name | autoweek.cz

Pélata rezignoval - Ghosn pod tlakem

Pélata rezignoval - Ghosn pod tlakem

14.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Patrick Pélata rezignoval místa nejvyšší provozní ředitele Renaultu v důsledku skandálu se špionáží elektrického automobilu. Ve společnosti však zůstává. Velká hra ale pokračuje, takže v ohrožení je i Carlos Ghosn.

Do novinových titulků se opět dostal zfušovaný špionážní skandál, který zasáhl francouzskou automobilku Renault. Nejvyšší provozní ředitel Patrick Pélata a po dlouhé roky pravá ruka výkonného šéfa Renaultu i Nissanu Carlose Ghosna mu opět předal svou rezignaci a ten ji tentokrát přijal.

K tomuto kroku došlo po dokončení  dvou auditů souvisejících s chybným řešením aféry ze strany vedení Renaultu, při němž byli neoprávněně propuštěno tři přední představitelé společnosti. Tisková zpráva Renaultu uvádí, že „audity odhalily řetězec chyb a nesprávného fungování společnosti, a to zejména z hlediska dohledu a kontroly prováděné bezpečnostním oddělením společnosti.“

Nejvyšší výkonný šéf Renaultu Carlos Ghosn však na jednání představenstva uvedl, že Pélatovo odstoupení z funkce neznamená, že společnost zcela opustí. „Kromě vysoce postavených úředníků, jichž se aféra týkala, postihla krize všechny zaměstnance společnosti Renault. Z tohoto důvodu došlo k zásadním změnám, abychom obnovili důvěru v naší společnost. Patrick Pélata odejde z Renaultu, ale neopustí skupinu,“ řekl Ghosn.

Pokud jde o tři propuštěné techniky, Ghosn bez dalších podrobností uvedl, že společnost jim po dohodě vyplatí odstupné. Na základě výsledků auditu byl propuštěn také ředitel bezpečnostní skupiny Rémi Pagnie stejně jako jeho dva spolupracovníci Dominique Gevrey a Marc Tixador. Gevrey je tím člověkem, který od Renaultu dostal více než 200 000 eur aby hrál anonymní zdroj informující o špionáži. V současnosti je uvězněn pro zpronevěru. Ve snaze zabránit, aby se podobná situace opakovala, Renault oznámil vytvoření Informačního bezpečnostního oddělení, které bude vzorovým příkladem pro výrobní skupinu.

 

Odchod druhého nejvyššího výkonného představitele Renaultu Patricka Pélaty po debaklu souvisejícím s údajnou špionáží, která se nakonec ukázala být zpronevěrou, ale vytváří tlak i na nejvyššího výkonného šéfa Carlose Ghosna, a to v rozhodující chvíli vytváření nejnovější strategické iniciativy. Pélata resignoval ze své pozice nejvyššího provozního ředitele poté, co byl vystaven ostré kritice za trapný incident, kdy Renault vyhodil tři zaměstnance podezřelé z vynášení informací elektrických vozidlech. Nakonec se ukázalo, že nic špatného neučinili.

Pélatův odchod má zachránit pozici Ghosna jako šéfa Renaultu a Nissanu. Avšak uprázdněný prostor vzniklý po odchodu spolehlivého zástupce vytváří tlak na Ghosna, jenž byl oslavován za dramatický vzestup Nissanu, ale který nyní bojuje o to, aby přesvědčil investory Renaultu o správnosti své nové strategie.

Obrat ve vedení také vyzdvihuje míru zapojení státu, jenž vlastní 15 % akcií, do rozhodování v Renaultu a rozšiřuje pochybnosti o způsobu jeho vedení. Dlouho očekávaný šestiletý strategický plán francouzské automobilky, zveřejněný v únoru, byl pro investory zklamáním. Doufali že budou představeny konkrétní kroky směřující k přepracování finanční struktury dvanáct let trvající aliance a jejího lepšího zhodnocení. To se ale nestalo.

