name | autoweek.cz

Nová Škoda Superb - svěží design a technické inovace

Nová Škoda Superb - svěží design a technické inovace

16.05.2013 | Antonín Matějka | Aktuality

Modernizované modely Škoda Superb a Superb Combi nabízejí elegantní, reprezentativní design a celou řadu konstrukčních zlepšení, které přispívají k hospodárnosti provozu a komfortu cestování.

Pamatuji si doby, kdy mnozí odborníci a motorističtí novináři pochybovali o budoucnosti modelové řady Superb, zejména v souvislosti s tehdejší produktovou strategií koncernu Volkswagen a konkurencí panující v segmentu automobilů vyšší třídy. Dnes, po více než deseti letech, o Superbu již nikdo nepochybuje. Stačí se podívat do prodejních statistik a každému musí být jasné, že vlajková loď značky Škoda je prodejně nesmírně úspěšný automobil. Jen v loňském roce ve světě prodalo více než 109 000 těchto vozů.

Faceliftované modely Superb jsme si krátce před uvedením na trh vyzkoušeli v okolí Vídně a již na úvod musím konstatovat, že se mi nová stylizace obou karosářských verzí v duchu současné designérské filozofie značky Škoda nesmírně líbí. Nové Superby jsou nyní mnohem nápaditější a tvarově propracovanější. Příď s novou maskou chladiče a nově vyvinutými světlomety (bi-xenonové světlomety kombinované s integrovanými LED světly pro denní provoz a LED směrovými světly) dodává vozu svěží vzhled a totéž platí i o zadní partii karoserie se zadními svítilnami s typickou grafikou ve tvaru písmene C a kubistickými trojúhelníkovými prvky – u limuzíny je tvoří samotné sdružené svítilny. Vítanou novinkou u posledně zmíněné verze je jednodušší ovládání systému TwinDoor, jedním tlačítkem se otevírá plechové víko zavazadlového prostoru (sedan) a druhým celá výklopná stěna (liftback).  Modernizace interiéru již není tak markantní, na první pohled vás zaujme především nový design multifunkčního volantu v tří- nebo čtyřramenném provedení či nové dekory přístrojové desky. Podstatné ovšem je, že si obě karosářské verze zachovávají svůj mimořádně komfortní interiér a „nepřekonatelně“ objemný zavazadlový prostor: limuzína 595 až 1700 l, kombi 633 až 1865 l. Úroveň výbavy modernizované modelové řady Škoda Superb je odstupňována označeními Active, Ambition, Elegance a Laurin & Klement. Zákazníci mají na výběr mimo jiné čtyři vyspělé audiosystémy, plně automatickou dvouzónovou klimatizaci, systém kontroly tlaku v pneumatikách či vyhřívaná přední i zadní sedadla. Poprvé se v modelové řadě Superb objevuje  parkovací asistent. Modely Superb a Superb Combi lze široce individualizovat nejen co do výbavy, ale také vzhledu. V nabídce je 10 designů kol ve třech velikostech od 16" do 18" a 11 kombinací potahových látek. K tomu je třeba připočíst 13 odstínů laků karoserie, z nichž 2 metalické – šedá Metal a bílá Moon – jsou zcela nové.

Nabídku pohonných jednotek pro nové modely Superb a Superb Combi tvoří čtyři zážehové a tři vznětové motory. Všechny jsou přeplňované a mají  přímé vstřikování paliva. Turbodiesely jsou pro země EU standardně vybaveny systémem Start-Stop a systémem rekuperace brzdné energie. K dispozici jsou verze s pohonem předních nebo pohonem všech kol,  který využívá elektronicky řízenou mezinápravovou spojku Haldex. Nejhospodárnější je model Superb Greenline 1,6 TDI/105 k s kombinovanou spotřebou pouhých 4,2 l nafty na 100 km, nejvýkonnější pak šestiválcový model 3,6 FSI V6/260 k dodávaný výhradně s pohonem 4x4 a dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG.  Absolutní novinkou v modelové řadě Superb je kombinace motoru 2,0 TDI/170 k s pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou DSG. Totéž platí o motoru 2,0 TDI/140 k ve verzi 4x4 a v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou.  

Během testovacích jízd jsme si vyzkoušeli obě karosářské verze nového Superbu se známými motory 1,8 TSI/160 k a 2,0 TDI/140 k. Oba vozy byly vybaveny pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Výkonové a jízdní parametry obou automobilů jsou v podstatě srovnatelné s předchozími modely, benzinová osmnáctistovka se může pochlubit velmi slušnou dynamikou a dvoulitrový turbodiesel zase skvělým průběhem křivky točivého momentu s maximem 320 N.m již při 1750 otáčkách.

V prodeji budou modernizované modely Superb a Superb Combi od konce června a na českém trhu bude jejich pořizovací cena začínat na 539 900 korunách za verzi Superb 1,4 TSI/125 k Active. Provedení Combi bude dražší o 30 000 korun a nejlevnější „čtyřkolku“ si budete moci koupit za 664 900 korun.