name | autoweek.cz

Podivná premiéra

Podivná premiéra

06.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Autosalon v Ženevě přinesl několik ukázek toho, jak by se věci neměly dělat. Příkladem může býti prapodivná premiéra nové generace Suzuki SX4.

Jedním z nosných témat letošního jara je nástup malých crossoverů. V Ženevě se představily Peugeot 2008, Renault Captur a evropská verze Fordu EcoSport, která se bude vyrábět v Indii. Jdou ve stopách Opelu Mokka a Chevroletu Traxx, které se představily už na podzim. Automobilky věří, že v době, kdy se bez slevy nedá prodat vůbec nic, budou kupující nadšeni možností připlatit si 60 až 80 tisíc korun za větší vnitřní prostor.

K tomuto přesvědčení je vede fenomenální úspěch Nissanu Juke. Tento model dokázal od roku 2010 ztrojnásobit objem prodeje malých SUV na loňských bezmála 300 000 prodaných vozů. V nadšení nad Jukem se zapomíná na to, že ze 100 000 prodaných vozů tohoto segmentu v roce 2009 takřka všechny představoval jediný model - Suzuki SX4 (s nevelkou pomocí takřka identického Fiatu Seicento).

Dalo by se předpokládat, že příchod nové generace Suzuki SX4 proto bude prvořadou událostí. Vinou neuvěřitelně stupidního přístupu automobilky ale premiéra tohoto vozu zůstala takřka bez povšimnutí. Suzuki předem jeho premiéru neohlásilo a po celý první novinářský den, kdy se nejaktivněji hledají novinky, zůstal tento vůz pod plachtou. Dokonce ani tiskové materiály nebyly k dispozici. Čekalo se totiž na oficiální tiskovou konferenci, která se odehrála až pozdě odpoledne v době, kdy nejaktivnější dopisovatelé už dávno seděli u laptopů a odesílali zprávy o nejzajímavějších premiérách.

Suzuki jde s novým SX4 mnohem dál, než jeho evropští konkurenti (i když vlastně i SX4 je evropský, protože jej v Ostřihomi vyrábí společnost Magyar Suzuki). Jde o skutečné SUV uzpůsobené jízdě v nepříznivých podmínkách vybavené pokrokovým pohonem všech kol. Proti tomu Renault Captur a Peugeot 2008 jsou vlastně jen zvýšenými hatchbacky. Otázkou je, která cesta bude správná, protože u malých crossoverů je zájemců o pohon všech kol minimum.

Samotné auto ale zase tak velkým překvapením není. Suzuki totiž v nové SX4 proměnilo už před tím v Paříži vystavovaný koncept S-Cross Concept. Automobilka se chlubí, že nový SX4 má prostorný interiér a jeden z největších zavazadlových prostorů v segmentu. Jeho objem 430 l je o plných 160 l větší než u první generace. Především nabídne přiřaditelný systém pohonu všech kol All Grip, umožňující řidiči zvolit jeden ze jedním ze čtyř režimů. K dispozici ale bude samozřejmě i pouze pohon předních kol.

Pohonnými jednotkami budou velmi úsporné čtyřválce 1,6 l o výkonu 88 kW, a to jak zážehový (se 156 N.m), tak turbodiesel s extrémně nízkými emisemi CO2 a 320 N.m. Převodovka bude šestirychlostní přímo řazená pro turbodiesel a jen pětirychlostní pro zážehový motor. K dispozici bude i převodovka s plynulou změnou převodového poměru CVT se sedmi předvolenými rychlostními stupni.

SX4 povyrostl na délku 4300 mm (dosud to bylo 4135 mm) při rozvoru 2600 mm (dosud to bylo 2500 mm).

Prodej má být zahájen ještě letos.