name | autoweek.cz

Prodejní bilance 2012 (aktualizováno)

Prodejní bilance 2012 (aktualizováno)

07.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý trh hlásí růst o 8 %, zatímco francouzské automobilky ztrácejí podíl na zmenšujícím se domácím trhu. Západoevropské trhy budou v roce 2012 v lepším případě stagnovat. Vývoj v Německu ale dodává alespoň trochu optimismu.

Podle německé asociace KBA vykázalo Německo jako jediný z velkých západoevropských trhů v prosinci meziroční nárůst prodeje osobních aut, nicméně i zde se růstový trend ke konci roku 2011 zpomalil. V Itálii během prosince prodej aut poklesl o 15 %, což znamená celoroční pokles o 11 %. Španělsko hlásí propad o 18 %, zatímco ve Francii se prodej snížil o 2,1 %. Spolu s poklesem na francouzském a španělském trhu tak propad prodeje v Itálii dotváří pochmurný obrázek evropského trhu s automobily.

Německý trh v roce 2011 vzrostl o 8,8 %
Němci si v prosinci koupili 244 501 osobních vozů, tedy o 6 % více než vloni. To znamenalo, že se na největším evropském trhu v roce 2011 nově zaregistrovalo celkem 3,17 milionu nových aut, což bylo o 8,8 % více než v roce 2010. \"Německý automobilový trh byl v roce 2011 mnohem stabilnější než se většinou předpokládalo,\" říká mluvčí asociace VDA Matthias Wissmann. Přitom pokračovala záliba Němců ve vznětových motorech - poháněly 47,1 % nově registrovaných aut. Naproti tomu si němečtí zákazníci v roce 2011 pořídili pouze 2154 elektromobilů a 12 622 hybridů.
Takřka dvě třetiny (přesně 64,7 %) v Německu prodaných aut neslo německé značky, mezi něž se počítají i Opel a Ford. Z domácích značek vykázaly celoročně největší růst Ford (+16,5 %) a Porsche (+15,0 %). Vedoucí postavení si ale udržel Volkswagen s rovněž nadprůměrným růstem o 11,9 %. Také se dařilo značce BMW s růstem o 11,5 %.
Ze zahraničních značek posílil své postavení největším růstem podílu na trhu Hyundai zvýšením prodeje o 16,9 %, zatímco největší nárůst vykázaly značky Lancia (+60,2 %) a Volvo (+31,4 %). Podíl na trhu zvýšily i Toyota (ze 2,6 na 3,5 %) a Kia (z 1,3 na 1,8 %).

Francouzské automobilky ztrácejí podíl na zmenšujícím se domácím trhu
Na druhém největším evropském trhu bylo registrováno 187 653 vozů, což podle francouzské asociace automobilek CCFA zrychlilo jeho meziroční pokles z listopadových 7,6 % na 18 %. Meziročně prodej poklesl o 2,1 %.
Prosincový pokles zvýraznilo porovnání s nárůstem prodeje z konce roku 2010, kdy spotřebitelé spěchali do prodejen před ukončením vládou podporované pobídky. Renault a PSA/Peugeot-Citroen ztrácejí nejvíce, neboť na konci roku poklesl zájem po jejich menších vozidlech.
\"Trh nadále vykazuje morální pokles,\" řekl mluvčí CCFA Francois Roudier. \"Na počtu registrací v prvním čtvrtletí se pravděpodobně odrazí menší počet objednávek, které automobilky uvádějí.\"
PSA, druhá největší evropská automobilka po Volkswagenu, zaznamenala podle CCFA v prosinci propad o 29 %. Její domácí rival Renault zaznamenal pokles o 28 %. \"Objednávky v prosinci poklesly o 55 %  a v důsledku toho očekáváme, že v prvním čtvrtletí se trh poklesne o 17 %,\" uvedl ředitel prodeje společnosti Renault France Bernard Cambier. Renault pro rok 2012 předpovídá pokles na francouzském trhu s osobními automobily o 8 % a nárůst o 3 % v lehkých užitkových vozidlech. Celkový propad bude 7 %.
Zatímco v minulém roce ukončení pobídek zasáhlo poptávku po malých automobilech, francouzské automobilky letos rovněž poškodily stárnoucí modely v klíčové kategorii subkompaktů. Jak Renault Clio, tak Peugeot 207 čekají modernizaci v průběhu roku 2012. Celoroční podíl PSA na trhu klesl o 1 % na 31,4 %, zatímco podíl Renaultu klesl o 2 % na 24,7 %, což dokládá špatný výkon obou společností na domácím trhu.

