name | autoweek.cz

Pancéřovaný Mercedes-Benz třídy M Guard

Pancéřovaný Mercedes-Benz třídy M Guard

13.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pancéřovaná varianta třídy M doplňuje nabídku modelů Mercedes-Benz Guard. 

Stejně jako všechny ostatní modely Guard používá i pancéřovaná verze SUV třídy M konstrukční princip integrované speciální ochrany. Všechny dodatečné ochranné prvky byly již zohledněny ve fázi vývoje příslušné modelové řady a integrovány do struktury vozidla. Díky tomu zůstaly zachovány všechny přednosti sériově vyráběných vozidel, jako je luxusní interiér, vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, vynikající jízdní komfort a agilní jízdní dynamika.

Jednotlivé ochranné prvky byly ve specifickém procesu od základu integrovány do struktury skeletu karoserie. Kompletní struktura prostoru pro cestující byla opatřena „brněním“, jehož součástí se staly i detaily, jako jsou střešní sloupky, zámky dveří, těsnění dveří nebo úchyty vnějších zpětných zrcátek. Při dodržení kvality výroby podle nejpřísnějších měřítek Mercedesu tak vznikl rozsáhlý ochranný systém proti balistickým útokům i na takových místech, kde je dodatečná montáž znemožněna nebo jen se sníženou efektivitou.

Předností integrované speciální ochrany v porovnání s dodatečně realizovanými řešeními, u nichž zvýšená hmotnost zatěžuje strukturu karoserie, je vyztužení skeletu karoserie odpovídající vyšší hmotnosti a rozmístění pancéřovaných prvků. Z toho plyne vyšší stabilita kompletní struktury karoserie při zachování dlouhé životnosti a vysoké odolnosti konvenčních modelů třídy M.

 

Vlastní pancéřování je tvořeno mimo jiné následujícími prvky:

- okny z vícevrstvého speciálního skla nejvyšší optické kvality, ve všech oknech s jednotnou tloušťkou, vnitřní strana s vrstvou polykarbonátu proti vnikání střepin do interiéru

- v neprůhledných oblastech se používají precizně tvarované díly ze speciální oceli, v zónách sloupků karoserie, přepážky mezi motorovým prostorem a interiérem a v oblasti střechy vyztužuje tento odolný materiál zároveň kostru prostoru pro cestující a zvyšuje strukturální pevnost

- všechny integrované komponenty splňují definované balistické požadavky, podléhají neustálé balistické kontrole a jsou již od začátku patřičně certifikovány.

Nový M-Guard odpovídá třídě odolnosti VR4 podle zkušební směrnice BRV 2009 (Speciálně pancéřovaná vozidla s ochranou proti průstřelu podle normy Bullet Resistant Vehicles 2009). Tato balistická klasifikace označuje odolnost (VR = Vehicle Resistance) vůči útoku zbraněmi stanoveného typu a kalibru, v tomto případě mimo jiné Magnum.357 a .44. Certifikaci udělil státní úřad pro zkoušky zbraní a střeliva v Ulmu.

Zkoušku odolnosti vůči výbuchu ručního granátu podle zkušební směrnice ERV 2010, jak v oblasti řidiče, tak zadní části vozu M-Guard úspěšně absolvoval s pancéřováním podlahy dodávaným na přání.

 

Pancéřovaná varianta nabízí standardně vzduchové odpružení AIRMATIC se systémem adaptivních tlumičů ADS, které bylo speciálně přizpůsobeno opatřením pro speciální ochranu. M-Guard se dodává s pneumatikami se schopností nouzového dojetí, které umožňují i po úplné ztrátě vzduchu bezpečně pokračovat v jízdě až 30 kilometrů maximální rychlostí 80 km/h.

V ML 350 BlueTEC Guard je v tomto segmentu poprvé v nabídce hospodárný a zároveň dynamický vznětový motor - osvědčený turbodiesel V6 o výkonu 190 kW (258 k) a maximálním točivém momentu 620 N.m, přičemž splňuje emisní normu EURO 6. Při pohotovostní hmotnosti 2765 kg je rychlení 0-100 km/h je za 9,4 s a kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km.

Alternativou je ML 500 Guard se zážehovým motorem V8 Euro 5, jehož výkonové parametry jsou 300 kW (408 k) a 600 N.m. Vůz s pohotovostní hmotností 2785 kg zrychluje z 0 na 100 km/h je za 6,5 s a kombinovaná spotřeba je 12,2 l/100 km. Obě verze mají nejvyšší rychlost elektronicky omezenu na 210 km/h.