name | autoweek.cz

Rozporuplné rozhodnutí presidenta Obamy

Rozporuplné rozhodnutí presidenta Obamy

25.02.2011 | Ivana Rybecká | Aktuality

Americký president Obama navrhuje vypsat granty na rozšiřování použití elektromobilů. Paradoxně to způsobí zpomalení či zastavení vývoje jiných alternativních způsobů pohonu. Bylo by omylem se domnívat, že toto rozhodnutí nebude mít vliv i na nás.

Prezident Barack Obama pracuje na změně priorit americké vlády pokud jde o technologie pohonu osobních automobilů. Ve svém projevu o stavu Unie Obama zopakovat svůj cíl dostat do čtyř let na americké silnice milion elektrických vozidel, a to dobíjecích i hybridních, a do roku 2035 zdvojnásobil podíl elektřiny z čistých zdrojů a zvýšil efektivitu využití energie v budovách o 20 %..

Bílý dům proto navrhuje přesměrovat daňové zvýhodnění. President Barack Obama v rozpočtu pro rok 2012 navrhuje udělení federálních grantů v hodnotě 200 milionů dolarů na urychlení rozšiřování použití automobilů s elektrickým pohonem prostřednictvím vybudování infrastruktury v rámci podpory používání elektromobilů, nákupu firemních vozidel, investic do infrastruktury a předpisů pro modernizaci.

Cílem je pomoci komunitám po celé zemi v rychlém zavádění elektrických automobilů. Podle vládní administrativy by granty mohly zahrnovat pobídky pro místní parkování a přístup do pruhů vyhrazených vícemístným vozidlům, partnerství s velkými zaměstnavateli a školení pracovníků. Návrh by měl pomoci zmenšit závislost státu na dovážené ropě, neboť se podstatně zvýší investice do vývoje akumulátorů pro skladování energie.

Zvýšení rozpočtu však zřejmě narazí na skepticismus republikánů. Považují snahy Bílého domu za manipulaci volného podnikání. Místo toho, aby si Američané sami našli ten nejefektivnější a nejúčinnější způsob, jak investovat do zdrojů energie, nutí se jim jediný zdroj.

Návrh rozpočtu přemění daňový dobropis v hodnotě 7500 dolarů pro kupce dobíjecích elektrických automobilů do rabatu prodejce, takže kupující nebudou muset čekat s nárokem na příspěvek na daňové přiznání. Skeptici ale namítají, že vláda a automobilky jen stěží překonají skepsi zákazníků pokud jde o cenu elektrických automobilů, nedostatek dobíjecích stanic a vysokou cenu akumulátorů.

Vládní návrh současně znamená ukončení financování jiných alternativ nízkoemisních či bezemisních pohonů. Úřad prezidenta Obamy totiž navrhuje ukončit grantový program na vývoj čistých vznětových motorů a zastavení výzkumu pro vozidla s vodíkovými palivovými články. Místo toho vytváří prostor pouze pro trh s elektrickými automobily.

Rozpočet na program na rozvoj čistých vznětových motorů pro americkou agenturu pro ochranu životního prostředí EPA se pro rok 2012 snížil z 80 milionů dolarů v roce 2010 na nulu. Přitom v prosinci byl tento program nově schválen Kongresem na dobu pěti let s rozpočtem celkem 500 milionů dolarů. Obama schválil granty na tento program ve výši 100 milionů dolarů ročně jen deset dnů před svým novým rozhodnutím, jímž jej likviduje.

Podle senátora Toma Carpera, jenž tyto nedávno schválené programy podporoval, mohl jeden investovaný dolar do tohoto programu přinést více než 13 dolarů v podobě zdravotního a ekonomického přínosu. O 70 milionů dolarů se rovněž sníží financování Programu pro vývoj vodíkového pohonu Ministerstva energetiky.

Současný plán na financování vývoje čistých vznětových motorů přitom byl uzákoněn teprve v lednu a místním vládám nabízel finance na lepší vybavení autobusů, nákladních automobilů a stavebních strojů. Kromě zrušení tohoto financování se v rozpočtu rozhodl nepřidělit žádné peníze na program na vývoj vodíkových palivových článků, do kterého bylo v roce 2010 investováno 49 milionů dolarů.

