name | autoweek.cz

Opel Corsa s novou technikou

Opel Corsa s novou technikou

24.10.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Corsa 5. generace byla navržena na platformě, která vzešla ještě ze spolupráce s Fiatem. Podvozek ale nesdílí se stávající generací ani jedinou součástku. Stejně tak je zcela nová celá elektroinstalace. Významné novinky najdeme i u pohonných jednotek v čele se zcela novým zážehovým tříválcem.

Nový Opel Corsa je významným prvkem modelové ofenzívy značky Opel, v jejímž rámci bude do roku 2018 uvedených na trh 27 nových modelů a 17 nových motorů. V příštím roce to bude zcela nové miniauto Karl. Spolu s Corsou E a modelem Adam tak Opel do nejmenšího segmentu uvede na trh tři nové modely v období kratším než 2,5 roku. Každý z těchto vozů společně se všemi svými variantami dokáže oslovit úplně odlišnou skupinu kupujících. Díky tomu bude mít Opel nejširší portfolio malých automobilů ve své historii a současně nejmladší na celém automobilovém trhu. To je důležité v úsilí značky propracovat se opět k ziskovosti do roku 2016.

 

Osvědčený základ - nový podvozek

U GM se k použití základu, vycházejícího z osvědčené platformy, museli rozhodnout poté, co se platforma navrhovaná korejským GM DAT ukázala jako příliš těžká a neuspěl připravovaný společný projekt s PSA, počítající se společnou platformou s novými generacemi Peugeotu 208 a Citroenu C3.

 

Ačkoliv podvozkové partie vypadají podobně jako u předchozí generace, jsou při použití stejných principů zcela odlišné konstrukce. Týká se to geometrie přední nápravy i zcela nového nastavení zadní nápravy, které jsou zcela nové, protože se o 5 mm snížilo těžiště vozu. Zcela nový je i pomocný rám, který má podstatně zvýšenou tuhost.

 

U Opelu jsou právem hrdí zejména na nové řízení s elektrickým posilovačem, jemuž v Rüsselsheimu věnovali velkou pozornost. S nově odladěným softwarem je přesnější a je zde velký posun v odezvě. Znatelná je i odlišná reakce při jízdě v různém prostředí, především v městském provozu.

 

Posun v kvalitě podvozku a významné zlepšení jízdních vlastností i ovladatelnosti nemohou nikoho nechat na pochybách o tom, že se skutečně jedná o auto zcela nové generace.

 

Velké změny u pohonných jednotek

Zcela nový je zážehový tříválec Ecotec 1,0 l s přímým vstřikováním. Je k dispozici ve verzích o výkonu 66 kW (90 k) nebo 85 kW (115 k), v obou případech s točivým momentem 170 N.m už od 1800/min. V porovnání s dosavadními motory Opel, nechvalně známými svou nepříjemnou hlučností, tento motor okamžitě zaujme mimořádně tichým chodem prostým vibrací - jen těžko se chce věřit, že jde skutečně o tříválec. Bylo toho dosaženo použitím neméně než 40 dílů s konstrukcí optimalizovanou s ohledem na potlačení chvění a samozřejmě použitím vyvažovacího hřídele. U Opelu se chválí, že se jedná o nejlepší tříválec s nejvyšší účinností. Po prvních neježděných desítkách kilometrů jsem ochoten tomu věřit. Obdivuhodný je nejen tichý chod, ale i rychlost reakce na sešlápnutí pedálu akcelerátoru.

 

Nový je i motor 1,4 l přeplňovaný turbodmychadlem, u něhož se při stejné spotřebě benzinu podařilo radikálně zvýšit největší točivý moment ze 130 na 200 N.m, a to v rozsahu otáček 1850 až 3500/min. Jeho výkon je 74 kW (100 k). Mnoho vylepšení najdeme i na turbodieselech 1,3 CDTi s výkony 55 kW (75 k) resp. 70 kW (95 k), především v nastavení řídicí jednotky a konstrukci turbodmychada. Výsledkem je rychlejší reakce a nižší spotřeba. Základní pohonnou jednotkou je osvědčený zážehový čtyřválec 1,2 l o 51 kW (70 k).

 

Nové jsou také převodovky, přičemž zcela nové jsou robotizovaná skříň Easytronic 3.0 nejnovější generace i šestirychlostní samočinná převodovka s měničem. Úplně nová ale je i přímo řazená šestirychlostní převodovka pro tříválec 1,0 l Ecotec, která je velmi kompaktní a lehká.

 

Zájem kupujících

Corsa samozřejmě nabízí nejnovější komunikační a bezpečnostní systémy, stejně jako systémy usnadňující jízdu v městském provozu, dosud běžné jen u vozů vyšších kategorií (mnohé z nich jsou převzaty z modelu Insignia), nicméně stejnou cestou se vydávají i její přímí konkurenti, nejnověji samozřejmě Škoda Fabia a Hyundai i20. Vyzdvihněme alespoň systém Opel IntelliLink se 7" dotykovým displejem umožňující spojení s chytrým telefonem a v něm využití aplikace s navigací BringGo a kamerový systém Opel Eye 2. generace.

 

Pátá generace měla světovou premiéru na pařížském autosalonu začátkem října. Opel Corsa se i nadále bude vyrábět v Eisenachu a Zaragoze.  Vůz nové generace ještě ani nebyl uvedený na trh a už lze hovořit o velkém úspěchu. I když do oficiálního zahájení prodeje zbývá ještě několik týdnů, už si novou Corsu objednalo více než 30 000 zákazníků. V České republice a na Slovensku začnou autorizovaní prodejci přijímat objednávky v průběhu listopadu.