Počet registrací značky Fiat ve Francii v prosinci klesl o 14 %, což bylo méně než pokles celého trhu, zatímco koncern Volkswagen vzdoroval poklesu nárůstem o 15 % vedeným nárůstem prodeje značky Volkswagen o 21 %. Škoda prodala v prosinci o 10,4 % více než před rokem. Také značka Kia odolala a dosáhla růstu o 12 %. Daimler zvýšil prodej ve Francii o 2 %, zatímco prodej BMW klesl v souladu s trhem. GM zaznamenalo v prosinci největší propad o 37 %. Naopak Toyota vykázala pokles jen o 2,8 %, zatímco Ford vykázal růst o 4,2 %.

Mírný pokles ve Velké Británii
Prodej automobilů ve Velké Británii podle statistik společnosti výrobců a obchodníků s motorovými vozidly SMMT v prosinci v porovnání s rokem 2010 poklesl o 3,7 % na 119 188 vozů. To znamená, že za celý rok se prodalo 1,94 milionů automobilů, což je o 4,4 % méně než v roce 2010. Je to tedy poněkud lepší výsledek, než byl původní zářijový odhad SMMT 1,92 milionu. Velký podíl na loňském poklesu mají první měsíce roku, které se porovnávaly s obdobím, kdy v roce 2010 zákazníci využívali šrotovné. Ve druhém pololetí byl pokles v porovnání s loňským rokem už jen 1,1 %, takže prosinec znamenal větší zhoršení, než se na první pohled zdá.
Také ve Velké Británii v prosinci poklesl podíl soukromých zákazníků na 38 % - v porovnání s loňským prosincem, kdy to bylo 42 % a celoročního průměru rovněž 42 % (vloni to ale bylo 47 %). To se projevilo i tím, že podíl vznětových motorů vzrostl na 50,8 %.
Šéf SMMT Paul Everitt ale varuje, že slabý ekonomický růst nepříznivě ovlivní prodej aut v roce 2012: \"Důvěra firem a zákazníků bude klíčem k úspěchu v následujícím roce. Proto bude velmi důležité to, zda se vládě podaří přijít s růstovou strategií a pomůže najít řešení nestability v eurozóně.\"

Italský trh se v prosinci propadl o 15 %
Prodej nových automobilů v Itálii v prosinci meziročně poklesl o 15,3 %, takže prodej v loňském roce celkově poklesl o 11 %. Celkové množství 1 748 143 prodaných automobilů je podle asociace zahraničních automobilek UNRAE nejnižší od roku 1996.
Údaje italského ministerstva dopravy ukazují, že prodej Fiatu v Itálii v prosinci v meziročním srovnání klesl o 19,8 %. Za celý rok 2011 se prodej Fiatu propadl o 13,8 % na 514 629 vozů. Podíl na trhu byl 29,4 %, což je asi o jedno procento méně než předchozím roce.

Zpomalení poklesu ve Španělsku
Španělská asociace ANFAC oznámila, že se v zemi během prosince prodalo 66 458 nových osobních aut, což bylo o 3,6 % méně než v roce 2010. Byl to ale menší pokles než v listopadu, kdy dosáhl 6,4 %. Celoročně ale počet nově registrovaných aut poklesl o 17,7 % na 808 059 vozů.

Rekordně vysoký prodej nových automobilů v Belgii
Počet registrací nových automobilů v Belgii se v roce 2011 zvýšil o 4,5 % na 572 211 vozů, čímž byl překonán předchozí rekord v počtu 547 347 prodaných vozů dosažený v předchozím roce. Uvedla to obchodní skupina Febiac z Bruselu. Belgičané usilovali o nákup nových vozidel předtím, než na konci roku přestaly platit vládní pobídky na nízkoemisní modely. Febiac odhaduje, že ukončení těchto pobídek zvýšilo počet registrací v prosinci o zhruba 20 000 vozů.

