name | autoweek.cz

Nový turbodiesel Honda

Nový turbodiesel Honda

10.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Honda rozšiřuje nabídku modelové řady Civic o výkonný malý turbodiesel 1,6 l i-DTEC s nízkými emisemi.

Evropští zákazníci dlouho značce Honda vytýkali, že pro své malé a kompaktní modely nemá ve své nabídce malý turbodiesel. Honda dlouho ignorovala vývojový trend v Evropě, ale nyní tuto chybu napravuje. Jak je u této značky obvyklé, zdaleka nejde jen o zaplnění mezery v nabídce. Nový motor je ve své kategorii na špici technické úrovně.

Nový turbodiesel 1,6 l i-DTEC je prvním z řady motorů Earth Dreams Technology. S výkonem 88 kW (120 k) a točivým momentem 300 N.m při 2000/min má v Hondě Civic emise CO2 pouze 94 g/km.

„Jedná se o zcela nový přístup,“ vysvětluje Tetsuya Miyake, vedoucí vývoje nového motoru i-DTEC. „Nenašli jsme žádné konkurenční motory, kterým bychom se chtěli vyrovnat, protože všechny takto stanovené cíle by byly příliš nízké. Rozhodli jsme se proto vytvořit takový motor, kterému se budou chtít vyrovnat naši konkurenti.”

Hlavním úkolem bylo snížit mechanické tření na úroveň srovnatelnou se zážehovými motory, byla například použita kratší a tenčí spodní část pístu. Při otáčkách 1500/min má o 40 % menší ztráty od mechanického tření než motor Honda 2,2 l i-DTEC.

Jedná se o nejlehčí vznětový motor v dané třídě. Má hmotnost o 47 kg nižší než motor Honda 2,2 l i-DTEC. Všechny díly byly upraveny s důrazem na minimalizaci jejich hmotnosti a rozměrů. Byly použity hliníková hlava válců i hliníkový blok s otevřeným chladicím prostorem. Tloušťka stěn válců se zmenšila na 8 mm (u motoru 2.2 i-DTEC je 9 mm) a byly použity lehčí písty a ojnice.

Turbodmychadlo Garrett 4. generace má proměnlivou geometrii. Jeho otáčky jsou přesně řízeny elektronickým systémem motoru, čímž se minimalizuje tzv. turboefekt a je zajištěna optimální kombinace zátahu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vysokých otáčkách. Turbodmychadlo má maximální plnicí tlak 15 MPa (1,5 bar).

Vysokotlaké akumulační vstřikování nafty využívá solenoidové vstřikovače Bosch pracující s tlakem až 180 MPa (1800 bar).

Konstruktéři se zaměřili také na zlepšení objemové účinnosti válců. Tohoto se podařilo dosáhnout díky vysokému průtoku sání a otvoru v hlavě každého válce, což zajišťuje víření směsi. Průtok vzduchu motorem je řízen pomocí nízkotlakého a vysokotlakého systému recirkulace spalin EGR, který snižuje emise oxidů dusíku.

Nový motor 1,6 l i-DTEC byl navržen speciálně pro evropské trhy. Vyrábí se bude v továrně Honda UK Manufacturing v britském Swindonu na zcela nové výrobní lince schopné vyrobit až 500 motorů denně. Při práci na dvě směny to znamená jeden vyrobený motor za každých 138 s. Na nové lince se vyrábějí i stávající motory 2,2 l i-DTEC.

Nový turbodiesel 1,6 l i-DTEC bude v průběhu roku 2013 dostupný také pro novou Hondu CR-V, která se bude rovněž vyrábět ve Swindonu.