name | autoweek.cz

Opel přiváží kombi Astra Sports Tourer

Opel přiváží kombi Astra Sports Tourer

12.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na český trh přichází Opel Astra Sports Tourer. Toto kombi v sobě spojuje sportovního duch s praktičností a hospodárností. V roce, kdy si Opel připomíná skutečnost, že před 20 lety vstoupil na český trh jako vůbec první oficiální importér, by mělo vrátit značce bývalé postavení.

Opel Astra Sports Tourer jsme už poměrně podrobně představili po jeho předvedení na podzim 2010. Nyní tento vůz přichází i na český trh.

Verze s karoserií kombi představovaly okolo 25 % z prodejů všech vozů modelové řady Astra, přičemž na německém, ale také na našem trhu byl tento podíl ještě mnohem větší. Na českém trhu verzi kombi modelu Astra volí 40-45 % soukromých zákazníků a 55-60 % firemních. Novinka tedy představuje důležitý prvek ve snaze českého importéra vrátit značku Opel tam, kde se ještě nedávno pohybovala. K ambicióznímu cíli překročit v roce 2011 hranici 5000 prodaných vozů má Astra Sports Tourer přispět 800 kusy, což by mělo představovat 40-50 % ze všech prodaných vozů modelové řady Astra.

Astra Sports Tourer je pro Opel na našem trhu o to důležitější, že by měla značce vrátit postavení především v prodeji fleetových vozů, v němž Opel v poslední době hodně ztratil. Bylo tomu i proto, že mu v nabídce podobný model, jenž vyhledává většina korporátních zákazníků, více než rok chyběl.

 

Verze Astra Sports Tourer byla kompletně navržena v Mezinárodním technickém a designérském centru značky Opel v německém Rüsselsheimu s využitím koncernové kompaktní platformy GM Delta II. Oproti svým sourozencům, jako jsou např. Chevrolety Cruze, Orlando či Volt, ale Astra (stejně jako připravovaná nová generace minivanu Zafira) používá sofistikovanější systémy zavěšení kol na obou nápravách. Astra Sports Tourer se vyrábí v anglickém Ellesmere Portu.

Astra Sports Tourer nese typické stylistické prvky jako ostatní nové modely značky. Ve shodě s novým označením má podobné rysy jako větší kombi Insignia Sports Tourer. Ač vychází ze stejného designového základu jako úspěšný hatchback, se kterým se shoduje prakticky až ke středovým sloupkům, jedná se při zvětšení přepravní kapacitě o zcela osobitý automobil.

Zavazadlový prostor je rozměrný (základní objem je 500 l, maximální 1550 l) ale především velmi prakticky řešený a dobře vybavený. Z mnoha zde použitých originálních prvků stojí za vyzdvižení asymetricky dělená zadní sedadla FlexFold, která se sklápějí na dálku stlačením jediného knoflíku ze zavazadlového prostoru a nevyžadují při tom odstranění hlavových opěrek nebo dvojdílný kryt zavazadlového prostoru Easy Access Cover usnadňující nakládání. Po jejich sklopení vzniká plochá kompletně čalouněná podlaha s délkou 1835 mm. Samozřejmě v nabídce nechybí ani osvědčený adaptabilní úložný systém FlexOrganizer, skládající se ze sítí a přepážek, umožňující majiteli upravit konfiguraci zavazadlového prostoru podle potřeby.

 

Nabídka pohonných jednotek zahrnuje 9 úsporných motorů - čtyři vznětové a pět zážehových - ve výkonovém rozpětí od 70 kW (95 k) do 132 kW (180 k). K dispozici je i motor upravený na LPG. Turbodiesely CDTi o objemech 1,3 l, 1,7 l a 2,0 l jsou vybaveny systémem přímého vstřikování paliva Common Rail a turbodmychadlem s variabilní geometrií VGT.

Technologie Start/Stop, právě zavedená v modelech Opel Agila a Corsa, bude v příštím roce k dispozici pro modely Astra Sports Tourer 1.3 CDTi o výkonu 70 kW (95 k). V této podobě vůz spotřebuje jen 4,1 l/100 km.