Reakce průmyslu

Skupina firem vyvíjejících vodíkové palivové články už Obamovy škrty kritizovala s tím, že zastavit vládní investice by bylo pošetilé. President George W. Bush navrhoval investovat do této technologie 1,2 miliardy dolarů.

\"Požádáme Kongres aby jednal a obnovil financování programů na získávání energie z palivových článků a vodíku, protože by jinak riskoval ztrátu našeho vedoucího postavení ve prospěch strategických partnerů tak, jako se tomu již stalo v případě využití větrné a solární energie či vývoje akumulátorů,\" řekl Ruth Cox, president a výkonný ředitel Asociace pro energii získávanou z palivových článků a vodíku (Fuel Cell and Hydrogen Energy Association). Do této asociace patří společnosti Honda Motor, Toyota Motor, 3M a Boeing.

Honda, která zatím automobily s elektrickým pohonem neprodává, ale od roku 2008 pronajímá vodíkové automobily FCX Clarity řidičům v Los Angeles. Daimler začal v loňském roce pronajímat hatchbacky značky Mercedes-Benz s pohonem pomocí palivových článků v Kalifornii. Toyota oznámila, že vozy poháněné vodíkem začne v Kalifornii, Japonsku a Německu prodávat do roku 2015.

Návrh prezidenta naopak přivítají automobilky jako jsou GM, Nissan, Mitsubishi a některé další, které stojí v čele rozvoje dobíjecích automobilů a lépe si tak poradí s konkurencí v rámci automobilového průmyslu.

Asociace pro energii získávanou z palivových článků a vodíku označila navrhované škrty za neuvážený a pro americké konkurenční prostředí škodlivý krok. \"Poté, co se do programu investovalo spousta dolarů a úsilí prostě nemůžeme opustit náš závazek v oblasti těchto zásadní technologií,\" řekl Cox. \"Palivové články jsou v podstatě mikroprocesory energetického věku a my již přeměňujeme energetickou síť distribuovanou generací čisté, efektivní a spolehlivé energie.\"

Japonsko, Korea, Čína, Německo a další evropské země se zavázaly k významné ekonomické a politické podpoře palivových článků a energie získávané z vodíku.  Některé z těchto zemí zavádějí programy vedoucí k dramatickému rozšíření využití těchto alternativních zdrojů energie v domácí prostředí a současně i jako klíčové technologie pro export.

\"Udržení pracovních míst souvisejících s čistou energií v USA rovněž posílí naši národní bezpečnost tím, že zajistí přístup k technologiím, které umožňují efektivní využití našich domácích zásob paliva a energie, včetně obnovitelných zdrojů energie,\" uvedl Cox. \"Vláda by neměla v oblasti čisté energie vybírat vítěze a poražené.\"

Investice americké vlády do palivových článků a vodíku patří k nejúspěšnějším vývojovým a výzkumným programům v historii Ministerstva energetiky. Palivové články jsou díky tomu dnes více než dvakrát účinnější a více než dvakrát tak trvanlivější a nejméně desetkrát levnější než před deseti lety. Přední korporace, jako jsou Coca-Cola, Google, FedEx a Walmart, používají palivové články při přepravě a skladování chlazených výrobků a provozu datových center. Americká armáda spoléhá na palivové články a vodíkovou energii při pohonu bezpilotních vozidel, osvětlení a zásobování energií.

 

Formou otevřeného dopisu se na presidenta Obamu obrátil redaktor magazínu Diesel Power Jason Thompson:

Milý pane prezidente

Oceňuji váš závazek k otevřenému dialogu a vaši vůli sdílet vaši vizi o tom, jak skvělá je naše země, a jaká by mohla být. Chci proto vyjádřit svůj názor na nejdůležitější problémy, kterým naše země v současnosti čelí. Všechny jsou vzájemně propojeny a zahrnují energii, dopravu, ekonomiku a naše životní prostředí. Během uplynulých dvou let jsem tyto věci popisoval, studoval, fotografoval a díky výjimečným inženýrům, technikům, nadšencům, vynálezcům a vědcům, se nimiž jsem byl v kontaktu, mohu přednést ojedinělý pohled na některé z jejich myšlenek.

