name | autoweek.cz

Novinky ze Soulu

Novinky ze Soulu

31.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pod heslem Zelená revoluce na kolech probíhá na výstavišti KINEX v Soulu autosalon dokládající rostoucí význam korejského automobilového průmyslu. Nejzajímavějšími novinkami jsou Kia Naimo, Hyundai Blue2 (HND-6), Chevrolet Mi-ray a Samsung SM7.

Kia Motors představuje koncept elektrického crossoveru Naimo. Jednoduché hranaté tvary konceptu navrhl mezinárodní tým designérů Kia v Soulu. Z technických zajímavostí vyzdvihněme to, že funkci v tomto případě zastávají vysokotlaké vzduchové trysky a zpětná zrcátka nahrazují kamery. Přístrojová deska používá displej na bázi technologie TOLED (transparentní displej z organických elektroluminiscenčních diod). Pro výplně dveří a na celou podlahu byl použit korejský dub, k čalounění výplně stropu posloužil korejský papír Han-ji. Vzadu zavěšené zadní dveře se otevírají proti směru jízdy a umožňují tak snadný a komfortní přístup do kabiny. Naimo je dlouhé 3890 mm, rozvor je 2647 mm. Pohání jej elektromotor typu PMSM (Permanent Magnet Synchronous Motor) s výkonem 80 kW (109 k) a maximálním točivým momentem 280 N.m, což umožňuje dosažení maximální rychlosti 150 km/h. Dvojice akumulátorů LiPoly (Li-Ion Polymer) s kapacitou celkem 27 kWh je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru. Na jedno nabití ujede Naimo až 200 km.

 

Hyundai připravil studii prvního sedanu s pohonem pomocí palivových článků (FCEV) nazvanou Blue2 (tj. Blue na druhou), vyvíjenou pod kódovým označením HND-6. Sada palivových článků produkuje 90 kW, přičemž spotřeba vodíku v přepočtu odpovídá spotřebě 2,9 l/100 km. K tomu přispívají i pneumatiky s nízkým valivým odporem a kola navržená speciálně pro snížení aerodynamického odporu. Futuristické tvary vozu zřejmě naznačují další krok v budoucím vývoji designu značky. V interiéru najdeme technicky pozoruhodný systém ovládání informační a zábavné jednotky pomocí tzv. Motion Sensor Mousticku s dotykovým kolečkem a snímačem reagujícím na dotyk a pohyb ruky řidiče. Kromě toho byly v interiéru použity materiály při jejichž výrobě se nepoškozuje životní prostředí. Novinkou jsou i zabudované držáky na tablety iPad od Apple.

 

Chevrolet jako další připomínku letošního 100. výročí založení firmy připravil koncept Mi-ray (tj. korejsky budoucnost ale samozřejmě i připomínka legendy Sting-ray ze 60. let). Navrhlo jej studio GM Advanced Design v Soulu jako svým způsobem oslavu tradice sportovních vozů značky. Proto tento roadster v mnoha ohledech připomíná styl vozů jako byl Chevrolet Corvair Super Spyder z roku 1962 nebo Chevrolet Monza SS z roku 1963. Aerodynamika je ale pojatá velmi moderně ve stylu současných proudových stíhaček. Karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a materiálu CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics). Kola ve tvaru turbíny byla vyrobena z kompozitního materiálu spojujícího hliníkovou slitinu s uhlíkovými vlákny.

 

Renault Samsung Motors předvádí jako koncept druhou generaci reprezentačního sedanu SM7.  Novinka má styl čtyřdveřového kupé a namísto na bázi Nissanu Teana vznikla na zesílené platformě modelu SM5 (tj. také Renaultu Latitude). Vzhledem k trendu přebírat modely od Samsungu i pro evropské trhy se nelze ubránit dojmu, že toto bude i budoucí největší vůz značky Renault, tedy nástupce Safranu (resp. Vel Satisu) či Laguny.