Motor 1.7 CDTi je k dispozici ve dvou výkonových verzích: 81 kW/110 k (točivý moment 260 N.m), resp. 92 kW/125 k (točivý moment 280 N.m). Spotřeba nafty je u obou stejná 4,5 l/100 km. O verzi 1,7 CDTi/125 k se předpokládá, že ji bude volit nejvíc kupujících.

Špičkový turbodiesel 2.0 CDTi má výkon 118 kW/160 k a točivý moment 350 N.m už při otáčkách 1750/min. Astra Sports Tourer s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než 10 s a kombinovaná spotřeba je jen 5,1 l/100 km.

Nabídka zážehových motorů zahrnuje čtyřválce o objemu 1,4 l a 1,6 l, každý s přirozeným sáním i s přeplňováním turbodmychadlem. S výjimkou čtyřválce 1.6 Turbo mají plynulé variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Základní motor 1,4 l má výkon 74 kW (100 k) a v kombinovaném cyklu spotřebuje jen 5,9 l/100 km. Zcela nový je motor 1.4 Turbo. Pro kombi jsou na výběr dvě modifikace. Verze o výkonu 103 kW/140 k nahrazuje čtyřválec 1,8 l se stejným výkonem. Přeplňovaný motor ale má o 14 % vyšší točivý moment o 15 % nižší spotřebu benzinu ( 6,1 l/100 km). Druhá tzv. Soft verze motoru 1.4 Turbo má výkon 88 kW (120 k) a spotřebu 6,1 l/100 km. Nejvýkonnější je přeplňovaný motor o objemu 1,6 l o výkonu 132 kW (180 k) s točivým momentem 230 N.m.

Šestirychlostní převodovka se dodává k motorům 1.4 Turbo a 1.6 Turbo a k turbodieselům 1.7 CDTi a 2.0 CDTi, zatímco nepřeplňované zážehové motory 1,4 l a 1,6 l a turbodiesely 1.3 CDTi se dodávají s pětirychlostní. Zážehové motory 1.6 l a 1.4 Turbo o výkonu 103 kW/140 k a 1.6 Turbo a turbodiesel 2.0 CDTi se na přání kombinují s novou šestirychlostní samočinnou převodovkou.

 

Astra Sports Tourer má stejnou inovativní zadní nápravu, kombinující vlečená ramena propojená torzně poddajnou příčkou a Wattův přímovod, a mechatronický podvozek s adaptivními tlumiči FlexRide jako hatchback. V nabídce nechybějí ani adaptivní natáčecí světlomety AFL+ (Adaptive Forward Lighting) třetí generace, ergonomická přední sedadla, oceněná certifikátem AGR, kamerový systém Opel Eye, upozorňující řidiče na zákazové značky a omezení rychlosti a varující řidiče i před mimoděčným opuštěním jízdního pruhu.

 

Konstruktéři se snažili co nejvíce snížit náklady na opravy po nehodách ve velmi malých rychlostech, jejichž opravy ale bývají obvykle poměrně náročné a nákladné. Právě proto má nová Astra Sports Tourer nárazníky i přední a zadní část karoserie konstruované tak, aby se snížily náklady na případné opravy.

 

Astra Sports Tourer přichází ve čtyřech základních úrovních výbavy. Esentia má standardně mj. čtyři airbagy, rádio, klimatizaci, střešní nosič, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka a ESP. O 10 000 Kč dražší verze Enjoy přidává mj. další dva airbagy, tempomat, kvalitnější rádio se sedmi reproduktory, aktivní opěrky hlavy. Nejvyšší úrovně Sport a Cosmo jsou si podobné výbavou, ale liší se vzhledem. Zajímavou je akční varianta připomínající 20 let zastoupení značky na českém trhu Enjoy 20 let, která za poměrně malý příplatek nabízí celou řadu prvků z úrovní Cosmo a Sport.

 

Opel ještě letos představí zcela novou generaci kompaktního minivanu Zafira, ale jeho prodej začne zřejmě až počátkem roku 2012. V roce 2012 přijde do prodeje i Astra s karoserií sedan. Astra GTC se třídveřovou karoserií by se měla začít prodávat ještě letos.