentem jiné značky GM Chevroletu. Naopak Ampera se bude první dva či tři roky vyrábět ve Spojených státech.

 

Reilly předpokládá, že se Opel v roce 2012 stane ziskovým. To vychází z předpokladu letošního evropského prodeje 13,4 milionu vozů, tedy o 20 % méně než v roce 2007, a pokračování slabého prodeje i v dalším období.

 

Reilly už před časem oznámil, že připravuje uzavření výrobního závodu v belgických Antverpách, což vedení evropských odborů označilo za akt vyhlášení války. V Antverpách přijde ještě letos o práci 2380 lidí.

Vedení největší německé odborové ústředny IG Metall Reillyho plán okamžitě odmítlo a vládě doporučilo aby požadavky GM odmítla. Reillyho problémem je skutečnost, že do vedení GM v Detroitu přišel z anglického Vauxhallu. Anglické závody už restrukturalizací nedávno prošly. Jenže německým odborům se vůbec nelíbí, že Brit Reilly chce propouštět v Německu, zatímco v anglickém Ellesmere Portu se pro rok 2011 připravuje zavedení třetí směny a v Lutonu se bude rozšiřovat produkce užitkových aut vyráběných ve spolupráci s Renaultem.

 

Reillyho plán nevyvolal velké nadšení ani mezi vládami dotčených zemí. Německý ministr hospodářství Rainer Bruederle opakovaně vyzýval vedení GM aby projekt restrukturalizace Opelu financovalo z vlastních zdrojů. Namísto toho GM do Evropy poslalo jen 600 milionů, ačkoliv na provoz Opelu je potřeba 3,3 miliardy. Reilly nyní po něm požaduje státní pomoc ve výši 1,5 miliardy eur spolu se sdělením, že v Německu o práci přijdou 4000 lidí.

Také španělský ministr průmyslu Miguel Sebastian prohlásil, že plánované propuštění 900 lidí ze závodu Figueruelas je velkou obětí pro Aragonský kraj i Španělsko a proto si celý projekt musí dobře prostudovat.

 

Budoucnost závodů Opel/Vauxhall podle Reillyho plánu:

Antverpy: uzavření závodu s přesunem výroby Astry HB3 do Bochumi, propuštění 2377 lidí

Aspern: pokračování výroby motorů a převodovek, bez propouštění

Bochum: exkluzivní výroba nové Zafiry ve třech směnách, propuštění 1799 lidí

Eisenach: výroba verze HB3 současné Corsy, s novou Corsy rozšíření výroby na tři směny, propuštění 300 lidí

Ellsmere Port: výroba Astry HB5 a ST, v roce 2011 se přidá třetí směna, bez propouštění

Gliwice: výroba nové Astry HB5, NB4 a HB3, přidání třetí směny během roku 2010, bez propouštění

Kaiserslautern: výroba motorů L850 skončí v roce 2011, bude pokračovat produkce turbodieselů, propuštění 300 lidí

Luton: udržení stávající produkce do roku 2013, propuštění 369 lidí

Rüsselsheim: výroba Insignie, v roce 2011 přijde výroba Astry HB5 flex, ukončení výroby převodovek, propuštění 862 lidí

Szentgotthard: pokračování výroby motorů a převodovek, bez propouštění

Zaragoza: na dvou linkách se bude vyrábět nové Combo a další deriváty Corsy, propuštění 900 lidí

celková redukce zaměstnanců: 6907 lidí

Snížení administrativy podle zemí:

Belgie - 110

Francie - 50

Itálie - 40

Maďarsko - 40

Německo - 650

Nizozemsko - 20

Polsko - 40

Rusko - 40

Švédsko - 10

Švýcarsko (ústředí GM Europe) - 80

Švýcarsko (importér) - 10

Velká Británie - 150

Portugalsko - 10

ostatní - 50

celkem: 1300 lidí