name | autoweek.cz

Opozice proti prodeji A123 Číňanům

Opozice proti prodeji A123 Číňanům

21.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Americká vláda neposkytne peníze výrobci akumulátorů společnosti A123 vlastněné čínskou společností Wanxiang. Zájem o získání A123 má i nadále Johnson Controls.

Zbankrotovaný výrobce akumulátorů A123 byl prodán čínské skupině Wanxiang. Společnost však nedostane nic z přislíbených vládních peněz na podporu elektromobility. Vláda společnosti A123 Systems Inc. nedá vyrovnání grantu ve výši 249 milionů dolarů. Skupina Wanxiang mezitím dala na vědomí, že o peníze z vládního grantu nežádala a nepředpokládala, že je dostane.

Prodej významného dodavatele akumulátorů pro americký automobilový průmysl a průkopníka elektromobility, vyvíjejícího lithio-ionové akumulátory pro elektromobily a hybridy, vyvolala v USA velkou politickou bouři kvůli obavám o národní bezpečnost. Nic na tom nemění ani ujišťování šéfa Wanxiang pro USA a zetě zakladatele firmy Pin Niho: "A123 je americkou firmou a americkou i zůstane. Jsem hrdý na to, že zachováme pracovní příležitosti a vytvoříme nové zde v USA."

Výrobky A123 se totiž používají v mnoha vojenských zařízeních a zajišťují americké rozvodové sítě. Kontrakt o převzetí A123 tyto strategické zakázky sice nezahrnuje, ale podle odborníků na vojenský průmysl jsou technologie používané pro vojenské i civilní zakázky příliš podobné.

Jenže ve skutečnosti tyto technologie už Číňané mají k dispozici, protože identické akumulátorové systémy vyrábí americká společnost Waltham ve svém závodě v Číně. Ostatně i A123 už dva roky velmi těsně spolupracuje na vývoji elektromobilů s čínskou společností SAIC, která je v majetku města Šanghaj a akumulátory vyrábí i v Číně.

Je zde ale oblast přeměny částic lithia do nano-velikostí pro zvýšení kapacity akumulátorů a v důsledku toho zmenšení jejich rozměrů. A právě výzkum nanotechnologií v oblasti akumulátorů údajně dosud Číňané neměli k dispozici.

A123 dodává své akumulátory mj. společnostem General Motors, BMW a Fisker Automotive. Fisker byl dokonce nucen vzhledem k přerušení dodávek od A123 zastavit výrobu svého elektromobilu Karma.

Dohoda o prodeji musí být schválena soudem a americkou vládou. Souhlas soudu je více méně jistý poté, co Wanxiang nabídl více než Johnson Controls (rozdíl ovšem byl minimální: 257 milionů USD proti 251 milionu). Schválení Výborem pro zahraniční investice USA je jiná věc. Americká vláda je kritizována za to, že rozdává peníze nesprávným společnostem. Pokud by obchod vláda neschválila, A123 by se vrátila do konkurzu, při němž by se o ni firma Johnson Controls, jak uvedl president této firmy Alex Molinari, i nadále velmi zajímala.