name | autoweek.cz

Renault bude ve Slovinsku vyrábět čtyřmístný smart

Renault bude ve Slovinsku vyrábět čtyřmístný smart

05.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault se dohodl s Daimlerem, že bude ve Slovinsku od roku 2014 vyrábět nový čtyřmístný vůz smart společně se III. generací modelu Twingo. Paradoxní spojení mezi Francouzi a Němci začíná přinášet své plody. Tím prvním je užitkový Mercedes-Benz Citan.

Výroba nové generace Twinga a z něho odvozeného zcela nového čtyřmístného modelu smart bude v Novom Meste ve Slovinsku zahájena v roce 2014. Nové Twingo a čtyřmístný smart ForFour II se připravují na bázi zcela nové revoluční platformy vyvíjené Renaultem, ale inspirované konceptem dvoumístného smartu ForTwo s pohonem zadních kol. Renault celý projekt označuje kódovým jménem Edison. Twingo bude uvedeno do prodeje s mírným předstihem před smartem. Oba budou používat zážehový motor i turbodiesel a počítá se i s elektrickým pohonem.

Renault současně opustil přípravy dvoumístného mikroauta, které by naopak pro něj Daimler vyráběl v továrně smart v Hambachu v Lotrinsku ve Francii. Důvod je jasný - toto třímetrové vozítko by totiž ubíralo zákazníky jeho minielektromobilu Twizy, který se postupně začal uvádět na evropské trhy. Přitom dvoumístný Renault měl být jednou z nosných částí konsorcia Aliance Renault-Nissan a Daimleru ztvrzené vzájemnou výměnou 3,1 % akcií.

Daimler dlouhodobě hledá cestu jak dlouhodobě ztrátový projekt smart učinit rentabilní. Čas od času se vracejí i úvahy celý projekt mikroaut zrušit stejně, jako bude zrušena luxusní značka Maybach. Daimler (tehdy ještě Daimler-Chrysler) se pokoušel smart oživit spoluprací s Mistubishi, ale nekonvenční model ForFour odvozený z Coltu se nelíbil a byl moc drahý (proto je krajně nepravděpodobné, že by se nový smart opět jmenoval ForFour).

Ač se dvomístný Renault nebude vyrábět, smartu spolupráce pomůže, protože čtyřmístný vůz i Twingo budou využívat různé moduly převzaté ze dvoumístného smartu.

Daimler se pokusí zvýšit efektivitu svých malých vozů Mercedes-Benz třídy A tím, že v nich bude používat turbodiesely Renault 1,5 dCí. Mercedesy tedy budou pohánět motory, které najdeme nejen např. v Cliu, ale také ve vozech Dacia! Nevypadá to moc noblesní, ale Mercedes tak elegantně zaplní mezeru ve svém výrobním programu motorem s nízkými emisemi CO2. O Carlosu Ghosnovi si můžeme myslet ledacos, ale vymyslet něco takového by asi nikdo jiný nedokázal. Renault navázal kontakt s Daimlerem na jaře 2010 a krátce na to Carlos Ghosn a Dieter Zetsche uzavřeli dohodu o spolupráci.

Ale partnerství nekončí u turbodieselů. Jako první ze společných projektů se do prodeje dostane dodávkový Mercedes-Benz Citan vyráběný v Mauberge. Tento Mercedes "Made in France" je ve skutečnosti jen přejmenovaný Renault Kangoo. Mercedes-Benz nabízí užitková a nákladní auta všech kategorií kromě malých městských rozvážkových dodávek schopných postavit se Volkswagenu Caddy. Citan bude nabízen v délkách 3940 mm, 4302 mm a 4710 mm. Opět se tedy jedná o mimořádně efektivní řešení výhodné pro obě strany, protože Renaultu dodávky pro Mercedes pomohou zefektivnit výrobu. Mercedes-Benz Citan se oficiálně představí v září na výstavě užitkových a nákladních aut v Hannoveru.
Mercedes-Benz naopak bude dodávat moduly pro připravovaný luxusní model značky Renault, který se bude vyrábět ve Francii a na trh přijde někdy mezi roky 2014 a 2016. Daimler bude navíc dodávat motory aliančnímu partneru Renaultu Nissanu pro jeho exkluzivní značku Infiniti. V další fázi by měl vzniknout zcela nový kompaktní model Infiniti na bázi platformy převzaté od Mercedesu-Benz.