name | autoweek.cz

Rekordní Octavia do Bonneville se 600 k

Rekordní Octavia do Bonneville se 600 k

10.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na oslavu 10 let výroby speciálních verzí RS připravuje britská pobočka Škoda UK pro Týden rekordů v Bonneville speciální rekordní automobil Škoda Octavia RS využívající ale mnoho sériových komponent.

Na Týdnu rekordů se poprvé představí automobil Škoda Octavia. Značně modifikovaná verze RS (resp. vRS jak ji označují ve Velké Británii) zaútočí na magickou hranici 200 mph, tj. rychlost 320 km/h. Rekordní jízda se odehraje na dráze dlouhé 14,5 km na níž je měřený úsek dlouhý 1 míli (1,6 km), přičemž trať se musí projet oběma směry během 60 minut.

Legendární solná pláň na dně vyschlého jezera Bonneville leží asi 140 km západně od metropole mormonského státu Utah Salt Lake City. Už takřka celé století se zde setkávají nadšenci usilující o dosažení rychlostních rekordů v nejrůznějších kategoriích. Byla zde vytvořena i řada absolutních světových rychlostních rekordů.

Na zakázku Škoda UK se již několik měsíců potají v Milton Keynesu připravuje speciální automobil. Základem vozu je sériová Octavia RS s řadou úprav směřujících ke zlepšení aerodynamiky a výkonnosti. Vůz byl snížen o 80 mm aby byl blíž k zemi (světlá výška je 50 mm). Nosná struktura přesně odpovídá bezpečnostním předpisům SCTA (Southern California Timing Association) vč. vestavěného ochranného rámu, pletiva v okně, brzdicího padáku a výbavy hasicími přístroji.

Pohonnou jednotkou vozu Škoda Octavia Bonneville Special zůstal standardní zážehový čtyřválec 2,0 TSI s přímým vstřikováním paliva. Sériové turbodmychadlo nahradilo speciální od renomované firmy Garret poskytující plnicí tlak 180 až 195 kPa (1,8-1,95 bar). V nově instalovaném trubkovém rámu je upevněn mezichladič stlačeného vzduchu. Současně byla přeladěna řídicí jednotka s pomocí software od tuningové firmy REVO Technik. S pomocí vysokooktanové směsi metanolu a vody (oktanové číslo 120) namísto benzinu by při zachování sériového kompresního poměru 9,6:1 měl být největší výkon 410 až 450 kW (550 až 600 k) a největší točivý moment 450 N.m při 6000-7700/min. Převodovka je přímo řazená šestirychlostní převzatá z verze GreenLine.

Vůz je odpérován vinutými pružinami K&W, ale byly odstraněny stabilizátory a zadní brzdy. Kola budou použita ocelová GreenLine 15\" obutá do speciálních pneumatik Goodyear Eagle Land Speed.

Škoda UK od roku 2001 už prodala přes 12 000 vozů Octavia a Fabia řady vRS.