name | autoweek.cz

Opel Meriva - spousta nových nápadů

Opel Meriva - spousta nových nápadů

16.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel Meriva ukazuje celou řadu nových možností praktického využití interiéru, který lze proměňovat podle okamžitých potřeb. Opel nám ji detailně představil v Travemünde.

První generace Opelu Meriva byla jasným zásahem do černého. Přišla v roce 2003 jako první malé MPV kombinující variabilitu vnitřního prostoru s přitažlivou cenou. Současně šlo o první vůz této kategorie, u něhož systém FlexSpace nabízel velkou variabilitu interiéru bez toho, že by bylo nutné vyjímat sedadla. Prodej tohoto vozu překročil hranici milionu vozů a po celou dobu zaujímal vedoucí postavení ve svém segmentu s podílem 27 % trhu. Velmi příznivá zůstala po celou dobu prodeje tohoto vozu zůstatková cena při opětovném prodeji.

 

Kupující Merivy se řadí ze dvou na první pohled značně odlišných skupin. Tou první, u Opelu přezdívanou Baby Makers, jsou mladé rodiny s dětmi a tou druhou tzv. Baby Boomers, tedy starší lidé, jejichž děti už odrostly, nicméně neustále žijí aktivním životem a potřebují často vozit třeba své přátele. Obě skupiny spojuje nadprůměrné využívání zadních sedadel. Současně oceňují vyšší polohu sedadel. Ta umožňuje snadnější nastupování a vystupování, což zde oceňují nejen starší lidé, ale také ženy.

 

Klausu Nüchterovi se přezdívá \"Mr. Meriva\". Jako výkonný šéf měl na starosti celý projekt vzniku tohoto vozu od zahájení přípravy druhé generace. \"Už 18 měsíců po uvedení první generace na trh jsme začali s přípravou nového vozu. Tehdy šlo o to, zda máme přijít se skutečnou revoluční proměnou nebo vyjít z první generace a jen ji modernizovat. Brzy bylo rozhodnuto pro revoluční proměnu s uvedením nových nápadů a řešení. Spolu s tím jsme se rozhodli, že vůz musí být větší. Všichni naši noví konkurenti měli větší rozměry a proto jsme chtěli Merivu posunout směrem ke kompaktním vozům a spojit přednosti obou segmentů. Proto říkáme, že Meriva je největším z malých minivanů. Dalším cílem bylo učinit Merivu šampionem ve flexibilitě. A pokud jsme chtěli oslovit nové zákazníky, museli jsme přijít s elegantnějším designem,\" řekl nám při představení vozu Klaus Nüchter.

 

Vnější design vozu měl na starosti Niels Loeb. \"Naším cílem bylo vytvořit elegantní dynamický automobil v novém stylu značky Opel uvedeném modelem Astra a spojujícím sošnou strukturu s německou precizností. Je na něm patrný výrazný podpis Opelu na masce chladiče, silná grafika s výraznou konturou světlometů obdobných jako u Astry. Posunutím kabiny více dopředu zdůrazňujeme délku vozu a sportovní styl. Na boku se objevuje obdobný prolis jako u Astry či Insignie. Hodně hrdí jsme na vlnu ve spodní části okna zadních dveří. Tou se zlepšuje výhled ze zadních sedadel především pro děti a současně se díky tomu lépe komunikují dveře systému FlexDoors. Za pozornost stojí rovněž černá plastová plocha na zádi pod oknem zdůrazňující profil navazující na linie vozu procházející od přídě až k zádi,\" řekl nám při prezentaci v Travemünde Niels Loeb.

K interiéru nám Niels Loeb řekl: \"Také v interiéru jsme použili stejné prvky a profily. Naším cílem bylo vyvolat dojem prémiového vozu celkovým vzhledem i v jednotlivých detailech. Linie zde na sebe plynule navazují od dveří přes přístrojovou desku. Důležitou roli hrála ergonomie. Přístrojová deska byla snížená o 8 cm abychom dosáhli lepšího výhledu a posílili dojem prostornosti. Důležitým detailem jsou vnější zpětná zrcátka posunutá více dozadu abychom zlepšili výhled dozadu. Poprvé u značky Opel nabízíme šest různých uspořádání interiéru.\"

 

Častou otázkou je, na jaké platformě vlastně nová Meriva vznikla. Klaus Nüchter nám k tomu řekl: \"Nemám rád slovo platforma. Meriva vznikla na speciální platformě navržené v Rüsselsheimu. Ale přesnější je konstatovat, že u Merivy jde především o chytré využití komponent z různých modelů než o specifickou platformu. Naleznete zde moduly z Astry i Insignie. Základ šasi využívá konstrukční prvky ze Zafiry, ale není zcela správné říkat, že Meriva má platformu ze Zafiry.\"

 

Ke změnám došlo i po stránce pohonných jednotek. \"U Merivy dvě třetiny kupujících volí zážehové motory a jen třetina turbodiesely. Na některých trzích tomu může být trochu jinak, ale průměr v Evropě je právě takový. Při zahájení prodeje budeme mít v nabídce tři zážehové a dva vznětové motory. Všechny nové motory nabízejí větší výkon i točivý moment při snížené spotřebě a tedy i emisích. A samozřejmě všechny plní Euro 5. Naší chloubou jsou reprezentanti downsizingu, tedy obě verze přeplňovaného čtyřválce 1,4 l a malý turbodiesel 1,3 CDTi. Koncem léta naší nabídku rozšíří verze ecoFlex 1,3 CDTi/70 kW a rovněž v létě se připojí dvě výkonnější verze motoru 1,7 l CDTi o 80 a 96 kW. Počátkem roku 2011 se vzhledem k rychle rostoucímu zájmu přidá i verze na LPG a budeme nabízet rovněž systém Stop&Start,\" řekl nám ¨produktový manažer Merivy Alain Visser.

