name | autoweek.cz

Renault Eolab za cenu jako Clio

Renault Eolab za cenu jako Clio

03.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Úsporný koncept Eolab by se podle představitelů Renaultu mohl v sériové podobě prodávat za stejnou cenu jako Clio.

Ředitel Renaultu pro konkurenci Thierry Bolloré prohlásil, že pokud se rozhodne o  sériové výrobě vozu na bázi ultrahospodárného konceptu Eolab, Renault by jej mohl prodávat za srovnatelnou cenu jako Clio se vznětovým motorem. Oficiálně ale neuvedl, zda se Eolab, představený nedávno na pařížském autosalonu, skutečně bude vyrábět.

 

„Víme, že v případě sériové výroby by tento automobil nestál více než Clio DCi s výkonem 90 k,“ sdělil Bolloré redakci Automotive News Europe. Cena vozu Renault Clio DCi 90 začíná na francouzském trhu na úrovni 18 500 eur.

 

Automobilky, které prodávají automobily v EU, budou do roku 2020 povinny snížit průměrné emise CO2 na 95 g/km. Společnosti ale budou moci používat tzv. „superkredity“ od vozů s ultranízkými emisemi ke kompenzaci vyšších emisí svých větších modelů.

 

Bollore řekl, že Renault se u Eolabu s hmotností 955 kg záměrně vyhnul použití drahých odlehčených materiálů, jako jsou uhlíková vlákna: „Je snadné dát uhlíková vlákna všude, kde to jde, ale co když vám jako zákazníkovi prasknou dveře z uhlíkových vláken? Je to katastrofa. Stojí to celé jmění. Pokud jsou vyrobena z hliníku, je to snadné, neboť všichni vědí, jak je opravit.“ Eolab používá odlehčenou ocel, hliník a kompozity. Z hořčíku vyrobená střecha má hmotnost jen 4 kg.

 

Bollore řekl, že některé ze 110 inovací, použitých u Eolabu, se využije u budoucích sériových vozů Renault, aniž je specifikoval: „Technologie tu je a je potvrzená,“ řekl.

 

Aerodynamická účinnost vozu se ve srovnání s Cliem zlepšila o 30 %. Napomohly tomu aerodynamické designové prvky do takové míry, jaká je u sériového vozu této velikosti dosud nevídaná, a to včetně nastavitelné světlé výšky. Mezi významné aerodynamické prvky patří aktivní spoiler předního nárazníku, jenž se při rychlostech vyšších než 70 km/h sníží o 100 mm, aby omezil proudění vzduchu pod automobilem. Klapky zadního nárazníku se rovněž při rychlostech převyšujících 70 km/h otevřou a pomáhají tak udržet povrchový kontakt se vzduchem, jenž by jinak automobil zpomaloval tím, že by se jeho mezní vrstva od povrchu automobilu rychleji odtrhovala. Boční panely dále omezují odpor vzduchu tím, že optimalizují proudění vzduchu kolem spodní části předních kol.

 

Spotřeba Eolabu je podle Renaultu jen 1,0 l/100 km, takže nejnižší emise CO2 jsou 22 g/km. Koncept pohání dobíjecí hybridní pohonná jednotka sestavená z tříválcového 1,0 l zážehového motoru o výkonu 75 k, elektromotoru a bezspojkového třírychlostního převodného ústrojí s integrovaným elektromotorem napájeným z akumulátoru s kapacitou 6,7 kWh. Pouze s elektrickým pohonem má vůz dojezd 60 km. Renault uvedl, že tato pohonná jednotka je typem hybridního řešení, které se objeví budoucích vozidel Renaultu.

 

Podle Bollorého by předtím, než se budou moci vyrábět vozy s obdobnou účinností využití paliva, muselo dojít ke změnám platformy subkompaktu, označované v rámci aliance Renault-Nissan jako CMF-B: „Platforma CMF-B se proto neustále vyvíjí. Celý svůj globální princip nemůžete prostě jen tak změnit, neboť musíte rovněž změnit výrobní postupy v továrnách.“