name | autoweek.cz

Porsche na setrvačník!

Porsche na setrvačník!

13.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Porsche 911 GT3 R Hybrid je mnohem více, než jen prvním závodním vozem Porsche s hybridním pohonem.

Porsche hodlá na autosalonu v Ženevě počátkem března představit novou generaci závodní verze modelu 911. Poté bude nasazen do závodu na 24 hodin na Severní smyčce  Nürburgringu. Pozoruhodná na závodním Porsche je skutečnost, že primárním úkolem tohoto vozu není vítězství. Nejde ani o připomínku 110 let od chvíle, kdy Ferdinand Porsche postavil u firmy Lohner první hybridní vozidlo historie.

Hybridní GT3 R má, stejně jako ostatní 911, motor vzadu pohánějící zadní kola. Kromě toho ale má dvěma elektromotory poháněná přední kola. Tyto elektromotory jsou umístěny pod přední kapotou. Ani na tom by nebylo nic mimořádného. Pozoruhodné ale je, že elektrická energie pro tyto motory se nezískává z akumulátorů, ale prostřednictvím generátoru se setrvačníkem otáčejícím se 40 000/min. Tento generátor je umístěn v kokpitu.

Podle techniků Porsche hybridní systém s akumulátory nedokáže splnit jejich požadavky. Hybridní pohon tohoto vozu bude využíván kdykoliv bude řidič potřebovat zvýšit výkon. Prvotním cílem Porsche je vyzkoušet celý systém. Příznivce Porsche může kombinace 911 s předními koly poháněnými elektromotory a navíc se setrvačníkem šokující, nicméně v žádném případě není horší než bezpohlavní čtyřdveřový sedan této značky. Porsche je firma zabývající se technickým vývojem. Kdysi podobně mnohé šokovalo, když Porsche „nadopovalo“ své ušlechtilé dvanácti- a šestiválce prostřednictvím turbodmychadla a poté úspěchy 917TC a Carrery turbo v závodech otevřely prostor pro všeobecné použití této techniky. Podobně první použití dvojspojkové převodovky PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) v závodním modelu 962 skupiny C budilo pohoršení a po 20 letech se tento systém rychle rozšiřuje v sériových autech.

Pokud se vám zdá princip hybridního pohonu vozu 911 GT3 R povědomý, pak je to pravda. Jedná se o systém KERS vyvíjený firmou Williams Hybrid Power pro použití ve voze Williams FW31 ve formuli 1. Systém se ale vloni nepodařilo dovést do stavu, aby bylo možné jej nasadit v závodech a pro letošní rok už jeho použití ve F1 není dovoleno. Paradoxní je, že na rozdíl od čistě elektrických systémů s akumulátory musel být tento KERS podle předpisů F1 upravován na menší výkon.

Firma Williams Hybrid Power (WHP) pokračuje ve vývoji systému a dokonce pro tyto práce vybudovala vývojové středisko v Katarském parku vědy a techniky.

„Jsme nadšeni, že náš systém použije jedna z nejprestižnějších automobilek v jednom ze svých závodních vozů. Partnerství s Porsche je pro náš projekt pozitivní skutečností a jsme šťastni, že si nás vybrali jako svého partnera,“ říká ředitel WHP. Předseda firmy Alex Burns dodává: „Je to významný mílník pro naši firmu i tým Williams F1. Společně jsme tuto novou technologii dovedli až do stádia, kdy je použitelná ke zkouškám v závodním voze a může být dále vyvíjena pro sériové vozy. Doufáme, že se jedná teprve o začátek rozvoje použití hybridních systémů původně vyvíjených pro F1, které by měly přispět k použití čistších a přitom výkonnějších vozidel.“

Projekt KineStor, na němž se kromě WHP podílejí také firmy Ricardo, CTG, JCB, Jaguar Land Rover, SKF a Torotrak (podrobněji jsme jej představili před časem), má za cíl vývoj hybridních systémů využívajících k ukládání energie setrvačníky. Jeho cílem je dosažení úspor 30 % pohonných hmot (a tedy i emisí CO2) prostřednictvím systému, jehož cena by nepřekročila 1000 liber, takže by byl dostupný masovému rozšíření, což o akumulátorových hybridech nelze říci.

Kombinovaný systém WHP pracuje s motor/generátorem integrovaným do setrvačníku. Umožňuje to použití technologie MLC (Magnetically Loaded Composite), vyvinuté britskými techniky sdružením Urenco při vývoji odstředivého obohacování nukleárního paliva. Namísto použití permanentních magnetů v rotoru setrvačníku je zde magnetický prášek smíšen do kompozitní matrice. Vzhledem k tomu, že není potřeba použití kovových dílů, snižují se třecí i tepelné ztráty a dosahuje se mimořádně vysoké elektrické účinnosti systému. Setrvačník s rotorem využívajícím MLC se nezahřívá, což usnadňuje konstrukci i instalaci celého systému a zabezpečuje současně jeho větší životnost. Také se zvyšuje bezpečnost celého systému, protože ani v případě vážné nehody nehrozí riziko odletování kovových částí. Navíc se při výrobě nepoužívají žádné toxické materiály. Všechny tyto přednosti plně platí i ve srovnání s hybridními systémy s akumulátory.

U Porsche 911 GT3 R jsou ke čtyřlitrovému šestiválci o výkonu 353 kW (480 k) připojeny dva elektromotory s celkovým výkonem 120 kW (systém KERS pro F1 povoloval pouze 60 kW), který je po každém nabití systému během brzdění k dispozici po dobu 6 až 8 s.