 

V souvislosti s Merivou se nejvíce mluví o zadních dveřích s panty vzadu neboli FlexDoors. Klaus Nüchter nám ochotně popsal cestu k nim a přednosti tohoto uspořádání: \"Vzhledem k častému využívání zadních sedadel je nastupování pro majitele Merivy velmi důležité. O možností obráceného otevírání dveří jsme začali uvažovat už v únoru 2005, tedy na začátku celého projektu. Tehdy jsme zvažovali několik konceptů usnadňujících pohodlné nastupování na zadní sedadla. Samozřejmě jsme brali v potaz i posuvné dveře, jenže jejich použití by znamenalo prodloužení celého vozu o 200 mm. Obrácené otevírání dnes působí nezvykle, nicméně až do poloviny 50. let bylo standardem pro většinu aut, dokonce se používalo i u předních dveří. V roce 2003 je znovu zavedl Rolls-Royce a díky němu bylo roku 2006 povoleno jejich používání v EU standardem EC101R. V březnu 2005 jsme upravili starou Merivu a na každé straně jsme použili jiný systém uchycení dveří. Všichni jsme se zapojili do rozsáhlého testu s jízdou na zadních sedadlech při každodenních běžných cestách. Bylo to velmi poučné.

Ne všechna auta jsou pro použití tohoto typu dveří vhodná. Použití dveří s panty vzadu umožňuje architektura vozu MPV. Například u Insignie by vzhledem ke tvaru karoserie a úchytům zadních bezpečnostních pásů jejich použití nebylo možné.

Důležitý je zde zesílený střední sloupek, který přispívá k vyšší bezpečnosti. Jeho použití současně umožňuje nezávislé otevírání zadních dveří i při zavřených předních.

Výhodou našich dveří je i to, že se dají otevírat ve čtyřech mezipolohách až do úhlu 84°, zatímco běžných je jen 72°. Díky dveřím FlexDoors mohou mít rodiče větší kontrolu nad svými dětmi a současně mohou snáz manipulovat v prostoru zadních sedadel, například při ukládání dětí do sedačky.

Nezanedbatelnou výhodou ale jsou i nižší náklady na opravu, což například v Německu přináší zařazeno výhodnější sazby pojištění.\"

 

Tvůrci Merivy jsou neméně hrdí na inovativní řešení interiéru. Detailně nám je přiblížil Thomas Stüber, který měl v programu Meriva na starosti spojení člověka a vozu. \"Úplně na začátku musím zdůraznit, že naším cílem bylo navrhnout ergonomii nikoliv pro jakousi ideální postavu, ale pro osoby s velkým rozsahem výšky. Pro zlepšení výhledu a pohodlnější nastupování je důležitá zvýšená poloha sedadel. Usnadnili jsme ovládání zadních sedadel FlexSpace - lze je snáz posouvat a jejich sklopení každý zvládne jednou rukou. K tomu přidáváme největší rozsah nastavení předních sedadel v tomto segmentu. Navíc nabízíme i ergonomická sedadla s certifikátem AGR. U těch lze měnit i výšku přední části sedáku a hlavové opěrky se dají přestavovat i podélně.

Při návrhu interiéru jsme, podobně jako u Astry, měli na zřeteli potřebu odkládat věci běžné potřeby. Při návrhu odkládacích prostor nám nešlo ani tak o jejich počet a litry jako o užitečnost při odkládání zcela konkrétních věcí. Jako příklad lze uvést, že my v Evropě používáme 1,5 litrové láhve a pro ně hledáme místo k uložení, zatímco v USA používají plechovky a proto potřebují držáky na ně.

Nejinovativnější v interiéru je samozřejmě zcela nový systém FlexRail. Podobné myšlenky se už několikrát objevily v různých konceptech, nicméně tady je tento systém poprvé použit v sériovém voze. Použitím elektronické parkovací brzdy a posunem řadicí páky dopředu se vytvořil prostor, v němž si každý může vytvořit odkládací prostor podle okamžité potřeby pomocí boxu a dvou párů kolejnic. Box se dá vyjmout a pomocí držáku umístit mezi zadní sedadla.

V souvislosti s dveřmi FlexDoors stojí za připomenutí, že se díky nim rovněž snáz udržuje pořádek ve voze a vše se jednodušeji čistí, což je při časté dopravě dětí rovněž důležité. Také u Merivy nabízíme vysouvatelný držák na kola FlexFix.\"

 

Na závěr nám Alain Visser zdůraznil: \"Tento vůz je pro nás nesmírně důležitý, stejně jako je velmi důležitá jeho prezentace. V souvislosti s Merivou se nejčastěji mluví o dveřích FlexDoors. Jenže Meriva přináší i řadu dalších chytrých řešení a technických novinek. Od roku 2005, kdy vznikl její koncept, přišlo na trh mnoho nových konkurentů. Nás ale těší, že nová Meriva je i nadále na špici vývoje.\"

Nová Meriva se začala vyrábět 5. dubna v Zaragoze a její prodej bude ve většině zemí zahájen v průběhu června.