name | autoweek.cz

Nový Jaguar XE se připravuje

Nový Jaguar XE se připravuje

25.07.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový sportovní sedan Jaguar XE se veřejnosti představí 8. září v Londýně. Jaguar se tak vrátí do segmentu, který modelem Mk. II kdysi vytvořil a jemuž dnes kraluje BMW s vozy řady 3.

Jaguar XE rozšíří modelovou nabídku sportovních sedanů značky. Jaguar využil své znalosti v oblasti lehkých konstrukcí. K tomu přidává propracovanou techniku podvozků a novou řadou motorů Ingenium. Kombinací toho všeho vznikl zcela nový vůz vytvořený s využitím nové hliníkové modulární platformy.

 

„Jaguary byly vždy proslulé vyváženým, přesným ovládáním a vysokým komfortem jízdy. Model XE je vrcholem všeho, co jsme se během let naučili. Zadní zavěšení Integral Link poskytuje kombinaci plynulé jízdy a okamžitých reakcí, která nemá v segmentu obdoby. Dali jsme si za cíl postavit vůz, který svou dynamikou překoná všechny soupeře,“ uvedl šéfinženýr Mike Cross.

 

Přední zavěšení vychází ze sportovního F-Type

Dvojitá ramena předního zavěšení modelu XE jsou připevněna k pomocnému hliníkovému rámu. Moderní konstrukce vychází ze sportovního modelu F-Type a zahrnuje některé důležité komponenty navržené pro dosažení stejné tuhosti jako u Jaguaru XFR. Mnoho dílů je vyrobeno z kovaného a odlévaného hliníku, některé jsou za použití patentovaných postupů.

 

Bezkonkurenční dojem z řízení

XE se stane prvním modelem Jaguaru vybaveným nejnovější generací elektrického posilovače řízení. Algoritmy nejnovějšího softwaru Jaguaru dávají v porovnání s hydraulickými systémy mnohem větší prostor pro jemné naladění.

Dalšími přednostmi jsou variabilně tlumené řízení, snadné manévrování při nízkých rychlostech a schopnost přizpůsobit svou charakteristiku nastavení systému Jaguar Drive Control. Řízení s elektrickým posilovačem rovněž podporuje řadu prvků aktivní bezpečnosti a jízdních asistentů.

Velmi důležitým přínosem elektrického posilovače je i snížení spotřeby.

 

Zadní zavěšení Integral Link

Zadní zavěšení, které Jaguar označuje jako Integral Link, přináší ve srovnání s konvenčním víceprvkovým zavěšením velké výhody. Výsledkem větší tuhosti v podélném i příčném směru jsou rychlé reakce a lepší ovladatelnost při zachování vysokého komfortu jízdy. Zatím zveřejněné podklady ale neupřesňují, jak toho bylo dosaženo.

Mnoho komponent zavěšení Integral Link je opět z kovaného nebo odlévaného hliníku. To je optimální výrobní postup pro vytvoření odolných a lehkých dílů.

 

All Surface Progress Control

Jaguar dále přichází s nově vyvinutým protiprokluzovým systémem označeným All Surface Progress Control. Ten odstraňuje nevýhody stávajících protiprokluzových systémů, které u vozů s pohonem zadních kol nedokáží zabránit prokluzu kol na hodně kluzkém povrchu.

Při vývoji systému byly zužitkovány desetiletí zkušeností společnosti Jaguar Land Rover se systémy pro terénní vozy. Systém ASPC funguje jako tempomat pro nízké rychlosti, aby i na tom nejkluzčím povrchu poskytl optimální trakci bez podklouznutí a aniž by řidič musel používat pedály. Z dosud zveřejněných informací ale není jasné, zda bude systém použit i pro předpokládanou verzi s pohonem všech kol.

 

Motory Ingenium

Všechny varianty vznětových a zážehových motorů řady Ingenium, využívajících patentované technologie na snížení třecích ztrát, budou osazeny nejmodernějšími turbodmychadly, což zlepší výkonové parametry, především v nízkých otáčkách, a napomůže ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Dále bude ve válcích centrálně umístěné přímé vstřikování paliva. Součástí bude i variabilní časování ventilů a stop-start systém.

U prvního sériově vyráběného motoru řady Ingenium - dvoulitrového turbodieselu AJ200D - je ve srovnání se současným motorem tření sníženo o 17 %. To z něj činí jeden z nejefektivnějších a nejlépe reagujících dvoulitrových turbodieselů v daném segmentu.

Vznětové motory řady Ingenium využívají šesti klíčových technologií, jejichž kombinace vede ke snížení tření, větší kultivovanosti chodu a lepším výkonovým parametrům. Jsou to:

- kuličková ložiska namísto kluzných na vačkových a vyvažovacích hřídelích

- počítačem řízené variabilní olejové čerpadlo dodávající ve všech otáčkách, zatíženích a teplotách jen optimální množství oleje

- počítačem řízené variabilní vodní čerpadlo, které upravuje množství chladicí kapaliny protékající motorem v závislosti na teplotě, otáčkách a jízdních podmínkách

- zjednodušený pohon vačkových hřídelů navržený

- klikový hřídel vyosený mimo osu bloku motoru

- elektronicky ovládané trysky chladící písty pro vyšší efektivitu systému mazání.

 

Přestože mají více funkcí a vyšší výkon, mají motory řady Ingenium až o 80 kg nižší hmotnost než srovnatelné současné motory. Sériová výroba motorů bude zahájena v nově vybudovaném centru na výrobu motorů nedaleko britského Wolverhaptonu na začátku roku 2015.