Ghosn říká, že k změně ve vzájemném vlastnictví akcií mezi Renaultem a Nissanem s propojením obou společností dojde pravděpodobně až v roce 2013. Jeho nový strategický plán je zaměřen na téměř zdvojnásobení provozního zisku a zvýšení prodeje o více než 5 % v roce 2013. Nový plán růstu se zaměřuje především na Brazílii a Rusko. Realizace plánu, jenž upřednostňuje mezinárodní růst ve snaze zvýšit ziskovost, bude pro Ghosna klíčová. Pokud mu ale bude umožněno k ní opravdu přikročit.

Ghosn uvedl, že vyšetřovaní údajné průmyslové špionáže nenaznačuje, že by on sám měl rezignovat a on o tom nikdy neuvažoval. \"Prožil jsem hodně krizí a jsem přesvědčen, že v kapitán během kritické situace neodchází,\" říká Ghosn, který je také výkonným ředitelem aliance Renaultu a Nissanu. Podle jeho názoru by se skupina z krize měla ponaučit a posílit podpůrné funkce v rámci své organizace. Marketingoví manažeři Renaultu podle Ghosna nezjistili žádný dopad krize na image značky. \"Pokud by krize měla mít vliv na prestiž značky, musela by trvat déle,\" řekl Ghosn.

 

Carlos Ghosn ale u Renaultu všechno vsadil na jedinou kartu - rozvoj elektromobility, a to v míře, jaká nemá u jiných automobilek obdoby. V rámci této velké hazardní hry Renault připravuje uvedení na trh svých prvních elektrických automobilů v naději, že se už v tomto roce stane předním hráčem v oblasti sériově vyráběných automobilů vybavených rychle se rozvíjející novou technologií elektrického pohonu. Ghosn bude nyní čelit mnohým kritikům tohoto riskantního plánu osamoceně.

Třebaže Pélata svou současnou pozici neopustí okamžitě a bude zřejmě dál působit v rámci aliance Renault-Nissan, není zřejmé, kdo zaplní jeho místo a bude řídit každodenní chod Renaultu. Podle analytiků z CM-CIC tým Ghosn-Pélata mnoho let fungoval dokonale. Ghosn vytvářel strategii vedení a Pélata jeho plány realizoval. Obsazení prázdného místa proto bude opravdovým problémem a realizace nového Ghosnova plánu by se kvůli tomu mohla zpozdit.

Neobratné zvládání aféry a její následky vedou k pochybnostem o způsobu vedení Renaultu. Pélata byl od počátku považován za toho, kdo na sebe vezme vinu za debakl. Svou rezignaci poprvé nabídl již březnu, když vedení Renaultu připustilo, že se jednalo o podvod, omluvilo se třem pracovníkům, kteří byli neprávem propuštěni a nabídlo jim kompenzaci i návrat na původní pozice. Ghosn v té době Pélatův odchod odmítl, neboť nechtěl aby následovala další krize. Místo toho slíbil, že on i Pélata se vzdají svých bonusů z rok 2010 a prémií za rok 2011. Náhlý obrat, který Pélata tento týden učinil, podle analytiků z CM-CIC vypovídá o míře zapojení státu do vnitřních záležitostí Renaultu a metodách vedení skupiny.

 

Jedním z kandidátů na druhou nejvyšší pozici v Renaultu je údajně šéf americké pobočky Nissan Motors Carlos Tavares. Tavares, původem z Portugalska, pracoval u Renaultu na různých pozicích 23 let. K Nissanu přešel v roce 2004. Dalšími případnými náhradníky za Pélatu jsou výkonný viceprezident pro plánování produktů a programy Philippe Klein a nejvyšší finanční ředitel Dominique Thorman.

Nový nejvyšší provozní ředitel by měl být jmenován nejdříve na konci dubna. Ghosn uvedl, že prověření různých kandidátů bude trvat několik týdnů, ale že společnost jich má ve svých řadách několik.