name | autoweek.cz

Octavia RS třetí generace - nejen výkonné motory

Octavia RS třetí generace - nejen výkonné motory

10.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nová Octavia RS není nejrychlejší Octavií všech dob jen díky novým pohonným jednotkám. Neméně důležitá je i tuhá nosná struktura a sportovní podvozek s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS a poprvé použitým řízením s variabilním převodem.

Karoserie nové generace modelu Octavia RS v porovnání s předchůdkyní je lehčí, ale přitom stabilnější. Moderní konstrukční a výrobní postupy umožnily vytvořit bezpečnou a lehčí nosnou karoserie. Podařilo se toho dosáhnout pomocí rozsáhlého využití vysokopevnostních ocelí a ocelí se zvýšenou pevností i moderními výrobními postupy. Použití vysokopevnostních ocelí umožnilo dosáhnout významnou úsporu hmotnosti.

Nosná struktura karoserie nové generace modelu Škoda Octavia RS je z téměř 70 % vyrobena z vysokopevnostních ocelí. Zhruba čtvrtina (26,1 % - bez dveří a kapoty) bezpečnostní struktury se skládá ze za tepla tvářených vysokopevnostních ocelí, zatímco u druhé generace činil podíl za tepla tvářených dílů 6,3 %.

Tyto díly jsou až šestkrát pevnější než běžné hlubokotažné oceli a až čtyřikrát pevnější než běžné oceli se zvýšenou pevností. Vznikají tak, že se materiál zahřeje na přibližně 950 °C, ještě žhavý se vylisuje a během 5,5 s pak prudce zchladí na 180 °C. Výhodou je, že takto vyrobené díly snesou zatížení při případné nehodě, i když jsou podstatně tenčí než dosud.

Navíc byla vylepšena i geometrie nosné struktury a plošných dílů. Zde vývojářům pomáhají pokroky v procesu virtuálního vývoje s využitím 3D vizualizace pomocí systému CATIA V5 společnosti Dassault Systémes. Modelování v počítači umožňuje podstatně přesněji využít zástavbové prostory. V případě plošných dílů zlepšili vývojáři propočty akustických vlastností a ušetřili tak další cenné kilogramy na tlumících materiálech.

Nová Škoda Octavia RS je standardně vybavena sportovním podvozkem odladěným s ohledem na vyšší jízdní výkony. V porovnání s běžným modelem je snížený o 15 mm. Vzadu má vůz nově vyvinutou víceprvkovou nápravu. Ta byla cíleně zdokonalena s ohledem na lepší kinematiku, akustiku, hmotnost a vhodnost pro modulární koncepci. Využití vysokopevnostních ocelí v kombinaci se zlepšením struktury dílů přineslo snížení hmotnosti nápravy z 53 kg na nynějších 49 kg. Rozvor nové generace vozu Škoda Octavia RS se v porovnání s předchůdkyní prodloužil o 102 mm. 

Optimalizována byla také přední náprava typu MacPherson, která oproti nápravě použité v předchozí generaci doznala podstatných změn. Nově vyvinutá trojúhelníková spodní ramena jsou vyrobena z vysokopevnostní oceli. Je u nich využit moderní bionický design kyvného uložení. Přední náprava má díky těmto opatřením hmotnost nižší o 2,8 kg. Pomocný rám přední nápravy je konstruován s cílem dosažení maximální příčné tuhosti.

Součástí rozsáhlé standardní výbavy prvky aktivní bezpečnosti je jízdní stabilizace ESC Sport. Aktivuje se delším stisknutím tlačítka ASR, kratším stisknutím se naopak vypne. ESC v režimu Sport reaguje zpravidla později a umožňuje ještě agilnější ovládání vozu. To ocení řidič při velmi rychlé jízdě po klikaté silnici.

Třetí generace modelu Škoda Octavia RS je standardně vybavena elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS a rozšířenou funkcí XDS. Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS je integrovaná do elektronického stabilizačního programu ESC (Electronic Stability Control). Zlepšuje záběrové schopnosti předních kol a potlačuje sklon k nedotáčivosti při rychlém průjezdu zatáčkou. EDS a XDS jsou aktivní na přední nápravě. XDS umožňuje, aby se vůz i při dynamickém průjezdu zatáčkou choval neutrálně. Jemnějším přibrzděním vnitřního kola dojde ke zvýšení hnacího momentu na vnějším kole. Takto vzniklý stáčivý moment podporuje řízení a umožňuje bezpečný a současně rychlý průjezd zatáčkou. XDS působí o to silněji, oč dynamičtější je jízda zatáčkou. Výsledkem je sportovnější chování vozu a jeho rychlejší a preciznější vedení.

K tomu je Octavia RS vybavena řízením s variabilním převodem, které se ve voze Škoda objevuje vůbec poprvé. Podílí se na lepší ovladatelnosti a agilitě vozu. Toto speciální řízení umožňuje dosažení požadovaného zatočení pomocí menšího úhlu natočení volantu. Převodový poměr se přitom mění v závislosti na rejdu. V rozmezí od 0° do 120° je změna směru jízdy předních kol větší než u běžného řízení. Toto řidič ocení zejména na zatáčkovitých silnicích. Dynamické projíždění zatáček je s malými pohyby volantu bezpečné a precizní, výsledkem je vyšší agilita a větší potěšení z jízdy. Stejně tak se ostřejší nastavení řízení hodí do města, kde například při parkování nemusí řidič tolik točit volantem.

Na přání je pro vůz k dispozici široká nabídka moderních bezpečnostních a asistenčních systémů. V případě kolize ochrání řidiče a spolujezdce řada prvků pasivní bezpečnosti.

Sportovní potenciál nových modelů RS neubral nic ani na maximální funkčnosti, prostornosti, vysoké úrovni bezpečnosti a moderních asistenčních systémech.