name | autoweek.cz

PSA už nechce další elektromobily

PSA už nechce další elektromobily

10.08.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Když PSA Peugeot Citroen před dvěma roky uváděl do prodeje dvojici elektromobilů Citroen C-Zéro a Peugeot i0n, což ve skutečnosti je i-MiEV z produkce Mitsubishi, mluvilo se prodeji 100 000 vozů. Nyní z Francie do Japonska hlásí, že už další elektromobily nechtějí.

V roce 2010 se zdálo být skvělým nápadem vstoupit do světa elektromobility s pomocí malých městských vozítek i-MiEV z produkce Mitsubishi. Zatímco jiné automobilky investovaly do vývoje vlastních elektromobilů, Peugeot a Citroen všechny předstihl a s pomocí Mitsubishi na evropských trzích otevíral dveře použití elektrického pohonu v osobní dopravě. V tom byl neoddiskutovatelný přínos tohoto projektu. Teprve koncem roku 2011 se jen v některých zemích přidal Nissan s modelem Leaf, který byl posléze nepochopitelně oceněn titulem Auto roku 2011.

Protože Mitsubishi svůj i-MiEV (vyrábí se už od června 2009 a je držitelem ceny EcoBest 2009) v Evropě dlouho nabízelo jen ve Velké Británii, příchod Citroenu C-Zéro a Peugeotu i0n znamenal obvykle první elektromobily nové generace na většině evropských trhů včetně České republiky. Jenže současně tyto vozy jako první v plné nahotě ukázaly problémy elektromobility v praxi - nedostatečný dojezd a příliš vysokou pořizovací cenu. Naopak prokázaly, že elektromobily nezbytně k provozu nepotřebují speciální síť dobíjecích stanic, protože je lze snadno dobíjet z normální zásuvky (pokud nám ovšem nevadí, že to trvá okolo sedmi hodin). Jízda s těmito městskými vozítky znamená neustálé soustředění na stav akumulátorů a na profil terénu, který na cestě čeká, protože stoupání značí velké zvýšení spotřeby elektrické energie. Projekt současně ukázal to, co si zatím příznivci elektromobility nechtějí přiznat - evropská města ani evropští řidiči zatím nejsou na přechod k bezemisnímu způsobu individuální dopravy zralí. Bez toho, aby se pro vozidla tohoto typu vytvořily patřičné podmínky (nejde zdaleka jen o dobíjecí stanice, ale například i o sítě půjčoven) je těžké čekat, že se proti klasickým autům prosadí.

Nebylo proto překvapením, že ohlas ze strany zákazníků byl zcela zanedbatelný a zdaleka nenaplnil očekávání. Proto není žádným překvapením, že z ústředí PSA v Paříži odešla do továrny v Mizushimě zpráva, že vozítek i-MiEV už bylo dost a o další už není zájem.¨

Dodávky za první pololetí se pohybovaly na hranici 2000 elektromobilů (podle JATO Dynamics to bylo 852 kusů C-Zéro a 935 kusů i0n, podle jiných zdrojů ale bylo Citroenů okolo 1200 kusů). To samozřejmě postrádá ekonomický smysl, zvláště pokud si uvědomíme, jak náročné je vybavit servisy pro práci na těchto vozidlech.

Mitsubishi v Mizushimě od června 2009 vyrobilo 28 000 elektromobilů, z čehož téměř 11 000 vozů bylo dodáno pro PSA Peugeot Citroen. Ani zdaleka se tento počet neblíží proklamovanému cíli PSA - prodat v Evropě 100 000 těchto vozidel. Ve skutečnosti Francouzi dodali zákazníkům jen 6575 vozů, takže 4400 vozidel ještě čeká ve skladech.

V České republice bylo od uvedení na trh koncem roku 2010 do konce letošního července registrováno 18 Citroen C-Zéro a 27 Peugeotů i0n. Mitsubishi k tomu přidalo dva i-MiEV. Peugeot i0n se stal základem projektu Elektromobilita společnosti ČEZ, zatímco Citroen C-Zéro používají ve svých projektech společnosti PRE a RWE.

Vyjádření Mitsubishi: "Jedná se o dočasné zastavení dodávek do skladů. Jsme dodavatel a plníme objednávky našich zákazníků. Je na PSA nastavit objednávky tak, aby byly v souladu s požadavky trhu pokud je prodej nižší, než se očekávalo. Naše výroba elektromobilů je celkově nižší, než jsme původně předpokládali."

Pro PSA ovšem zastavení dodávek z Japonska vůbec neznamená konec elektromobility jako takové. I nadále pokračuje projekt Peugeotu Partner a Citroenu Berlingo s elektrickým pohonem, na němž se rovněž podílí i technici Mitsubishi. Podobně to nebude mít dopad na produkci japonských SUV pro Peugeot a Citroen.