name | autoweek.cz

Nové BMW i3 s elektrickým pohonem

Nové BMW i3 s elektrickým pohonem

11.07.2013 | Antonín Matějka | Aktuality

Nový sériový model BMW i3 se může pochlubit největší rychlostí 150 km/h a dojezdem v běžném provozu 160 až 190 kilometrů.

Elektromotor o výkonu 170 koní a hmotnosti pouhých 50 kilogramů je umístěn u zadní poháněné nápravy. Jízdnímu projevu BMW i3 dominuje zejména obratnost a manévrovatelnou v městském provozu s působivě malým poloměrem otáčení 4,9 m. BMW i3 je schopné z klidu na 60 km/h zrychlit během pouhých 3,7 s, akcelerace z 0 na 100 km/h zabere jen 7,2 s. Vzrušující jízdní projev BMW i3 spočívá také v jeho, specialisty BMW navrženém a do značné míry revolučním konceptu ovládání, pomocí jediného pedálu. Intenzitu rekuperace, a tedy zpomalování automobilu, totiž řidič reguluje tím, jak moc pedál pustí. Elektromotor se samočinně v určitém bodě přepíná do funkce generátoru, nabíjí lithium-iontový akumulátor a současně účinně automobil zpomaluje. Intenzita rekuperace se přitom mění v závislosti na rychlosti. Ve vysokých rychlostech se automobil pohybuje pro maximální hospodárnost setrvačností, zatímco v malých rychlostech je intenzita rekuperace, a tím brzdění značné. Při běžné jízdě jsou lithium-iontové akumulátory schopné zajistit dojezd 130 až 160 km. Při jízdě v režimu ECO PRO lze dojezd zvětšit o 20 km, o stejnou vzdálenost se dojezd prodlouží při provozu na režim ECO PRO+. Na přání může být BMW i3 doplněno také motorem pro prodloužení dojezdu, který při poklesu nabití akumulátoru dokáže tuto úroveň nabití udržovat. Tuto funkci může mít na starosti zážehový dvouválec s objemem 650 cm3 a výkonem 34 koní, který je umístěn v těsné blízkosti elektromotoru nad zadní nápravou. Tento doplňkový motor prodlouží maximální dojezd automobilu až na přibližně 300 km. Dojezd BMW i3 byl kalkulován tak, aby byl automobil připraven splnit běžné nároky řidičů po celém světě při dobíjení v průměru dva-, až třikrát týdně. Tyto kalkulace jsou výsledkem rozsáhlé studie projektu „project i“, v němž více než 1000 zúčastněných ujelo více než 20 milionů kilometrů. Průměrný denní kilometrový proběh u této rozsáhlé skupiny různých typů řidičů činil 45 kilometrů. Zákazníci mohou BMW i3 dobíjet jak s pomocí speciální nabíječky dodávané BMW i, tak ze standardní elektrické zástrčky. Prostor pro posádku BMW i3 je vyroben z lehkého uhlíkového kompozitu (plast zesílený uhlíkovými vlákny – CFRP), který kompenzuje vyšší hmotnost akumulátoru. Ten je umístěn pro snížení těžiště a optimální rozložení hmotnosti pod podlahou vozu.

BMW i3 je prvním elektrickým vozem světa, který je plně připojen k internetu. Žádný jiný automobil neposkytuje tak rozsáhlou výměnu informací mezi automobilem, jeho řidičem a okolním světem. Součástí automobilu je pevně instalovaná SIM karta, která je klíčem ke službám BMW ConnectedDrive – samozřejmě jde o nejnovější podobu těchto služeb, jež se představila v roce 2013. Jejich součástí je například speciální funkce určené pro navigační systém, které jsou navržené přímo pro elektřinou poháněný automobil, mezi dalšími funkcemi nechybí ani služby tzv. osobní asistentky nebo Inteligentní tísňové volání. Řidič může navíc používat také speciální aplikaci My BMW i Remote, která propojí automobil s jeho chytrým mobilním telefonem. Připravena je funkce navigace pro pěší, která posádku vozu navede do cíle i po vystoupení z vozu, a samozřejmě následně i zpět k němu. V rámci BMW ConnectedDrive je připraven také tak zvaný intermodální výpočet trasy do cíle, který bere v potaz nejen automobil samotný, ale také aktuální hromadnou dopravu. Služby BMW ConnectedDrive jsou navržené speciálně pro BMW i a zaměřují se na navigaci a hospodaření s energiemi. Funkce Asistent dojezdu je aktivní jak při plánování trasy, tak již během jízdy. Když se cíl cesty dostane mimo jízdní dosah automobilu, systém řidiče vyzve k aktivaci režimu ECO PRO nebo ECO PRO+, případně mu navrhne novou, hospodárnější trasu. Když je třeba akumulátor po cestě dobít, automobil nabídne seznam dostupných dobíjecích stanic v okolí vozu. Navigační systém je navíc řidiči schopen velmi přesně zobrazit reálný možný dojezd BMW i3, který je vypočítáván na základě aktuálních informací získávaných prostřednictvím připojení pomocí integrované SIM karty. Aktuální reálný dojezd se zobrazuje pavučinovým grafem přímo na mapě, takže jeho zřetelnost je krystalicky čistá. K dispozici je současně informace o tom, kolik energie v akumulátorech zbyde po dojetí do cíle cesty, což umožní lépe plánovat následující cesty.