name | autoweek.cz

Osm milionů vozů Audi s pohonem quattro

Osm milionů vozů Audi s pohonem quattro

20.01.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z montážní linky nového výrobního závodu v Mexiku sjelo jubilejní Audi s pohonem všech kol, model Q5 s technikou quattro ultra.
Pohon všech kol quattro debutoval v roce 1980 ve stejnojmenném voze původně vyvinutém především pro účast ve světových rallye. V současnosti jsou modelové řady Audi Q7, A4 allroad quattro, A6 allroad quattro, A8, R8 a všechny verze S a RS vybaveny pohonem všech kol quattro sériově. Pro všechny ostatní modelové řady Audi tuto techniku dodává na přání.
 
V roce 2015 se rozhodlo pro model s pohonem quattro 44 % všech zákazníků Audi na celém světě. Nejprodávanějším modelem bylo Audi Q5 s 262 000 vyrobenými vozy. Mimořádně vysoký podíl mají modely s pohonem quattro v USA, Kanadě, Rusku a na trzích Středního východu. V České republice bylo pohonem quattro v roce 2016 vybaveno 60,68 % registrovaných vozů Audi.
 
Audi nabízí pohon všech kol quattro v různých verzích, které jsou přizpůsobeny na míru charakteru příslušného modelu. U kompaktních modelových řad s motorem uloženým vpředu napříč je před zadní nápravou umístěna hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená vícelamelová mezinápravová spojka. U sportovního vozu R8 s motorem uloženým uprostřed před zadní nápravou je vícelamelová spojka součástí přední nápravy.
 
V mnoha modelech Audi s motorem uloženým vpředu podélně je použit samosvorný mezinápravový diferenciál s čistě mechanickým planetovým soukolím. Pro některé verze s vysokým výkonem je k dispozici sportovní diferenciál na zadní nápravě, který aktivně rozděluje točivý moment mezi zadní kola prostřednictvím dvou planetových soukolí s regulací otáček a elektrohydraulicky ovládanými vícelamelovými spojkami.
 
Nejnovějším systémem z vývoje značky Audi je pohon všech kol quattro s technikou ultra, který je koncipován pro modely s motorem uloženým vpředu podélně. V režimu pohonu všech kol rozděluje elektronicky řízená vícelamelová spojka na výstupu z převodovky točivý moment variabilně mezi obě nápravy. Odpojovací spojka v rozvodovce zadní nápravy může navíc přerušit spojení se zadními koly. Řídicí jednotka systému sestavuje na základě mnoha dat model jízdní situace, která nastane přibližně za půl sekundy. Pokud například rozpozná, že vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou brzy dosáhne hranice adheze, zajistí předvídavé připojení pohonu všech kol s dostatečným předstihem. Pohon všech je tak aktivní již v okamžiku, kdy je zapotřebí.
 
Systém pohonu všech kol quattro debutoval na Ženevském autosalonu 1980 v první generací modelu quattro. V roce 1986 nahradila značka Audi první generaci mezinápravového diferenciálu s manuálně ovládanou uzávěrkou diferenciálem Torsen, který dokázal rozdělovat točivý moment variabilně. V roce 2005 následoval mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím a asymetrickým základním rozdělováním hnací síly pro dynamické jízdní vlastnosti.