Zázračná střela

Říkal jste, že neexistuje zázračná střela, která by okamžitě nastartovala ekonomiku. Slyšel jste ale o digitálních hydraulických ventilech od firmy Sturman Industries? Eddie Sturman patřil do týmu u Bell Aerospace, jenž v 60. letech 20. století vymýšlel program Apollo. Tyto ventily se již používají a mají potenciál zásadně zlepšit náš svět. Bez těchto digitálně ovládaných ventilů by mise Apollo neuspěly.

Jsme na pokraji další digitální revoluce, jako byla ta, jež zasáhla elektroniku. Jejím důsledkem může být čistá energie a efektivní přeprava pro každého na zeměkouli. Sturman Industries pracují na motorech, které umožňují ovládání vzduchu, paliva a jeho načasovaní v mikrosekundách. Jejich rychle reagující ventily mohou nahradit vačkové hřídele, klikové hřídele a uvolnit písty od potřeby mechanických převodů. To umožní využít každou kapku současného neobnovitelného paliva a v budoucnosti i flexibilitu při spalování jakéhokoli paliva včetně biopaliv. Eddie Sturman nám pomohl dostat se na Měsíc a třebaže uznává, že postavit efektivní motor je proti tomu mnohem obtížnější výzvou, jsem přesvědčen, že to můžeme dokázat.

Financování malého podniku

Čtu každý den GreenCarCongress a všiml jsem si, že většina peněz od daňových poplatníků míří do velkých korporací. Právě jsem se vrátil z Colorada, kde jsem navštívil firmy Lightning Hybrids, Snow Performance a Sturman Industries. Všechny tyto společnosti mohou nabídnout něco, co by okamžitě omezilo naši závislost na zahraniční ropě, vyčistilo životní prostředí a vytvořilo nové pracovní příležitosti. Každá z těchto společností zažádala o federální financování, ale byla odmítnuta, neboť je příliš malá. Není to fér, že na svou žádost musely vynaložit značné úsilí a finance a přesto nedostaly šanci. Je zapotřebí najít způsob, jak podpořit nové společnosti s novými nápady, aby se rychleji dostaly na trh, a nedávat peníze jen velkým korporacím, které nejmodernější technologie vyvíjejí velmi pomalu.

Uvědomte si, jaké  nebezpečí přichází s elektrickými automobily

Na první pohled vypadají elektrické automobily čisté. Ale když se podíváte hlouběji, tak uvidíte, jak ošklivou budoucnost mohou přinést. Nejprve jsem si při pobytu v Dháce v Bangladéši uvědomil, jak zde budou místní obyvatelé rozebírat hromady našich akumulátorů a elektroniky. Jakou hrozbu bude pro elektrifikovaný „třetí svět“ představovat toxický odpad. Také jsem si uvědomil, kolik stojí instalace a údržba elektrického vedení.

Přitom jsou vědci přesvědčeni, že elektromagnetické záření může otrávit stejný počet lidí, jako cigarety. Pak je také nutné si uvědomit, že akumulátory nejsou seslány z Priusovy země, ale musí se vydolovat ze Země. Opravdu chceme vyměnit jeden nedostatečný zdroj (ropu) za jiný, neméně nedostatečný (lithium)?

Další skutečností je to, že společnosti začaly uvádět na trh elektrická vozidla, jejichž současná elektrická kapacita není dostačující. Je to jako bychom postavili kočár před koně. Pokud nyní přepneme naši přepravu ze 100 % na elektřinu, pak vystavíme naše děti riziku, že budou žít ve světě, který nebude o nic udržitelnější ani zdravější než svět ropy, ve kterém žijeme dnes. Elektrické automobily samozřejmě přinesou úlevu v hustě zalidněných oblastech, ale všude jinde je zapotřebí účinného, spolehlivého pohonu, který nebude elektrický.

Vznětové motory potřebují stejné množství financí

Kdyby dnes všichni lidé v USA přešli na motory poháněné naftou, ušetřili bychom každý den miliony barelů ropy. Problém, proč se nedaří dostat naftu do masové spotřeby, nesouvisí s emisemi nebo technickými překážkami. Hlavní příčinou jsou naše vlastní mylné představy. Mnoho lidí si totiž vozy se vznětovým motorem spojuje s představou starých, páchnoucích a hlučných strojů.

Jason Thompson

Diesel Power