name | autoweek.cz

Rizika a přínosy aliance PSA-GM

Rizika a přínosy aliance PSA-GM

25.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Aliance PSA-GM nabízí potenciál pro velké úspory nebo velké problémy. Zajímavou úvahu na toto téma připravil pro Automotive News Europe Luca Ciferri.

GM věří, že pomocí aliance s PSA podpoří velikost a rozsah své modelové nabídky, ušetří miliardy za nákup a oživí své o život zápasící evropské značky.

PSA, druhá největší automobilka po VW Group v Evropě a osmá na světě, bude sdílet platformy vozidel a společně nakupované díly a materiály s GM, která je opět největším výrobcem aut na světě.Oba partneři říkají, že výsledkem dohody budou do pěti let kombinované úspory kolem 2 miliard dolarů ročně. Většiny úspor se dosáhne v Evropě na domácím trhu značek PSA, Peugeotu a Citroenu, stejně jako jednotky Opel/Vauxhall patřící do GM.

"Je snadné být cynický pokud jde o rysy běžné u rozpadlých aliancí v automobilovém průmyslu v minulosti, ale PSA a GM Europe mají alespoň určitý plán a směr," řekl Max Warburton, analytik u firmy Bernstein Research v Londýně. Také jiní alianci schvalují. "Je nám zřejmé, že šance převažují nad riziky," sdělil reportérům nejvyšší výkonný ředitel společnosti Continental Elmar Degenhart. Francouzský ministr průmyslu Eric Besson řekl: "Tato dohoda je dobrou zprávou pro náš automobilový průmysl a jeho pracovníky." Besson reportérům sdělil, že je ve věci aliance optimistou, neboť nejvyšší výkonný předseda PSA Philippe Varin přislíbil, že dohoda bude příznivá pro pracovní místa a působení společnosti ve Francii.

Automobilky pro začátek plánují spolupráci na malých a středně velkých automobilech, crossoverech a minivanech. Mohou rovněž vyvinout novou platformu pro nízkoemisní vozidla. První společně vyvinutý model by měl být hotov v roce 2016. "Většina nákupních synergií nastane s uvedením společně vyvinutých nových modelů," řekl vicepresident GM Stephen Girsky.

Problém ale je v tom, že PSA a Opel/Vauxhall potřebují pomoc hned a analytici si nejsou jistí, zda tato dohoda jim pomůže i z krátkodobého hlediska. Ratingová agentura Moody's dokonce po oznámení aliance s GM snížila dluhové hodnocení PSA na úroveň odpadu (junk). Moody toto sníženi udělala proto, že se obává, že aliance nepřinese úspory nákladů, které automobilky slibují, a také kvůli špatným výsledkům PSA v roce 2011. Ve druhé polovině roku PSA v automobilovém podnikání dosáhlo ztráty 497 miliard eur. Výsledkem je, že PSA v tomto roce hodlá zrušit 6800 pracovních míst a snížit náklady o 1 miliardu eur.

Potíže Opelu a Vauxhallu způsobily, že evropská odnož GM se vzdala plánu dosáhnout v roce 2011 hospodaření bez ztrát. Rok 2011 ukončil s provozní ztrátou 747 milionů dolarů. Od konce 90. let GM v Evropě přišlo o více než 13 miliard dolarů.

"Peugeot zápasí o přežití, Opel zápasí o přežití. Nelze dát dohromady dvě o život zápasící entity a očekávat zázrak," sdělil agentuře Reuters Mirko Mikelic, poradce u Fifth Third Asset Management. Analytik z Morgan Stanley Adam Jonas řekl: "Uplatnění synergií by trvalo celý produktový cyklus nebo déle, ale to samozřejmě neznamená, že je to špatná věc. Jiné automobilky ale možná dokáží využít zmatku a dosáhnout pokroku, zatímco PSA a GM budou pracovat na reorganizaci."

Kromě toho podle LMC Automotive z Oxfordu PSA letos plánuje využít jen 62 % své evropské produkční kapacity v porovnání se 74 % kapacity Opelu. Automobilka běžně potřebuje využívat své továrny alespoň z 80 % aby byla zisková. Analytici proto předpokládají, že obě automobilky budou muset své továrny v Evropě zavírat. "Zatímco rozšířená spolupráce s PSA by mohla případně pomoci zlepšit směřování hotovosti do ztrátové divize GM Opelu, navrhovaná aliance nenabízí žádnou pomoc pokud jde o základní problém nadvýroby v Evropě," uvedla ratingová agentura Fitch.

Riziko uzavření hrozí továrnám PSA v Aulnay-sous-Bois poblíž Paříže, ve Valenciennes v severní Francii a v Madridu ve Španělsku. Uvádí to interní dokument PSA, jenž pronikl do tisku prostřednictvím francouzských odborů CGT.

Varin reportérům sdělil, že pro Aulnay, kde se má podle plánu do roku 2016 vyrábět Citroen C3, se neplánuje žádné nové vozidlo. Továrna ve Valenciennes, rovněž známá jako Sevel Nord, kterou PSA provozuje půl na půl s Fiatem, je ohrožena kvůli klesající poptávce po minivanech na francouzském trhu a také proto, že Fiat loni začal prodávat minivany vyráběné jeho aliančním partnerem Chryslerem. Francouzská továrna vyrábí Citroen C8 a Peugeot 807 spolu s užitkovými vozy pro Citroen, Peugeot a Fiat. Továrna v Madridu vyrábí Citroen C3 a C3 Pluriel a také Peugeot 207 a 207 CC.

