name | autoweek.cz

Peugeot Partner s elektrickým pohonem

Peugeot Partner s elektrickým pohonem

24.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Peugeot Partner Electric odpovídá různým potřebám, protože 70 % majitelů malých dodávek jezdí méně než 100 km/den. 

Peugeot Partner Electric je určen pro zákazníky, kteří vozy používají pro jízdy na velmi krátké vzdálenosti (např. pošty), každodenní zásobování zbožím (např. hotely), pro jízdy spojené s terciárními nebo technickými službami (tj. pro řemeslníky), pro potřeby různých úřadů, místních územních samospráv a sdružení či spolků nebo pro jízdy na uzavřených místech (např. letiště)

Systém pohonu používá stejné komponenty jako Peugeot i0n, ale jsou jinak rozmístěné, protože zatímco i0n má pohon zadních kol, zde je pohon předních kol a proto se dopředu přesunul i celý blok pohonné jednotky.

Pohonná jednotka

Kompaktní synchronní elektrický motor s permanentními magnety má maximální výkon 47 kW (64 k) v rozsahu otáček 4000 až 9200/min. Největší točivý moment 200 N.m je k dispozici okamžitě při rozjezdu - v rozsahu otáček 0-1500/min. 

Trakční elektromotor a reduktor (tj. převodovka s jedním redukčním převodem s převodovým poměrem 9,93:1 při jízdě vpřed i vzad) jsou zabudované pod přední kapotou a pohánějí přední kola. Jízda vzad se dosahuje obrácením směru otáčení elektromotoru. 

Motor je napájen střídavým třífázovým proudem o napětí 300 V pomocí měniče, který převádí stejnosměrné napětí 300 V z hlavního akumulátoru. Měnič reguluje proud, frekvenci i napětí podle sešlápnutí pedálu akcelerátoru.

Měnič (invertor) je základní řídicí jednotkou pohonné jednotky a současně slouží k přeměně elektrického proudu - ze stejnosměrného, dodávaného z akumulátoru, na střídavý pro elektromotor. Měnič řídí motor při jízdě i ve fázi rekuperace energie. Trakční elektromotor je reverzibilní - při zpomalování v režimu generátoru generuje střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jímž se dobíjí akumulátor. 

V motorovém prostoru je také nabíječ, což je měnič ze střídavého proudu o napětí 230 V ze sítě na stejnosměrný 300 V pro dobíjení trakčního akumulátoru. Protože vůz není vybaven alternátorem, nabíječ také dodává stejnosměrný proud transformovaný z 300 V z akumulátoru na napětí 14,7 V pro napájení pomocné 12 V baterie určené k zajištění provozu palubních přístrojů (počítačů, osvětlení, audio systému, posilovače řízení, vakuového čerpadla aj.). 

Akumulátor

Lithio-ionový akumulátor má kapacitu 22,5 kW. Tento akumulátor nemá paměťový efekt, takže se bez problémů může dobíjet i jen částečně, aniž by bylo nutné jej pravidelně úplně vybíjet. Akumulátor tvoří ji 80 článků s napětím 3,75 V seskupených po 16 do pěti modulů. Ty jsou umístěny ve dvou blocích v podvozku vozu po obou stranách zadní nápravy - tři moduly v předním bloku a dva v zadním.

Blok článků akumulátoru, umístěný v místě nejlépe odolávajícím nárazu, má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna. V případě bočního nebo zadního nárazu jej chrání příčné ocelové výztuže spojené s výztužemi zadní části podlahy, které také zvyšují její tuhost. Články jsou uzavřeny v bloku z nerezové oceli a seskupeny v zabezpečených modulech umístěných ve struktuře bloku. V případě nárazu izoluje pojistný systém baterii od vysokonapěťových okruhů. 

Dojezd

Ve standardním evropském režimu je dojezd vozu 170 km. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky dvojímu způsobu rekuperace energie (k tradiční rekuperaci ve fázi zpomalení při uvolnění pedálu plynu se přidává rekuperace ve fázích aktivního brzdění, která zvyšuje dojezd až o 10 %), akumulátoru s vyšší kapacitou ve spojení s účinným řízením využití energie a vylepšené aerodynamice, zejména díky zavřené masce chladiče, aerodynamickému krytu pod karoserií a krytům kol.

Největšími spotřebiteli energie mezi elektrickým vybavením jsou topení a klimatizace. Elektrický Partner je vybaven novým plně elektrickým systémem vytápění a klimatizace, který vytápí nebo chladí přímo vzduch, díky čemuž se dosáhne požadované teploty rychleji. Dojezd vozu prodlužuje režim ECO, který deaktivuje vytápění a klimatizaci. Elektrický Partner nabízí v rámci příplatkové výbavy také pevnou plastovou izolační přepážku za opěradly sedadel, která omezuje cirkulaci.

Nabíjení

Standardní 5 m kabel s řídicí jednotkou kabel pozná jištění domácí sítě a automaticky přizpůsobí nabíjecí proud v rozmezí 8 až 14 A. Při napětí 14 A stačí k nabití na 100 % přibližně 8,5 hodiny.

Pro rychlé napájení se nabízí dobíjecí stanice o výkonu 50 kW na třífázový proud s napětím 380 V/95 A. Rychlému nabíjení stačí pouze 20 minut pro dosažení 50 % kapacity akumulátoru a 30 minut pro dosažení 80  %. Nabíjení se automaticky vypne, jakmile je dosaženo 80 % plného nabití. Poté je možné spustit druhou pomalejší fázi dobíjení až do 100 % nabití aby nedošlo k  překročení maximálního napětí bateriových článků. 

Kabel se speciální zásuvkou se dodává se jako doplněk na přání za 15 600 Kč bez DPH.

Elektronický stabilizační systém ESP je spojený s asistentem pro rozjezd do svahu, který je součástí základní výbavy vozu. Společně s velkým točivým momentem přispívá ke schopnosti elektromobilu Partner rozjet se i do velmi prudkého svahu až 25 %.

Pro posádku, trávící ve voze dlouhou dobu je příjemný zcela tichý chod pohonu.

Peugeot Partner Electric se vyrábí ve španělském Vigu (proto je na voze odkaz na kraj Galicia) na sejné lince jako vozy Partner se spalovacími motory. Základní cena vozu Partner Furgon L1 Electric je 684 600 Kč bez DPH, verze L2 je za 714 600 Kč.