Nyní bude třeba sledovat, jak změna ve zdanění podnikových vozových parků ovlivní prodej v příštím roce. Obchodní skupina předpovídá poklidný rok v případě soukromých kupujících. „Prodej automobilů budou ovlivňovat především makroekonomické podmínky, které nyní nevypadají příliš nadějně,“ uvedla v prohlášení skupina Febiac. Odhad pro belgický trh s novými automobily neuvedla. Podle skupiny není jasné, jak se vyšší segmenty na trhu s podnikovými automobily přizpůsobí na daňové změny.
Ve Švédsku prodej nových aut poklesl na 5,1 % na 304 801 vozů. Jedničkou trhu je domácí Volvo s podílem 19,2 %.

Letos se globální prodej automobilů zvýší o 6,7 %
Podle agentury R. L. Polk & Co. počet prodaných osobních automobilů a lehkých nákladních automobilů na celém světě v tomto roce vzroste o 6,7 %. Hnací silou bude poptávka v Číně z hustě osídlených oblastí v okolí Šanghaje a Pekingu. Podle společnosti Polk z Detroitu zabývající se průzkumem trhu se prodej zvýší na 77,7 milionů vozidel. Má k tomu přispět 16% nárůst v Číně, kde má prodej dosáhnout 17,9 milionů vozů. Podle odhadu společnosti Polk zůstal prodej v Číně v roce 2011 nezměněn na počtu 15,5 milionů vozů poté, co vláda zrušila pobídky k nákupu automobilů. \"Prodej začne v Číně v roce 2012 opět růst,\" uvedl ředitel pro prognózy společnosti Polk v Americe Anthony Pratt. \"K růstu tam dojde spíše zásluhou přirozené poptávky než díky nějaké pobídce a expanze ve městech druhé a třetí kategorie je trendem, jenž se bude nadále vyvíjet.\"
Prodej v Evropě podle předpokladu stejné agentury zůstane nezměněn na počtu 19 milionů vozidel, neboť úsporná opatření a dluhová krize vládám brání poskytovat šrotovné a další pobídky spotřebitelům. Polk odhaduje, že prodej v Evropě dosáhl v minulém roce 19,2 milionů vozů. V roce 2010 to bylo 18,5 milionů vozů.
V USA prodej osobních automobilů a lehkých nákladních automobilů stoupne o 7,3 % na 13,7 milionů. Podle odhadu společnosti Polk americký trh až do roku 2015 nepřekročí hranici 16 milionů prodaných vozů, které dosáhl před krizí. Nejrychleji se rozvíjející částí amerického trhu zůstanou luxusní automobily, které mají podle prognózy dosáhnout více než 14% růstu. Prodej v roce 2011 podle agentury Polk překročil 12,7 milionů vozů. V roce 2010 se prodalo 11,5 milionů vozů.
Zatímco automobilky Hyundai a Kia v roce 2012 podle agentury Polk zvýší množství prodaných vozů, nezískají větší podíl na trhu. Důvodem je intenzivnější konkurence, především snahy Toyoty a Hondy získat zpět svůj podíl na trhu po omezení výroby v roce 2011 po březnovém zemětřesení a tsunami v Japonsku. \"Problémy se zásobami byly vyřešeny a nyní tam propukl ještě větší konkurenční boj než dříve,\" řekl Pratt.
Růst v zemích BRIC (Brazílie, Indie, Rusko a Čína) by podle agentury Polk mohl být v příštích několika letech rychlejší než v nejvyspělejších zemích. Agentura předpokládá, že brzy uveřejněné údaje prokáží, že už v roce 2011 se v Brazílii prodalo více vozů než v Německu. Indie údajně předstihne Německo do roku 2014. Prodej v Rusku by měl v roce 2012 zůstat beze změny, ale do roku 2015 překoná Německo.