Zprávy v médiích vznesly pochybnosti o budoucnosti továren Opelu v Bochumu, Německu a Ellesmere Portu v Anglii.

Analytik Warburton uvedl, že PSA a GM, ať už jako partneři nebo samostatně, musí řešit kapacitu výroby. "Vzhledem k tomu, že francouzské automobilky nemohu snížit kapacitu ve Francii a německé automobilky v Německu, pak se pozornost zcela jistě obrátí na jiné země, tedy Španělsko a Velkou Británii," řekl. Podle jeho názoru se jako nejpravděpodobnější místo pro škrty jeví Španělsko zejména proto, že po únorovém zavedení nového pracovního práva nebude možná takové snížení počtu pracovníků tak finančně nákladné jako dříve. Opel má továrnu ve španělské Zaragoze a PSA vlastní továrny v Madridu a Vigu.

Neúspěch partnerství

Další obava pokud jde o alianci souvisí s tím, zda GM nezopakuje svůj neúspěch jako při nezdařeném partnerství s Fiatem v letech 2000-2005. To skončilo tím, že GM italské společnosti zaplatilo 2 miliardy dolarů aby jejich partnerství ukončilo.

Dohoda tehdy měla neobvyklý dodatek označovaný jako "opční prodej". Fiat mohl přinutit GM, jenž vlastnilo ve Fiatu Auto podíl 20 %, ke koupi zbývajících 80 % italské automobilky. Bývalý šéf GM Rick Wagoner v roce 2002 neobvyklé ujednání vysvětlil tak, že dohodu GM uzavřelo aby Fiatu zabránilo prodat automobilovou část koncernu jiné automobilce. "Myšlenka na opci se nám nelíbila, ale bez ní by k dohodě nedošlo," řekl tehdy Wagoner.

Po oznámení aliance s PSA nejvyšší výkonný představitel GM Dan Akerson přirovnal opční koupi k "nabité zbrani u hlavy GM." Akerson řekl, že aliance s PSA je velmi odlišná, protože její součástí není opční koupě vyžadující, aby GM převzalo francouzskou automobilku. Dodal, že společný podnik s Fiatem pro nákupy "pracoval velmi dobře. Takže z této zkušenosti s Fiatem máme několik pozitivních zkušeností."

Dohoda s PSA je podle Akersona lepší než smlouva s Fiatem, a to ze tří důvodů: "Je to vyváženější vztah. Jsou známé skutečné synergie. A myslím si, že po organizační stránce jsme v minulosti dostali lekci."

Skutečně vyvážený vztah?

Zatímco Akerson a nejvyšší výkonný šéf PSA Varin společně opakovaně zdůrazňují, že aliance je vyvážená, mnozí analytici jsou skeptičtí. "Je jasné, že skutečným příjemcem v rámci této aliance je Peugeot, zatímco zisk GM je nepoměrně menší," napsal Dave Whiston v poznámce pro investory v Morningstar. Poznamenal, že alianční partneři tvrdí, že celkové uspořené náklady ve výši 2 miliard dolarů se rozdělí stejným dílem, což zní nepravděpodobně, neboť více než 70 % ze 125 miliard společného rozpočtu na nákupy pochází od GM.

"Vidíme, že Peugeot si nekupuje podíl v GM, na rozdíl od většiny jiných aliancí, což potvrzuje náš názor, že Peugeot potřebuje GM více než GM potřebuje Peugeot," napsal Whiston.

Matthew Stover z Guggenheim Securities souhlasí. "PSA potřebuje GM, ale GM nepotřebuje PSA," píše ve sdělení. "Je pro mě obtížné pochopit, jak tato dohoda pomůže GM v rámci Evropy."

Cíle projektu

- Partneři budou sdílet náklady na výzkum a vývoj platforem vozidel, komponent, modulů

- Partneři vytvoří globální nákupní společný podnik s rozpočtem 125 miliard dolarů

- Automobilky zůstanou nezávislé

- GM naváže v Evropě a Rusku spolupráci s logistickou sekcí PSA Gefco

- PSA získá na financování strategických investic 1 miliardu eur navýšením kapitálu včetně investic od rodinné skupiny Peugeotů

- GM získá 7% podíl v PSA

- Prvotním výrobkem, na který se partneři soustředí, budou malá auta, středně velké vozy a crossovery

- První společný produkt bude představen v roce 2016

- Alianci povede desetičlenný řídicí výbor s rovným zastoupením obou automobilek

- Očekává se, že text dohoda bude dopracován ve druhé polovině roku 2012

Rizika

- Smlouva se nezaměřuje na nadměrnou kapacitu výroby v Evropě

- Politické boje ve Francii a Německu v souvislosti se snahami zrušit pracovní místa a zavírat továrny by mohly alianci rozervat

- Úspory v nákupu budou pravděpodobně nestejné vzhledem k rozdílu ve velikosti automobilek

- Obtížná rozhodnutí řídícího výboru mohou uvíznout na mrtvém bodě, neboť každá společnost má v řídicím výboru stejné zastoupení

- Velmi zisková lehká užitková vozidla nejsou součástí prvotní dohody

Zisky

- Zejména v Evropě partneři získají velikost, která jim umožní rozšířit nabídku produktů při optimálních nákladech

- Nákupní síla získaná v souvislosti se sloučenými objemy a sdílenými platformami

- Odhadované společné roční úspory 2 miliardy dolarů do 5 let

- PSA získá přístup k hybridní technologii GM kombinující dobíjení a zážehový motor

- GM získá přístup k hybridní technologii PSA pro pohon všech kol HYbrid4 se vznětovým motorem

- GM dostane šanci snížit náklady na logistiku v Evropě a Rusku