name | autoweek.cz

Pravda o Toyotě a Tesle

Pravda o Toyotě a Tesle

11.06.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Tesla je hodně zvláštní. Jedno se jí ale nedá upřít - mluví a píše se o ní mnohem víc, než by odpovídalo počtu jí prodaných aut s elektrickým pohonem. Nyní s ní uzavřela nečekanou smlouvu Toyota a zajímavé obchody s Teslou má i Honda.

Řada lidí kroutí nad dohodou Toyoty a Tesly hlavou. Byl to elegantní způsob jak se Toyota zbaví továrny NUMMI vybudované s GM? Nebo je to součást nové velkolepé strategie a začátek přechodu Toyoty do výhradně elektrické budoucnosti? Pravda je jako obvykle ještě podivnější.

President Toyoty Akio Toyoda nedávno prohlásil, že Toyota do Tesly investuje 50 milionů dolarů a že se bude spolu s ní podílet na vývoji elektrických automobilů a komponent pro ně. Také Daimler do Tesly v roce 2009 investoval asi 50 milionů dolarů a kupuje akumulátory vyráběné Teslou do miniautomobilu Smart. Tesla kromě toho obdržela 465 milionů dolarů nízkoúročené federální půjčky určené pro rozvoj technologií a výrobu aut poháněných elektrickým proudem. Při registraci k plánované první veřejné nabídce, která by Tesle mohla vynést nejméně 100 milionů dolarů, Musk uvedl, že podnik byl od svého založení v roce 2003 každý rok ve ztrátě.

Akio Toyoda je automobilovým nadšencem. Má i vlastní závodní tým Team Gazoo, který se stará o dva vozy Lexus LF-A a pravidelně se objevuje na vytrvalostním závodě 24 hodin v Nürburgringu.

Asi před měsícem mluvčí z ústředí Toyoty v Tokiu Paul Nodasco sdělil: „Pan Toyoda se jednomu z našich inženýrů zmínil, že by chtěl řídit roadster Tesla.“ Obratem byla domluvena návštěva Kalifornie a testovací jízda. Sám Toyoda to prezentoval tak, že mu šéf Tesly Elon Musk při návštěvě laskavě umožnil řídit elektrický roadster. Byla to zdvořilá verze Toyodovy touhy usednout za volant elektroautomobilu.

Musk se chopil příležitosti a zaujal místo spolucestujícího. Toyodovi se roadster natolik zalíbil, že po zkušební jízdě koupil jeho výrobce. Tedy - část této společnosti. Jak velký podíl za svých 50 milionů dolarů Toyoda koupil nebylo oznámeno. Toyota obchodní dohodu chápe jako typický kapitálový podnik. Pokud to bude fungovat, přinese to výnosy. Pokud ne, co je 50 milionů dolarů?

Mezi testovací jízdou v roadsteru a prohlášením uplynulo jen několik týdnů. Zdroje z Toyoty uvádějí, že jakékoli spekulace o budoucích automobilech zůstávají spekulacemi. Až dosud se u Toyoty tvrdilo, že nejlepším řešením pro přepravu ve městech jsou dobíjecí hybridy. Nyní tedy Toyota hodlá podporovat výrobu sedanu Tesla S v opuštěné kalifornské továrně NUMMI.

Po opadnutí prvotního vzrušení a poté, co prosákly další (neoficiální) podrobnosti, týkající se této dohody, prvotní extáze pominula. Dohoda má totiž mnoho eventualit a je také možné, že část z ní se vůbec neuskuteční.

Ukazuje se především, že investice Tesly ve výši 42 milionů dolarů bude směřovat pouze na koupi zařízení továrny NUMMI a nezahrnuje 200 akrů pozemků. Bez veškerého vybavení už cena, kterou Tesla dosud zaplatila za NUMMI, není vůbec tak výhodnou koupí, jak se původně zdálo. Současně se ukazuje, že 50 milionů, které Toyota zaplatí za akcie Tesly, jsou garantované pouze tehdy, pokud Tesla své akcie do konce roku nabídne na burze. Pokud tak neučiní, Toyota může odstoupit od navrhovaných investic do akcií Tesly nebo projednat novou dohodu.

Připomeňme, že pod jménem NUMMI se skrývá továrna, kterou v kalifornském Fremontu v roce 1960 původně otevřelo GM. Roku 1982 byla uzavřena, ale o dva roky později byla znovu uvedena do provozu jako společný podnik GM a Toyoty NUMMI (New United Motor Manufacturing). V červnu 2009 GM ukončilo s Toyotou spolupráci a letos v dubnu byla továrna uzavřena a jejích 5400 zaměstnanců bylo propuštěno. Tesla má v plánu v továrně NUMMI od roku 2012 vyrábět sedan Model S s cenou 57 000 dolarů.

Jen o pár dní později nejvyšší výkonný představitel Tesla Motors Elon Musk prohlásil, že je zcela bez peněz. Být švorc je ale v pojetí pana Muska asi trochu jiné než pro běžné lidi. I nadále totiž řídí svůj vůz Tesla Roadster Sport za 125 000 dolarů a utrácí kolem 200 000 dolarů měsíčně. Jenže současně prochází rozvodovým řízením, takže opravdu nemá tolik peněz jak býval zvyklý. Původem Jihoafričan Musk (39) vydělal stamiliony dolarů jako zakladatel firmy publikující software Zip2, spoluzakladatel společnosti pro servisní služby platby přes e-mail PayPal, zakladatel společnosti vyvíjející za státní peníze vesmírné technologie SpaceX a šéf výrobce fotovoltaických technologií SolarCity.

Tesla od roku 2008 prodala asi 1000 elektrických Roadsterů po 109 000 dolarech filmovým hvězdám, jako jsou třeba Brad Pitt či George Clooney, hudebníkům a lidem, kteří podporují používání automobilů na elektrický pohon. Jenže Tesla Motors zatím z jejich prodeje nedosáhla zisk. Finanční ztráty však zmírňuje méně okázalým způsobem - prodejem emisních kreditů Hondě (a zřejmě také nejméně jedné další automobilce).

Od roku 2008 Tesla získala 13,8 milionů dolarů prodejem emisní kreditů za vozidla bez emisí. Tyto kredity potřebují velké automobilky, aby mohly splnit přísná kalifornská pravidla pro znečisťování ovzduší. Honda, která je považována za automobilku s nejefektivnějším využitím paliva prodávající ve velkém americkým zákazníkům, byla jediným uváděným zákazníkem, který koupil od Tesly kredity odpovídající 368 vozům a uzavřela smlouvu na dalších 287 vozů. Třebaže Honda je jedinou společností, která zákazníkům pronajímá vodíkové vozy bez emisí, nemá v nabídce vozy umožňující dobíjení ze zásuvky, které vyžadují předpisy tohoto státu.  „Vlastnictví těchto kreditů nám poskytuje flexibilitu do budoucnosti, ale nedokáži říci, zda si budeme muset koupit další“ řekl manažer Hondy U.S. pro životní prostředí a energetickou strategii Robert Bienenfeld.“

Kalifornie má povolení federální vlády stanovovat pravidla pro emisní limity, která jsou často přísnější než federální standardy. Kalifornské předpisy z roku 2008 vyžadují, aby Honda, Toyota, GM, Ford a Nissan dohromady v tomto státě během tří let prodaly více než 60 000 dobíjecích hybridů a modelů vybavených pouze akumulátory. Společnostem, které tento závazek nesplní, hrozí pokuta a případně i omezení prodeje v Kalifornii. V tomto státě se přitom ročně prodá více než 10 % všech nově registrovaných automobilů v USA.