name | autoweek.cz

Octavia s elektrickým pohonem ACTIVeDRIVE

Octavia s elektrickým pohonem ACTIVeDRIVE

25.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mezi elektromobily se na autosalonu ve Frankfurtu zaskvěla i Škoda Octavia. Nešlo ale o mladoboleslavský koncept Green e Line, ale o technicky pozoruhodnou studii firmy Schaeffler ACTIVeDRIVE.

Schaeffler Group je jedním z největších německých subdodavatelů automobilového průmyslu. Po celém světě zaměstnává okolo 70 000 lidí a je jednou z největších evropských firem v rodinném vlastnictví.  Je jedním z největších dodavatelů válečkových ložisek. Je známá především svými značkami INA, LuK a FAG.

Ve Frankfurtu představila svou vizi pohonu osobních automobilů budoucnosti. Její strategie má tři základní prvky: optimalizaci spalovacích motorů, zavádění hybridního pohonu a úplnou elektrifikaci dopravy. Pro každý z těchto tří základních kamenů připravila jako ukázku koncepční vůz.

Možnosti snižování emisí CO2 u spalovacího motoru ukazoval CO2ncept-10 % postavený na bázi Porsche Cayenne V8. Úpravy se týkají všech dílčích komponent a činností v rámci celého pohonného ústrojí. Jedná se o postup připomínající Mazdu a její SkyActiv. Z drobných vylepšení, zaměřených především na snížení třecích ztrát, se poskládalo snížení emisí o 10 %. U Schaefflerů vidí potenciál na snížení emisí (a tedy i spotřeby) dokonce až o 30 %, přičemž do roku 2020 by se tyto modifikace mohly objevit až u 90 % vozidel.

Na základě Opelu Corsa vznikl koncept hybridu se spalovacím motorem, centrálním elektromotorem a dvěma elektromotory v kolech. Tento koncept v sobě spojuje vše, co může hybrid poskytnout: paralelní i sériový hybridní pohon i jízdu jen na elektrický pohon. s možností prodloužení dojezdu dobíjením akumulátorů za jízdy.

Nejdále firma Schaeffler zašla u svého elektrického pohonu ACTIVeDRIVE. Ten byl instalován do vozu Škoda Octavia. Hlavní inovací tohoto systému jsou aktivní elektrodiferenciály na obou nápravách umožňující optimální rozdělování točivého momentu mezi všechna kola a využívat systém pohonu ke zlepšení dynamických vlastností vozu, jízdního komfortu a samozřejmě i bezpečnosti. Oba eDiferenciály mohou zasahovat do systému pohonu efektivněji než přibrzďování kol u ESP.

V eDiferenciálu jsou integrovány dva synchronní elektromotory s permanentními magnety, planetové soukolí, převodovka s aktivním rozdělováním točivého momentu a diferenciál. Celkově má vůz pro pohon všech kol k dispozici 210 kW.

Proud se dodává z lithio-ionových akumulátorů umístěných před přední nápravou a v tunelu spojovacího hřídele. Na jedno nabití vůz ujede okolo 100 km a je schopen dosáhnout rychlost až 150 km/h.