name | autoweek.cz

Pár postřehů z autosalonu v New Yorku

Pár postřehů z autosalonu v New Yorku

03.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

New York se na pár dní stal centrem automobilového světa. Tamní autosalon ukazuje úplně něco jiného, než médii více sledovaný Detroit. Tady jsme opravdu v Americe, takže to hlavní je velikost a velký výkon. Na hybridy a elektromobily zapomeňte.
Severoamerický trh už se dávno vzpamatoval z krize, kupující berou showroomy útokem a rozhodující při výběru nového auta je opět především jeho velikost a výkon motoru - v obou případech platí čím větší, tím lepší. S klesající cenou benzinu už spotřeba opět nikoho netrápí a starost o emise se přenechává jen Kaliforňanům.
 
Autosalon v New Yorku přinesl mnoho novinek, z nichž mnohé (určitě víc než těch detroitských) časem uvidíme i v Evropě.
 
Autosalon v New Yorku je především oslavou velkých výkonů. Přestože evropská média věnují více pozornosti autosalonům v Detroitu (v lednu) a Los Angeles (v listopadu), skutečný obraz toho, co se skutečně v USA prodává, podávají výstavy v Chicagu a především v New Yorku.
 
Protože americký trh roste a spolu s tím roste hlad po nových modelech, výrobci automobilů si mohou na Manhattanu dopřát naprostou svobodu. Tak jako před lety se zase líbí jen to, co je velké a jen to, co je nejmohutnější a nejvýkonnější dokáže zaujmout návštěvníky. O emisní limity se tu nikdo nestará.

Návrat ke starým pořádkům se odráží v tom, že ty největší hvězdy jsou zase jednou z Detroitu. General Motors a Ford si to tentokrát rozdávají na poli luxusních velkých sedanů s vozy Cadillac CT6 a Lincoln Continental, směřující do končin dosud ovládaných německými značkami, především Mercedesem třídy S. Zatímco Cadillac CT6 s pohonem zadních kol je připraven do výroby a už začátku příštího roku přijde dokonce i do Evropy, Lincoln je zatím oficiálně jen studií. Nicméně šéf Fordu Mark Fields dal jasně najevo, že rostoucí zájem kupujících o luxusní auta vyžaduje, aby i Continental vstoupil co nejdřív do hry a vrátil Ford do nejvyšší kategorie.
 
Evropané ale nechtějí stát stranou a také oni přivezli těžkou vozbu. Jaguar si Manhattan vybral jako místo světové premiéry nové generace svého sedanu XF. To že je lehčí a úspornější je informace jen pro Evropany, tady platí hlavně větší prostor zejména na zadních sedadlech. A aby nový Jag střední třídy nevypadal moc malý, jsou vedle něho speciální luxusní verze Range Roveru, dost noblesní i dost velké i pro americký městský provoz.
 
Také Mercedes-Benz přivezl pár novinek, především modernizovanou třídu M, která se proměnila v novou třídu GLE. Mezi další nová SUV, poprvé vystavená v New Yorku, se řadí Mitsubishi Outlander a Hyundai Tucson.
 
Na rozdíl od Detroitu Evropané v New Yorku vytáhli i výkonné trumfy mezi sportovními vozy. Porsche (už několik let v Detroitu absentující) přivezlo ve světové premiéře Boxster Spyder, který je s 276 kW (375 k) a 290 km/h nejvýkonnější i nejrychlejší variantou dvoumístného sporťáku. Ještě větší, pozornost ale budí nové kupé McLaren 570S, které vypadá jako zmenšená verze 650S, takže je rozšířením modelové nabídky anglické značky do vod, v nichž dosud kralují německé vozy jako Porsche 911 nebo Audi R8.
 
I když Mercedes-Benz GLE se představuje i jako úsporný plug-in hybrid, byl tento způsob pohonu v New Yorku doménou zejména asijských automobilek. Ale i u nich je patrný odklon od nejúspornějších variant. Nové luxusní SUV Lexus RX sice v hybridní verzi dokáže jet jen na elektrický proud, ale s variantou plug-in hybridu s možností dobíjení ze zásuvky se u něj nepočítá, stejně jako u nové generace Toyoty RAV4, která se jako jedna z mála chlubí hybridním pohonem.
 
Hvězdami autosalonu v New Yorku nejsou jen luxusní velké sedany a SUV, ale především obří pick-upy. Pozoruhodná na New Yorku je ale pozornost věnovaná jinde už vymírající kategorii sedanů střední třídy. V nové podobě se představují Chevrolet Malibu, Nissan Maxima ale i Kia Optima, která jako jediná má ambici prosadit se i v Evropě.
 
V New Yorku jsou ale k vidění i malá auta, především nový Chevrolet Spark, který sdílí platformu s Opelem Karl, a Scion iA, což je vůz značky uměle vytvořené Toyotou především pro studenty. Jedno ale v New Yorku určitě nenajdete, a to jakékoliv auto na elektrický pohon. Hybridy se sice místy někde v koutku najdou, ale auta jezdící jen na baterie tady nikoho nezajímají. Dokonce ani oblíbenec evropských Zelených Tesla se tu vůbec neprezentuje…
 
Fotografie Okan Altan (AutoBest)