name | autoweek.cz

Porsche Macan na dvou koncích světa

Porsche Macan na dvou koncích světa

22.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Příští rok Porsche prověří trpělivost nadšenců do sportovních automobilů, neboť začne prodávat kompaktní crossover Macan. Tento vůz slavil premiéru současně na autosalonech v Tokiu a Los Angeles.

Nový model Macan přesune většinový podíl objemu výroby značky Porsche ze sportovních vozů k vozům vhodným pro jízdu v terénu. Macan sdílí některé části platformy s Audi Q5 včetně rozvoru 2807 mm. Nejde ale o klasické naklonování. Model se značkou Porsche je delší, širší a nižší a obě vozidla mají odlišné pohonné jednotky i zavěšení.

Mnozí si mysleli, že se vedení firmy Porsche  zbláznilo, když se před deseti lety rozhodlo odpoutat od tradice spočívající ve stavbě výkonných sportovních automobilů a začalo vyvíjet velký crossover Cayenne. Nyní se ukazuje, že pro celkový objem prodeje a především ziskovost značky Porsche to bylo vynikající rozhodnutí. Středně velké SUV by mělo přesunout hlavní objem prodeje směrem ke crossoverům a postupně se stát nejprodávanějším modelem značky.

Porsche při odhalení vozu uvedlo, že na trhu budou k dispozici tři šestiválcové motory.  Macan S má zážehový V6 3,0 l se dvěma turbodmychadly a výkonem 250 kW (340 k). Macan  S Diesel pohání vznětový šestiválec 3,0 l s výkonem 190 kW (258 k) a kombinovanou spotřebu v rozmezí 6,3 až 6,1 l/100 km. Macan Turbo používá nový přeplňovaný zážehový motor 3,6 l a výkon 294 kW (400 k). Všechny jsou kombinovány se sedmirychlostním převodným ústrojí s dvojitou spojkou PDK (Porsche Doppelkupplung).

Představitelé Porsche ale již dříve naznačili, že základním motorem bude v mnoha zemích čtyřválcový přeplňovaný motor. Bylo by to první čtyřválcové Porsche od té doby, co bylo na začátku 90. let uvedeno na trh kupé 968.

S uvedeným výkonem pod kapotou je aktivní pohon všech kol s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou PTM (Porsche Traction Management) standardem. Nadstandardem může být systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), který byl speciálně upraven pro použití v modelu Macan. Tento systém mění distribuci točivého momentu mezi zadními koly ve spolupráci s elektronicky řízenou uzávěrkou diferenciálu.

Vzhledem k tomu, že Macan je Porsche, „sportovní“ tlačítko zvýší schopnost odezvy motoru, výfuku, zavěšení a sedmirychlostní ho převodného ústrojí PDK. Pro případ, kdyby někdo chtěl  opustit vozovku, se Macan může stisknutím tlačítka přesunout do terénního režimu, kdy se škrticí klapka, spojka, optimální okamžik přeřazení a výška vozidla samočinně nastaví a umožní tak lepší záběr a světlost.

Macan nabídne tři verze podvozku, všechny založené na pětiprvkovém zavěšení vpředu a lichoběžníkovém uspořádání vzadu. Střední úroveň nabízí systém elektronicky nastavitelných adaptivních tlumičů Porsche Active Suspension Management (PASM), který je součástí standardní výbavy modelu Macan Turbo. Nejvyšší úroveň představuje vzduchové pérování s nastavením světlé výšky doplněné o systém PASM.

Z hlediska hospodárnosti využití paliva Macan přichází s elektromechanickým posilovým řízením, jenž využívá energii pouze tehdy, když zaregistruje podnět z řízení.

Nový model Macan se bude vyrábět v lipské továrně Porsche přebudované nákladem  500 milionů eur. Z výrobní linky má sjíždět 50 000 vozů ročně.

V České republice bude nové SUV k dostání od 5. dubna 2014. Cena je stanovena na 57 930 € včetně DPH pro model Macan S a Macan S Diesel. Špičkový model Macan Turbo je k dostání za cenu 79 826 € včetně DPH. 

(foto z Tokia Mladen Alvirovic, SAT Plus)